Dinsdag 10/12/2019

Sportweekend

"Yoga is geen gisteren, geen morgen, maar nù"

Malin-Sarah Gozin op haar yogamat: "Mijn hoofd is mijn beste vriend en tegelijk mijn grootste vijand. Ik vind geen knop om hem uit te zetten" Beeld Faye Pynaert

"Doe zo verder en je riskeert een burn-out", waarschuwde de huisdokter van Malin-Sarah Gozin (39) anderhalf jaar geleden en hij schreef relaxatie oefeningen en yoga voor. Door verschillende yogastijlen te combineren, voelt de scenarioschrijfster zich intussen zowel mentaal als fysiek stukken beter. "Yoga is een manier om meer aandacht te besteden aan mijn lichaam."

'Clan' en 'Connie & Clyde' behoren zonder overdrijven tot de beste VTM-series van de laatste jaren. Scenarioschrijfster en showrunner Malin-Sarah Gozin werkte er min of meer tegelijkertijd aan. Als we zeggen dat het maken van één serie al snel drie jaar tijd in beslag neemt, dan weet je meteen dat dat een krachttoer was. "Mijn leven was 'all work and no play'. Van sporten kwam niets meer in huis. Mentaal en fysiek was ik kapot."

Bij schrijven doet je hoofd al het werk terwijl je lichaam niet verroert. Is het dat wat jou deed blokkeren?
"Precies. Mijn hoofd is mijn beste vriend en tegelijk mijn grootste vijand. Ik vind geen knop om hem uit te zetten, dat was als kind al zo. Voor mijn werk komt me dat goed uit: ik heb veel fantasie waardoor zelfs een alledaags voorval aanleiding kan geven tot het verzinnen van een verhaal. Maar ik pieker ook vaak en denk te veel na. Bovendien ontbreekt het mij aan de nonchalance om los te laten en dat verbetert er niet op met ouder worden. Ik probeer een goede time manager te zijn, maar het valt met mijn job niet te vermijden dat opdrachten elkaar overlappen. Zo is het ook gegaan met mijn eerste twee tv-series Clan en Connie & Clyde. Soms zat ik veertien uren aan een stuk te schrijven om mijn deadlines te halen. Opeens voelde ik dat het niet meer ging en ben ik naar de huisarts gegaan met allerlei klachten: mijn lichaam voelde aan als een blok cement, ik sliep slecht, kon me niet meer ontspannen..."

Wat zei je huisarts?
"Dat ik er op werkvlak twee marathons op zitten had en dat een derde wel eens in een burn-out zou kunnen eindigen. Dat wou ik echt niet meemaken, dus volgde ik zijn advies op: eerst deed ik relaxatie oefeningen bij een kinesist. Die hadden niet zo veel effect, maar de yoga wel. Om me meteen aan groepslessen te wagen, voelde ik me fysiek niet sterk genoeg en daarom deed ik het in het begin thuis aan de hand van filmpjes die ik vond op de website DoYogaWithMe.com. Die site is trouwens een echte aanrader. Ik had yoga lang daarvoor al eens een kans gegeven, maar toen snapte ik niet wat de essentie ervan was. Nu wel."

Malin-Sarah Gozin Beeld Faye Pynaert
Malin-Sarah Gozin: "Om me meteen aan groepslessen te wagen, voelde ik me fysiek niet sterk genoeg en daarom deed ik het in het begin thuis aan de hand van filmpjes" Beeld Faye Pynaert

En wat is de essentie?
"Iedereen vult dat voor zichzelf in, maar ik heb het gevoel dat alles weer juist zit na een yogales, zowel mentaal als fysiek. Vergelijk het met een warm bad, een sauna of het aantrekken van een gezellige pyjama. Yoga is op die mat gaan zitten met je lijf en je 'kop' en dat is het enige wat op dat moment telt. Geen gisteren, geen morgen, maar nù. Elke sessie begint met ademhalingsoefeningen en hoe meer je je focust op het in- en uitademen, hoe rustiger je wordt. Ik zeg niet dat ik er altijd in slaag om mijn hoofd leeg te maken, het blijft een strijd, maar ik slaag er wel in om negatieve zaken zoals stress te neutraliseren. Yoga helpt me een versnelling lager te schakelen. Al moet ik toegeven dat dit effect op drukke dagen soms ook weer snel wegebt."

Hebben andere sporten dat gunstige effect dan niet?
"Als ik squash of tennis lukt het ook om mijn gedachten eventjes aan de kant te schuiven, maar het is anders omdat ik opga in het spel, nadenk over mijn strategie en focus op het balletje. Bij yoga komt het uit mezelf, ik bouw een mentale kracht op waardoor ik dingen kan loslaten."

Welke lichamelijke verbeteringen stel je vast?
"Bij yin yoga zit ik telkens vier of vijf minuten in dezelfde pose, ik stretch mijn spieren en werk op mijn bindweefsel. Het lijkt wel alsof ik mezelf een massage aan het geven ben. Bij vinyasa en prana yoga volgen de bewegingen elkaar sneller op, dat doe ik als work-out om mijn conditie te verbeteren. Tijdens zo'n sessie voel ik het bloed door mijn aderen stromen. 'Backbenders' zijn voor mij ideaal omdat ik vaak voorovergebogen aan mijn bureau zit en als ik 'hipopeners' doe voel ik de stress verdwijnen. Ik ontdekte spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had, kijk maar (toont hoe ze haar tenen kan spreiden). En hoewel het geen doel op zich is, ben ik er ook veel leniger door geworden (demonstreert een aantal oefeningen). Yoga is mijn manier om regelmatig aandacht te geven aan het lichaam dat ik anders verwaarloos. Het is een uurtje lief zijn voor mezelf."

(Lees verder onder de foto)

Malin-Sarah Gozin: "Ik heb het gevoel dat alles weer juist zit na een yogales, zowel mentaal als fysiek" Beeld Faye Pynaert


Besteed je er veel tijd aan?
"Ik doe het vier tot vijf keer per week, meestal 's avonds omdat yoga een mooie overgang is van mijn werk- naar mijn privéleven. Dat kan thuis, in het park of in de yogaschool zijn. En als ik voel dat ik vast zit tijdens het werken, dan neem ik een yoga pauze van een kwartier tot twintig minuten in mijn kantoor. Op mijn hoofd staan vind ik bijvoorbeeld zalig, dat werkt verslavend."

Trek je er ook lessen uit voor je dagelijks leven?
"Vroeger kon ik me heel hard opwinden als de dingen niet liepen zoals ze moesten, maar nu weet ik dat het altijd weer goed komt en probeer ik te zeggen: 'Let go, Malin, let go.' Burn-out is de ziekte van deze tijd, alles moet razendsnel gaan. Maar het besef dat we er allemaal kunnen aan sneuvelen groeit. Ik heb geleerd een aantal dingen uit handen te geven. Zo kan ik me nu volledig focussen op een volgende reeks 'Tabula Rasa'. Mijn tegengewicht vind ik in de vorm van yoga en af en toe zet ik ook alle schermen uit. Dan steek ik de haard aan en lees ik een boek in plaats van me bezig te houden met Twitter, Facebook, mails... een manier om me wat meer 'af te schermen', zeg maar."

Beeld Faye Pynaert
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234