Vrijdag 19/04/2019

Gezonde voeding

Van pompelmoes tot peper: 8 ingrediënten om sneller calorieën te verbranden

Beeld THINKSTOCK

De beste manier om gezond te vermageren is evenwichtig en gevarieerd te eten. Minder snel dan een crashdieet, maar wel duurzamer. Het goede nieuws is dat u de strijd tegen de calorieën een handje kan helpen. Deze acht voedingsmiddelen, opgelijst door de foodblog Womanitely, helpen u meer calorieën te verbranden en uw gezondheid te verbeteren.

1. Pompelmoes

Pompelmoes is rijk aan vezels en heeft een lage glycemische index. Dat betekent dat het fruit langzaam wordt afgebroken en het effect van de koolhydraten op de bloedglucosespiegel klein is. Een pompelmoes geeft daardoor lange tijd een verzadigd gevoel.

Diverse studies toonden aan dat pompelmoes zeer geschikt is om een gezond dieet mee te verrijken. In 2006 bewezen Amerikaanse onderzoekers dat obese personen aanzienlijk kunnen vermageren als ze op regelmatige basis pompelmoes eten. De proefpersonen die voor elke maaltijd een halve pompelmoes aten, verloren in 12 weken gemiddeld 1,6 kilo. Pompelmoessap resulteerde in een gewichtverlies van 1,5 kilo en de vrijwilligers die capsules met pompelmoesextract kregen, vermagerden gemiddeld 1,1 kilo. De proefpersonen die geen pompelmoes kregen, verloren in dezelfde periode slechts 0,3 kilo.

Er bestaan diverse diëten op basis van pompelmoes. De meeste daarvan zijn echter niet wetenschappelijk onderbouwd en bevatten te weinig calorieën om gezond te kunnen leven. Beter is een evenwichtig dieet aan te vullen met pompelmoes of pompelmoessap. Houdt u niet van de bittere smaak? Voeg dan stukjes pompelmoes toe aan een fruitsalade met zoete vruchten of maak er een smoothie mee.

2. Selder

Selder bestaat vooral uit water en bevat weinig calorieën. Bovendien is de groente rijk aan vezels, die de verbranding bevorderen.

Maar er zijn nog meer redenen om deze groente in uw maaltijden te verwerken. Door zijn vele vitaminen, mineralen en antioxidanten draagt selder bij tot een goede gezondheid. De groente is goed voor de cardiovasculaire gezondheid en bevordert de darmtransit.

Hoewel er nog geen sterk bewijs voorhanden is, suggereren studies dat selder kan helpen de bloeddruk te verlagen. Een onderzoek uit 2013, dat verscheen in het vakblad Journal of Medicinal Food, stelt dat zaadextracten van selder een positief effect hadden op de bloeddruk van ratten. Selder bevat daarnaast luteoline, een organische verbinding waarvan wetenschappers denken dat ze helpt kanker te voorkomen.

Een dieet op basis van selder alleen is geen goed idee, maar de groente is wel een ideale aanvulling op een gebalanceerd voedingspatroon. De mogelijkheden zijn legio: u kan selder toevoegen in stoofpotjes, soepen of eenpansgerechten.

Maar het loont ook de moeite rauwe selder te knabbelen. Ongekookt bevat de groente een hoog calciumgehalte, waardoor opgehoopt vet afbreekt, veel magnesium en ijzer. Is een rauw stukje selder niet meteen uw ding, probeer het dan eens tussen een boterham, in een salade, een smoothie of 'halfrauw' in een stoofpotje.

Beeld THINKSTOCK

3. Volkoren granen

Volkoren granen bevatten complexe koolhydraten. Het kost het lichaam veel calorieën om die te verteren. De vezels in volkoren brood, havermout of volkoren pasta zorgen ervoor dat suikers trager in de bloedbaan terechtkomen, waardoor u langer een verzadigd gevoel heeft. Volkoren granen zijn bovendien rijk aan vitaminen en mineralen en bevatten weinig vet.

Studies tonen aan dat volkoren granen de risico's op chronische ziekten verlagen. Een zeer recent langetermijnonderzoek van Harvard wees zelfs uit dat de sterftegraad aanzienlijk afneemt door het eten van volkoren granen.

Door dagelijks volkoren granen te eten, nam de sterftegraad volgens de onderzoekers af met 9 procent. Sterftes gerelateerd aan hartziekten verminderden zelfs met 15 procent. Elke portie van 28 gram per dag deed de sterftegraad dalen met 5 procent.

Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

4. Groene thee

Al eeuwenlang maakt thee deel uit van onze westerse voeding. Na water is het vandaag zelfs de meest gedronken drank in de wereld. Honderden miljoenen mensen drinken het, en dat is een gezonde gewoonte: de heilzame werking is niet over het hoofd te zien.

Wetenschappelijke studies toonden al een hele resem voordelen aan. Niet alleen blijkt groene thee de kans op kanker, hartproblemen en reuma te verminderen en het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen, de drank helpt ook bij het afslanken.

Uit een studie van Penn State's College bleek vorig jaar nog dat muizen op een dieet van groene thee-extracten, in combinatie met dagelijkse beweging, gemiddeld 27,1 procent vermagerden en 36,6 procent vet verbrandden. Bij de muizen die geen thee-extracten toegediend kregen, had dagelijks bewegen niet hetzelfde effect.

Dat komt omdat thee rijk is aan catechines, natuurlijke antioxidanten die de stofwisseling bevorderen. Door dagelijks groene thee te drinken, verbruikt u dus meer energie dan normaal. De effecten van die catechines werden al meermaals aangetoond bij studies op dieren. Recent wees ook een analyse van elf experimenten bij mensen op een gemiddeld gewichtsverlies van 1,31 kilogram, in vergelijking met de controlegroep.

5. Omega-3

Omega-3 is een zogenaamd essentieel vetzuur: ons lichaam heeft het nodig, maar kan het niet zelf aanmaken. Net als vitamines moeten we omega-3 dus uit onze voeding halen. Dat kan door vis te eten - vooral tonijn, haring, sardines en zalm zijn rijk aan omega-3.

Het is wetenschappelijk bewezen dat omega-3 een heilzame werking heeft. Het heeft een positieve invloed op de werking van hormonen, eiwitten en enzymen, de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

Daarnaast hebben diverse studies uitgewezen dat omega-3 een rol kan spelen om gewicht te verliezen. Onderzoekers geloven dat de stof tijdens het sporten de toevoer van het bloed naar de spieren verbetert en enzymen stimuleert die vetten transporteren naar de plaatsen in het lichaam waar ze omgezet worden in energie.

Omega-3 is ook verkrijgbaar in de vorm van visoliecapsules. Omwille van de gekende voordelen van omega-3 zijn deze capsules wereldwijd zeer gegeerd: na multivitamines en calcium is het het meest gebruikte voedingssupplement. De capsules kwamen vorig jaar echter in opspraak, nadat een studie uitwees dat ze het risico op hartziekten niet leken te verminderen.

6. Koffie

Een kop heerlijk geurende koffie: kan u een betere manier bedenken om de dag te beginnen? De cafeïne geeft u niet alleen een wakker en alert gevoel, uw dagelijkse kopje koffie helpt u ook vermageren.

Het is bewezen dat koffie de stofwisseling stimuleert. Cafeïne veroorzaakt een energieboost - de hartslag verhoogt en het bloed neemt meer zuurstof op - wat mogelijk een van de redenen is waarom het lichaam extra calorieën verbrandt. Onderzoek wees wel uit dat het effect beperkt is: te veel koffie drinken, is ongezond en leidt niet tot meer vetverbranding.

Beeld THINKSTOCK

7. Avocado

De misvatting dat we door vetten te eten niet anders kunnen dan dik worden, werd al lang wetenschappelijk weerlegd. Een van de beste voorbeelden is de avocado. Deze vrucht zit boordevol onverzadigde vetten die het metabolisme stimuleren.

Bovendien bieden avocado's nog meer voordelen: ze verlagen de cholesterol, houden het insulineniveau laag, beperken de kans op hart- en vaatziekten en zijn goed voor de ogen.

Avocado is zeer makkelijk aan uw voeding toe te voegen. Het geeft een verrassende, frisse smaak aan uw slaatjes of gezonde broodjes. Houdt u niet zo van de smaak? Verwerk de vrucht dan eens tot guacamole of in een smoothie.

Beeld THINKSTOCK

8. Pepers

Pepers zijn geen wondermiddel maar indien u ze toevoegt aan een gezonde maaltijd, kunnen ze u wel helpen wat extra calorieën te verbranden. Diverse studies toonden al aan dat hete pepers het metabolisme verbeteren. Vorig jaar besloot een nieuwe studie, gepubliceerd in het vakblad Nutrition today, dat zelfs een kleine portie bovendien een lang verzadigd gevoel geeft.

Onderzoekers kennen die voordelen toe aan capsaïcine, de stof die pepers zo pikant maakt. Capsaïcine stimuleert de receptoren op de tong die gevoelig zijn voor hitte en pijn. Daardoor treden de neurotransmitters in de hersenen in werking, die hongergevoelens controleren.

Een voordeel is dat u pepers makkelijk aan om het even welke maaltijd kan toevoegen - of u nu houdt van een pittige soep, een pikant slaatje of hete sauzen.

Beeld THINKSTOCK
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.