Mode

Waarom steeds meer gemeenten hun eigen kledinglijn hebben

Steden springen allemaal op kar van chauvinistische mode

Deze week lanceerde een Antwerps koppel een kledinglijn als ode aan hun stad. Brussel, Gent en Leuven hadden al dergelijke initiatieven. Want lokaal is weer helemaal in. En de drang naar identificeren doodgewoon.

1 . © Diederik Craps

Bij de start van het nieuwe jaar lanceert een creatief koppel uit Antwerpen de kledinglijn vANTstad. "Een Antwerpenaar is trots op zijn stad en laat dat graag zien", klinkt het. Maar eigenlijk geldt dat ook voor de Brusselaar, Gentenaar of Leuvenaar. Overal duiken kleine initiatieven op van grafici die hun stad op textiel willen eren.

U kan dit abonneestuk vandaag gratis lezen. Elke dag De Morgen lezen? Proef nu twee maanden en krijg 47 procent korting.

Share

'De subculturen van weleer bestaan niet meer. Alles is geglobaliseerd. Dus gaan jongeren op zoek naar iets anders'

Thomas Beyls (Negenduust)

In 2006 had Leuven al Paal en Perk, een T-shirtreeks met beeltenissen van weinig monumentale gebouwen zoals sociale woontorens of de hulpgevangenis, telkens voorzien van de postcode '3000'. In 2014 bombardeerde het Brusselse label La Vie Est Belge de gepersonaliseerde postcode tot een ware hype, van 1000 tot 9992. En sinds twee jaar heeft Gent het kledingmerk Negenduust, met ook opdrukken van de skyline of dialectische uitspraken als 'Zatte Kluut'. En de stad kent nog meer soortgelijke initiatieven, zoals TSEMANIE of Ghentian.

"Op zich is het raar om trots te zijn op de plek waar je vandaan komt, want dat is geen verwezenlijking", zegt Thomas Beyls van Negenduust. "Als leerkracht in een middelbare school merk ik al langer dat de subculturen uit mijn eigen tienerjaren niet meer bestaan. Er zijn geen gabbers of skaters meer, alles is geglobaliseerd. Dus gaan jongeren op zoek naar iets anders, zoals het supporteren voor een ploeg of chauvinisme voor een stad."

'Identiteit is een mozaïek'

Fierheid op een stad is zelfs heel normaal, zegt politicoloog Soetkin Verhaegen (Universiteit Stockholm). Voor haar doctoraatsstudie aan de KU Leuven deed ze in 2012 onderzoek bij 3.598 leerlingen en 4.376 ouders. Hamvraag: in welke mate voelen zij zich Europeaan? In hetzelfde onderzoek werd ook gepeild naar de stedelijke, provinciale en landelijke identiteit.

Share

Het is een manier om de stad te vertegenwoordigen, maar de lokale truien en T-shirts slaan ook aan omdat ze lokaal gemaakt zijn

"Een identiteit is een mozaïek", zegt Verhaegen. "Het zijn verschillende tegels die naargelang de situatie belangrijker worden. Ik ben net verhuisd naar Stockholm, waardoor mijn Belgische identiteit weer belangrijker wordt. Maar ga ik naar de VS, dan voel ik me meer Europeaan. Uit mijn onderzoek bleek verbondenheid met een stad of gemeente vaak voor te komen. Maar dat betekent niet dat deze mensen zich wegknippen uit het groter geheel. Het is gewoon een van die tegels."

Daarnaast is de uiting van een geografische identiteit te vergelijken met een subcultuur. Verhaegen: "Het gaat om symbolen die binnen de groep op een bepaalde manier worden gebruikt en geïnterpreteerd, als uiting van groepslidmaatschap. Dat kan dus evengoed gaan over een lokaal dialect of een bepaald woordgebruik."

Golfbewegingen

Het is dus niet toevallig dat heel wat van die stedelijke kledinglijnen opschriften van typische dialectwoorden gebruiken. Bij het Brusselse Ket. horen 'A L'aise Ket' en 'Pjeirefretter' tot de bestsellers. In Leuven doet Nèh (Leuvens voor 'voilà') het met termen als 'Televieze Lette'.

Het is een manier om de stad te vertegenwoordigen, klinkt het. Maar de lokale truien en T-shirts slaan ook aan, net omdat ze lokaal gemaakt zijn. "Ik geef zelf ook liever 10 euro meer uit aan een trui, gewoon omdat die er unieker uitziet en geen massaproduct is", zegt Jonas Denil, die de handlettering van Nèh verzorgt. "Jongeren grijpen daar steeds meer naar terug. Kijk maar naar de vele pop-upstores met handgemaakte dingen, of de koffiebars als tegenbeweging voor multinationals zoals Starbucks."

Er is een hele economie ontstaan rond kleine merkjes, denkt ook Beyls van Negenduust. "Mensen kopen weer graag lokaal. Op onze manier creëren we zo zelf onze identiteit waar die verloren is gegaan. En dat komt in golfbewegingen. Twintig jaar geleden heb ik in de Limits in Gent ook al een trui gekocht waar mooi 'Gent' op gedrukt stond. Dat is vandaag dus weer helemaal terug."

U kan dit abonneestuk vandaag gratis lezen. Elke dag De Morgen lezen? Proef nu twee maanden en krijg 47 procent korting.

nieuws

cult

zine