Woensdag 26/02/2020

Waarom is de ananas zo hot deze zomer?

Beeld THINKSTOCK

In de kledingwinkels kan je er niet overkijken: overal ananasprints op de kledingstukken. Waarom is de ananas plots zo hot?

Het exotische fruit is haast niet te ontwijken. Let er maar eens op wanneer je door de winkelstraat stapt en langs de filialen van H&M of Zara passeert. De modeketens hebben het straatbeeld ingekleurd met duizenden shirts, kettinkjes, truien, rokjes en sokken met ananasprints.

Tropische prints doen het ieder jaar wel goed, maar nu spant de ananas de kroon. Vorig jaar was het nog de uil. Modetrends werken als volgt: stylingbureau's volgen internationale catwalks, blogs en maatschappelijke ontwikkelingen. Die informatie zetten ze om in hapklare trends, die worden verkocht aan ontwerpers. Niet veel later verschijnen dezelfde trends in alle kledingwinkels.

Bloggers
Maar een belangrijke tussenstap in het hele proces gebeurde op het inernet. Volgens trendvoorspeller Jan Agelink kreeg de trendvrucht enkele jaren geleden al een nieuwe intrede op de catwalks. Dat resulteerde evenwel niet tot een massale trend in de modeketens. De huidige trend is opgewekt door modebloggers die de vrucht nieuw leven hebben ingeblazen. "Zij hebben de vertalingen en variaties op de ananas van jonge vormgevers, fashionista's en celebrity's weer op de kaart gezet en zo heeft de ananas zijn weg naar de mode weer gevonden", legt Agelink uit.

Ananas overstijgt mode
De ananas beperkt zich trouwens niet enkel tot de modeketens. Hij duikt ook op in fotolijsten, kussenslopen, andere accessoires. Voor de echte fans verkoopt Ikea zelfs een ananasplant voor 6,99 euro. Zelfs op de beker van Wimbeldon, die Novak Djokovic won, prijkte een gouden ananas. Misschien staat er volgend jaar wel een peer op de beker van Wimbeldon.

De ananas duikt op bij alle modeketens.Beeld leruaa
Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234