Dinsdag 21/05/2019

Culinair

Vergeet die verlepte durum: we zwichten allemaal voor fancy frietjes, funky fish & chips en pizza plus

Komende donderdag gaat de frituur van Sergio Herman open in Antwerpen. Een snelle 'what's hot en what's not' in de wereld van de betere fastfood. 

Beeld Frites Atelier

Fancy frietjes

Een driesterrenchef die frieten begint te bakken, het klinkt als een klucht. Maar Sergio Herman doet het echt. In zijn Frites Atelier serveert hij een luxeversie van ons pakske met mayonaise. Anderhalf jaar lang zocht hij naar de perfecte baktechniek en de ultieme frietaardappel. Die komt, net als Sergio, uit Zeeland. En omdat geen enkel aardappelras het hele jaar door even lekker is, gebruikt hij, afhankelijk van het seizoen, een ander ras. Natuurlijk komen er bij deze topfrieten zelfgemaakte sauzen. In zijn haute friture zijn er klassiekers zoals mayonaise en pepersaus, maar ook truffel en basilicum.

Sergio Hermans 'Frites Atelier' opent donderdag in de Korte Gasthuisstraat. Beeld Senne Van der Ven

Wie hier wil komen werken, moet eerst naar de frites academy. Op relatief korte termijn willen Herman en zijn vennoot honderd internationale vestigingen openen. Na Arnhem, Utrecht en Den Haagt opent donderdag het eerste Belgische filiaal van zijn Frites Atelier in de Korte Gasthuisstraat in Antwerpen. Een pakske kost tussen de 3,5 en 6 euro. Zo goedkoop was Herman nog nooit.

Funky fish and chips

De krant van gisteren, bleke frietjes, vettige vis in wat chapelure en een geut azijn: voilà, de Engelse snack comme il faut. Bij Bia Mara in Brussel en Antwerpen serveren ze gelukkig een smakelijkere en culinaire variant van deze vette zonde. Of wat dacht je van citroen-basilicumtempura van zeebrasem met looktruffelsaus. Of Ethiopische rode poon met berberse zoete­aardappelketchup. Fameus is hun met zeewier gezouten friet. Bovendien is de vis übervers en duurzaam gevangen. De gekke naam verraadt de nationaliteit van de initiatiefnemers. Bia Mara betekent zeevruchten in het Iers.

Betere burger

Fancy (ham)burgers zijn al een jaar of zes in ons land. Het was Ellis die de gourmetburger binnenloodste in 2011. Goed vlees, stevige broodjes en originelere toppings dan cheddar en tomaat. Een succesformule die kwam overgewaaid ­vanuit het buitenland. Denk maar aan Byron in Londen, Burgertrut in Rotterdam en de Burgermeester in Am­ster­dam. Intussen heeft elke Belgische stad minstens één chique burgerbar. Antwerpen heeft zelfs Burgers & Booze, waar je hamburgers met cocktails combineert. Ook Mc­Donalds kan niet achterblijven. In hun restaurant in Anderlecht bieden ze nu bediening aan tafel en à la minute gebakken burgers.

Beeld Jef Boes

Pizza plus

Ook het fastfood van de Italianen kreeg een kwaliteitssausje. Vergeet de ­quattro stagione of napoli. Bij Eat Love Pizza in Gent eet je er eentje met geitenkaas, een collectie wortels, gemarineerde venkel met appelsien en gegrild sesamzaad. Of een pizza BLT met gerookt spek, krokante sla, tomaat, aïoli en platte peterselie. De knapperige bodem is gemaakt van biobloem van een naburige molenaar. Helemaal in lijn met het menu zit je hier in een hip interieur. Geen bungelende chianti­flessen aan het ­plafond, maar veel zwart en spaanderplaat. Ook Otomat – in Antwer­pen en Gent – serveert plus-pizza’s met chic beleg en dito prijzen in een trendy decor van blote baksteen en schoolstoelen.

Hippe hotdog

Als er goed vlees tussen je hamburgerbroodje ligt, waarom dan niet tussen je ­hotdogpistolet? Hét voorbeeld van de chique worst is natuurlijk Würst: het concept van Jeroen Meus met filialen in Leuven en Gent.

Ook blogger Gilles Draps heeft een hotdogconcept: Dot Hogs. Hij heeft geen vaste stek, maar je kunt hem bellen voor de catering van je feestje. Hij maakt zelfs hotdogs op maat. Zo vertaalde hij voor een huwelijk het favoriete gerecht van het koppel naar een hotdog. Hij gebruikt ook veel Belgische producten.

Een haute dog à la Jeroen Meus: Würst. Beeld Würst

Blitse ballen

Balls & Glory van kok Wim Ballieu is nog zo’n typisch voorbeeld van de single ­product approach: jezelf beperken tot één product, maar daar fantastisch goed in zijn. Gedraaid met de hand, gebakken in de oven, gemaakt met goed vlees en natuurlijk voorzien van een speciale vloeibare vulling van seizoens­producten. De formule werkt. Ballieu heeft al zes zaken in Nederland en België, plus een foodtruck voor events. Hij ­verkoopt zijn populairste ballen intussen tot in het koelvak van Delhaize.

Simpele sushi

De Japanse delicatesse ­evolueert in ijltempo van fancy food naar fastfood. Laatst zagen we iemand op de bus wat maki uit een plastic schaaltje binnen­spelen. Dan weet je hoe laat het is. Je vindt sushi bij supermarkten en talloze all-you-can-eat­restaurants. In Gent kwam er zo eentje in de vroegere Quick. Need we say more? Voor wie geen zin heeft in gesukkel met stokjes, heb je nu ook de sushiroll: een volledige ongesneden rol waar je van kan bijten zoals van een belegd broodje. Onder meer Albert Heijn heeft dit al kant-en-klaar in zijn assortiment. Wees wel voorzichtig met al te goedkope sushi. Daarin zit soms diepgevroren vis en het is geen aanrader om die rauw te verorberen.

Supermarktsushi. Beeld Bramski

Crappy kreeft

Bij Savage in Antwerpen eet je fantastische kreeft, maar dan zonder de gesteven tafellakens en zwart-witte obers van een klassiek restaurant. De sfeer is hier los en de kreeft wordt geserveerd in een briochebroodje zoals in de VS of als brunchgerecht met een gepocheerd eitje. Het interieur is stoer met een sloophouten ­lambrisering en metalen golfplaten. Met hun slogan ‘Lobsters are for everybody’ trekt Savage de kreeft definitief van zijn ­elitaire pedestal.

Sjofele champagne

Champagne verliest zijn snobistische stempel. De parelwijn vertoeft nu ook op plaatsen zonder zilveren servetringen en hors-d’oeuvres. In Antwerpen serveren ze bij Frank & Brut champagne bij hun hotdogs. Een concept dat ook opduikt in Amsterdam (The Fat Dog) en Londen (Bubbledogs). In de Nederlandse stad Leiden heb je Jeanpagne: een toegankelijke bistro met een uitgebreide champagnekaart. ’s Werelds oudste champagnehuis, Piper-Heidsieck, schuimde ­tijdens de eindejaarsperiode met een foodtruck de Belgische kerstmarkten af. 

De foodtruck van Piper-Heidsieck. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.