Donderdag 25/04/2019

Jong talent

Vier om te volgen: nieuwe lichting nonchalance verovert de catwalks

Een model in een creatie van Jacquemus tijdens het defilé in het Musée Picasso. De ontwerper weet perfect een vrolijk zomergevoel te vatten in zijn collectie. Beeld rv

Wie zijn de jonge, opkomende ontwerpers die dit seizoen stof doen opwaaien? Wij zetten de belangrijkste vier voor u op een rijtje.

1. MOLLY GODDARD (29): prinsessen met een hoek af

De Britse Molly Goddard moet nog 30 ­worden en studeerde pas vier jaar geleden af aan het prestigieuze Central Saint Martins in Londen, en toch wordt ze over het Kanaal al op handen gedragen. Dat hoeft niet te verbazen, want de ontwerpster specialiseert zich in gesofisticeerde technieken zoals artisanale plissés en naaitechnieken die de stof een andere textuur geven, wat haar collectie bijzonder gesofisticeerd maakt.

Goddard houdt ervan om diverse ­materialen in één en hetzelfde silhouet te laten clashen, wat vaak verrassende resultaten ­oplevert. Het chique kantje aan haar werk is een van haar kenmerken geworden: ze haalt haar inspiratie naar eigen zeggen graag uit feestelijke silhouetten en de zondagse kledij waarin de vroegere adel zich manifesteerde.

De Britse Molly Goddard wordt in het Verenigd Koninkrijk nu al op handen gedragen. Beeld rv

Maar Goddard wil allesbehalve voor ­poppetjes ontwerpen. De vrouw die zij voor ogen heeft, mag gerust een beetje lomp zijn, zegt ze zelf. Zolang ze maar charmant blijft – en dat moet met haar kleren wel lukken. Voor de zomer presenteert ze een collectie waarmee je op een hip trouwfeest hoge ogen zult gooien. Er zijn jurken met verbluffende neep-­technieken die de stof alle kanten doen uitgaan, maar net zo goed strakke topjes in felle kleuren, perfect gesneden en getailleerde smoking­vesten, wijd uitdeinende rokken in glitterstof en ­heerlijke zomerjurken die van een bedrieglijke eenvoud zijn. Geen wonder dus dat ze vorig jaar door Harper’s Bazaar tot ‘Breakthrough Designer of the Year’ werd verkozen. En al is ze nog maar vier jaar actief, ze kreeg al een tentoonstelling in het Victoria & Albert Museum in Londen, de plek waar normaal gezien alleen de allergrootsten mogen exposeren.

Wij durven ons hoofd erom te verwedden dat Molly Goddard binnen enkele jaren wordt opgepikt door een prestigieus modehuis. Niet slecht voor een ontwerpster die hedendaagse vrouwen ziet als enigszins lompe prinsessen.

Molly Goddard laat zich inspireren door feestelijke silhouetten en zondagse kledij. Beeld rv

 2. SIMON PORTE JACQUEMUS (28): geen diploma, veel lef

Hij is een wat omstreden figuur in de Parijse modescène en daar zit zijn ­opleiding voor iets tussen. Of beter: het gebrek daaraan. Simon Porte Jacquemus (28) heeft immers nooit mode gestudeerd, laat staan dat hij weet hoe hij twee stoffen aan elkaar moet naaien.

Hij begon zijn carrière als verkoper in de Comme des Garçons-boetiek in Parijs, maar besloot negen jaar geleden dat de tijd rijp was voor een eigen collectie. De vergelijkingen met Martin Margiela en Comme des Garçons lieten niet op zich wachten en dat lag ook een beetje voor de hand. Jacquemus houdt ervan om kleren te presenteren die de wenkbrauwen doen fronsen. Zijn vaak deconstructivistische patronen – binnen wordt buiten, u kent het wel – leken meer dan eens schatplichtig te zijn aan zijn illustere voorgangers. Dat avant-garde kantje is intussen wat afgevlakt, al weigert hij nog steeds om rechttoe rechtaan kleren te ontwerpen.

Ontwerper Simon Porte Jacquemus en enkele modellen na zijn defilé in het Parijse Muséé Picasso. Beeld WireImage

Dat zijn ster intussen heftig schijnt aan de Parijse modehemel, was te merken aan de locatie voor zijn defilé: voor het eerst in de geschiedenis gaf het Musée Picasso toestemming om er een modeshow te houden. En zoals verwacht voldeed die aan de torenhoge verwachtingen. De inspiratie haalde hij deze keer bij zijn eigen moeder. “Ik stootte op een foto van mijn mama toen ze aan het kuieren was door de haven van Marseille”, vertelde hij aan de Britse Vogue. Ze droeg een sjaal rond haar hoofd, keramieken oorringen en een pareo.” 

Het is dat vrolijke zomergevoel dat hij in zijn ­collectie perfect wist te vatten. De ­asymmetrische vormen, gedrapeerde laagjes en vloeiende lijnen laten uitschijnen dat de ontwerper de stoffen losjes op de lichamen van zijn mannequins modelleerde. Maar achter de ogenschijnlijk simpele vormen gaan complexe patronen schuil.

Jacquemus bewijst dat je mits een heldere visie en veel lef geen diploma nodig hebt om hoge ogen te gooien.

3. JEANNE DAMAS (25), de vrouw achter Rouje: verslaafd aan rode lippenstift

De Franse ontwerpster Jeanne Damas (25) is verslaafd aan rode lippenstift, is bevriend met ontwerpers Simon Jacquemus en Yasmine Eslami, en toont net zo graag haar kledingstijl als haar kat Charlie aan haar 724.000 Instagram-volgers. Minder dan twee jaar geleden besloot deze Charlotte Gainsbourg 2.0 haar persoonlijke stijl te commercialiseren en richtte ze het merk Rouje op. “Eerlijk gezegd was het nooit mijn droom om iets met mode te doen”, biecht Jeanne op. “Als klein meisje wilde ik psychologe worden. Wanneer je opgroeit in Parijs, zie je mode niet als een mogelijke job, maar als iets dat deel uitmaakt van het leven.”

Toen haar Instagram-pagina in volgersaantal ontplofte, besloot Jeanne dat ze iets wilde creëren waarbij ze haar vrienden kon betrekken. Zo ontstond, samen met haar beste vriendin en styliste Nathalie Dumeix, het idee voor Rouje. Een merk waarmee ze een eigen, ideale garderobe kon ontwikkelen.   

Ontwerpster Jeanne Damas in Parijs vorige maand. Beeld Photo News

Het concept bleek te werken toen de eerste ontwerpen meteen na lancering uitverkocht waren. “Daar hebben we in het begin de bal volledig misgeslagen”, lacht Jeanne. “Het was gek toen we ons realiseerden hoeveel volgers consumenten waren.” Die volgers vormen overigens de basis van de businessstrategie. “Rouje is opgericht voor hen, daarom is het zo belangrijk dat we toegankelijk zijn.”

De betaalbare prijs is een van de redenen waarom volgers massaal op ‘kopen’ klikken, maar het feit dat Jeanne zo dicht bij haar eigen stijl blijft, is zonder twijfel de grootste verklaring van haar succes.

Zelf heeft Jeanne al vijftien jaar lang dezelfde nonchalante kledingstijl en blijft ze standaard weg van trends. “Ik hou van ­tijdloze mode, van eenvoud”, zegt Jeanne. “Je bent niet stijlvol wanneer je jezelf niet ­comfortabel voelt, dus het heeft geen zin om iets te dragen waar je niet van houdt.

De Franse stijl heeft niets te maken met wat je draagt, maar met wat je uitstraalt, een ­attitude.” Met Rouje creëerde Damas niet alleen haar eigen ideale garderobe maar een ­tastbare versie van het Franse je-ne-sais-quoi, betaalbaar en shopklaar vanuit je zetel.

De collectie Rouje van Damas bestaat uit betaalbare, tijdloze stukken, zoals deze blazer. Beeld rv

4. PRISCA VERA FRANCHETTI (28) tekent Priscavera: basics met een twist

Een Romeinse die in Barcelona mode gaat studeren en haar eigen label een beetje toevallig opricht om een gat in haar cv te vermijden? Dat is exact wat Prisca Vera Franchetti drie jaar geleden deed. De Italiaanse die in New York City woont, deed er goed aan om die impulsieve beslissing te nemen, want bij de presentatie van haar zomercollectie struikelde de pers over de superlatieven.

Franchetti ­verstaat de kunst om een ­garderobe te ­ontwerpen die er perfect modisch en hypervrouwelijk uitziet, zonder het draagcomfort uit het oog te verliezen. Dat resulteert vaak in basics met een twist in felle snoepjeskleuren. Ze haalt naar eigen zeggen inspiratie uit diverse jeugdculturen en koppelt dat jonge geweld aan artisanale technieken. Dat levert stuks op die tijdloos en hip tegelijk zijn.

Prisca Vera Franchetti is Italiaanse, maar woont in New York City. Beeld rv

“Waarden die ik heel belangrijk vind, zijn individualiteit, integriteit en smaak”, verklaarde ze aan Vogue. “Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in elegantie, al mag die voor mijn part gerust een beetje casual zijn.”

Haar collectie mag je persoonlijk ­noemen; Priscavera is tenslotte een samentrekking van haar twee voor­namen. “Ik probeer altijd om persoonlijke details in de collectie te betrekken. Op die manier kom ik tot een boel geheime betekenissen.” Voor haar zomer­collectie koos ze voor frisse kleurtjes die zo uit een kleurboek lijken te komen. Er zijn simpele, maar o zo mooie zomerjurkjes, en topjes en pantalons in glinsterende stoffen, maar net zo goed eenvoudige T-shirts die ze aan de buik laat opknopen, over­sized regenjassen en, voor de durvers, transparante jurken.

“Ik neem mezelf nooit al te serieus”, beweert ze. Wij voorspellen haar nochtans een serieuze toekomst in modeland.

Een model in een snoepkleurig Priscavera-ontwerp op de catwalk tijdens New York Fashion Week. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.