lifestyle

Hoe reageert ons lichaam op Dagen Zonder Vlees?

2 © Shutterstock

Fervente carnivoren die plots 40 dagen vlees van het menu schrappen, wat doet dat met je lichaam? "Er kan een merkbaar effect zijn op de cholesterol, je stoelgang en je lichaamsgewicht," legt voedingsexpert Patrick Mullie uit.

2 Voedingsexpert Patrick Mullie. © Photonews

Verlaagde cholesterol
Wie vlees in zijn vegetarisch regime vervangt door gezonde alternatieven, kan zijn cholesterolgehalte zien verlagen. "De meeste vleessoorten bevatten veel verzadigde vetten, terwijl vegetariërs er doorgaans minder binnenkrijgen," verklaart voedingsexpert Patrick Mullie. "Gezonde vleesvervangers bevatten dan weer meer onverzadigde vetzuren, wat gunstig is voor de cholesterol. 40 dagen vlees schrappen is in dat opzicht een goed idee. Natuurlijk moet je er wel op letten dat je goede en voedzame vleesvervangers binnenkrijgt. Quorn, soja of peulvruchten zijn bijvoorbeeld gezonde alternatieven, maar let op met vette en gepaneerde veggieburgers die wél de cholesterolwaarden de hoogte insturen."

Vlottere stoelgang
Verandering van eetgewoontes heeft vaak ook invloed op onze darmflora. Wie plots vegetarisch eet, zal dat ook merken aan zijn stoelgang. Mullie: "Vegetariërs eten meer vezels uit groenten en peulvruchten, en kunnen zich verwachten aan een vlottere stoelgang dan vleeseters. Ook de geur van je ontlasting zal veranderen en misschien zelfs minderen. Kleine kanttekening daarbij: peulvruchten zoals bonen hebben dan weer de gekende en minder aangename uitwerking op de darmflora."

Gewichtsverlies
Het goede nieuws houden we voor het laatste: wie zich 40 dagen onthoudt van vlees uit ecologische overwegingen, kan daar zelf misschien ook een vruchtje van plukken. Wie verstandig eet, kan na die periode gewicht verliezen. "Net zoals bij de cholesterolverlaging kan je afvallen doordat je minder verzadigde vetten uit vlees binnenkrijgt," zegt Mullie. "Maar nogmaals: het komt erop aan vlees te vervangen door gezonde alternatieven. Wie plots veel chocoladerepen gaat eten omdat hij nu toch minder vetten binnenkrijgt, zal uiteraard geen gewicht verliezen."

Verstandig vegetarisch
Wie de voordelen van 40 dagen vleesloos eten wil ervaren, houdt zich best aan een paar vuistregels. "Zorg voor voldoende groenten en fruit op je menu," benadrukt Mullie. "Wie vlees eet haalt ijzer uit dierlijke voeding, dat veel makkelijker wordt opgenomen door het lichaam. Ijzer uit plantaardige voeding wordt minder makkelijk opgenomen, dus moet je ervoor zorgen dat je toch genoeg binnenkrijgt. Doe dus niet aan 'puberaal vegetarisme' door gewoon vlees weg te laten, maar vervang het vlees door peulvruchten, linzen, bonen, noten, soja en veel fruit en groenten."

"Tijdelijk vegetarisch eten zal geen baanbrekende veranderingen in je lichaam teweegbrengen", besluit Mullie. "Maar het kan wél zorgen voor grote veranderingen aan onze planeet."

nieuws

cult

zine