Dinsdag 12/11/2019

Personeelsfeest

Tien redenen om dit jaar toch maar naar het personeelsfeest te gaan

Hét personeelsfeest? Het Bal van de Ambtenaren. Hier in 2014 in de AB. Beeld Photo News

Wat is er erger dan het familiediner op kerstavond? Juist, ja. Het bedrijfsfeest. En toch zou je deze keer beter wel ­opdagen. Tien redenen om die invite in je ­Outlook-agenda te aanvaarden.

Het bijhorende berichtje van je baas, “dat we elkaar eindelijk nog eens op een meer informele manier kunnen leren kennen bij een goed glas en heerlijke hapjes”, doet je misschien al hyperventileren. Zeker als je aan de vorige editie denkt. Toen was de chief financial officer zo dronken dat hij de chique oestertoren omverduwde tijdens het pogoën op ‘The Love Shack’ van de B52’s.

Wat heb je in godsnaam nog voor interessants te vertellen aan de mensen die je al elke dag in geuren en kleuren vertellen over hoe het met hun kroost gaat, hun pensioenspaarplan of hun crush op hun yogaleraar. En wat draag je in godsnaam op zo’n feest? De vorige keer had je hetzelfde jurkje aan als Nathalie van de marketingafdeling.

Er is veel nodig om je van de voordelen van zo’n avond te over­tuigen, en om niet snel nog een griepje of acute lumbago te veinzen en uren te Netflixen.

En toch. Je hebt het mis. Bedrijfsfeesten zijn helemaal niet zo erg. Met een beetje goede raad wordt het voor jou misschien wel het nuttigste event van het jaar.

1. Je kunt eindelijk eens goed doorpraten over je werk met je collega’s

Niets zo leerzaam als tijdens een feestje met collega’s eens flink door te gaan over dat nieuwe contract met die Fransen voor de 22 extra machines die gebouwd moeten worden. Bovendien vind je voor een keer verschillende afdelingen van je bedrijf op één plek. Vermijd de verleiding om over banale dingen te beginnen zoals gezin, hobby’s of de ­eerder genoemde yogaleraar.

2. Het is écht wel persoonlijk

Ja, je baas (m/v) hecht veel belang aan je aanwezigheid. Het bedrijfsfeest missen, is als bij Colruyt werken en ’s avonds stiekem winkelen in Delhaize. Loyauteit. Dat komt omdat de directie met het bedrijfsfeest een keer per jaar iets wil terugdoen voor zijn medewerkers. Dat negeren, wordt gezien als een vorm van landverraad. Nog erger: je bent er niet bij wanneer hij of zij je persoonlijk bedankt voor de resultaten van vorig jaar en die complimenten naadloos overgaan in een motivatiesessie voor volgend jaar. Of je mist het nieuws dat het bedrijf wordt overgenomen. Zie je aanwezigheid op het bedrijfsfeest dus als een heel persoonlijk engagement op het belangrijkste event van het jaar. Geloof me, directies houden aanwezigheidslijstjes bij van elk bedrijfsfeest.

3. Er wordt bepaald waar je collega’s de volgende 12 maanden over spreken

Louis van de receptie mag dan wel het veelbetekende T-shirt dragen met ‘What happens at the company party, stays at the company party’ maar vergis je niet: op het bedrijfsfeest wordt de basis gelegd voor de interne communicatie tussen je ­collega’s volgend jaar.

Op een bedrijfsfeest worden angstvallig bewaarde geheime relaties tussen collega’s plots ongewild zichtbaar, ontpoppen stille krachten van de IT zich als dierlijke headbangers op Nirvana en laat het nieuwe goudhaantje van de R&D-­afdeling zich nét iets te lovend uit over de concurrentie, wat een nakende overstap doet ­vermoeden.

En als je erbij bent geweest, begrijp je beter waarom je ­collega Dirk kort na het bedrijfsfeest om dringende reden ontslagen wordt.

Kortom, als je mee wil zijn, moet je je midden in het ­feestgedruis begeven en je ogen en oren de kost geven.

4. Je legt er nuttige contacten die je carrière ten goede komen

Het bedrijfsfeest is het ideale gebeuren om nuttige contacten te leggen met mensen die je anders niet zo gemakkelijk kunt benaderen, terwijl ze je ­carrière wel ten goede kunnen komen. Het onschuldige gesprekje aan het dessertbuffet met de assistent van de CFO levert je misschien de nodige motivatie op om na ­Nieuwjaar je sollicitatiebrieven naar andere, meer solvabele ­bedrijven te sturen.

Een Duvel drinken met stille Bert van IT levert je ­misschien een prioritaire ­hulplijn op als je computer weer vastloopt. En is het niet heel verleidelijk om bij de wat loslippige Karen van de ­personeelsdienst eens te polsen naar het loon van jouw directe collega? Strategische informatie laat zich gemakkelijker ­ontfutselen op het bedrijfsfeest.

5. Dit is jouw moment om op te vallen in het bedrijf

Ziet je bazin je doorgaans niet staan? Word je op meetings steevast overstemd door de ­collega die altijd een oplossing lijkt klaar te hebben? Op het bedrijfsfeest kun je vier ­kwartalen anonimiteit ­goedmaken door op een ­positieve manier op te vallen. Misschien ben je een ­begenadigd salsadanser. Of kun je je chef overtuigen van je creatieve inborst door op te dagen in dat kleurrijke jurkje dat je vorig jaar zelf hebt ­ontworpen. Of misschien is gewoon het moment ­aangebroken om te tonen hoe goed je kunt drinken. Vijf Duvels na elkaar. Moeiteloos.

Kortom: op het bedrijfsfeest heb je de kans om je echte zelf te tonen aan het hele bedrijf. En zo een onuitwisbare indruk te maken.

6. Open bar

In tegenstelling tot andere bedrijfsactiviteiten zoals ­workshops, events voor ­klanten en teambuildings, waar je steevast een beperkt aantal bonnetjes krijgt om fruitsap en frisdrank te ­nuttigen, staat het bedrijfsfeest elk jaar in het teken van de ultieme en onvoorwaardelijke vrijgevigheid van de bazen: de open bar.

Hét personeelsfeest? Het Bal van de Ambtenaren. Hier in 2014 in de AB. Beeld Photo News

Elk zichzelf respecterend bedrijf weet dat je geen ­limieten of voorwaarden moet opleggen bij een echte open bar. Niemand wil om 2 uur ’s ochtends nog de meest ­nuchtere van de werknemers naar de nachtwinkel sturen omdat de witte wijn op is. Een open bar is de ultieme blijk van vertrouwen van de baas in zijn of haar werknemers. Wellicht werd daarvoor een fikse ­forfaitprijs afgesproken, maar het gevoel van ongelimiteerde vrijheid bij de werknemers is veel waard. De sterke verhalen achteraf nog veel meer. Tenzij ze over de baas gaan, natuurlijk.

7. Je bespaart jezelf een functionerings- of opslaggesprek

Laat ons eerlijk zijn: iedereen kijkt op tegen het jaarlijkse functioneringsgesprek in ­meetingroom ‘Brabant’ in het bijzijn van de HR-manager.

En elke keer als je jezelf voorneemt om eindelijk eens over je schabouwelijk laag loon te gaan praten, moet je baas dringend weg of zit je zelf met krampen op het toilet. Op het jaarlijkse bedrijfsfeest kun je als ondernemende werknemer of werkneemster de twee naadloos aan elkaar koppelen in een meer aangename context. Wacht even af wanneer je baas even alleen staat en stap dan op hem of haar af met een glas van zijn of haar favoriete drankje. Begin even over ­koetjes en kalfjes, om dan to the point te komen. Pols op een informele manier naar hoe je baas jou evalueert en stel voor om de ­formaliteiten van een gesprek over je loon over te slaan en nu een billijk voorstel te doen. 

Laat je niet afleiden door de afgunstige blikken van je ­collega’s en besef hoeveel ­plezier je je baas doet door hem of haar een vervelende meeting te besparen.

8. Toon je andere, verrassende ik

Je collega’s kennen je natuurlijk alleen in dat eeuwige blauwe hemdje of in die ­subtiele deux-pièces die ­conformeert aan de geldende dresscode in het bedrijf. Op casual Friday durf je dan weleens in een blauwe jeans en polo langs de ­receptie te schrijden. Op het jaarlijkse bedrijfsfeest kun je je natuurlijk vestimentair écht eens laten gaan en je ware ik aan je collega’s tonen. Tenzij de uitnodiging een dresscode voorschrijft.

Hét personeelsfeest? Het Bal van de Ambtenaren. Hier in 2014 in de AB. Beeld Photo News

9. Je vermijdt dat er over jou geroddeld wordt

Eigenlijk bestaan er weinig ­geldige redenen om niét op het bedrijfsfeest te zijn. Een griepje of been in het gips is geen geldig excuus, want je baas stond vorig jaar amper twee dagen na een operatie te shaken op de dansvloer. Zieke kinderen of een overleden ouder tellen ook niet – je collega’s gaan die ene avond per jaar toch wel voor op al je persoonlijke familiedrama’s? We zijn toch een team, niet?

Wie niet komt opdagen, loopt het risico voor eeuwig gebrandmerkt te worden met aangesterkte roddels: je durfde niet te komen omwille van je alcoholverslaving, je bazige en jaloerse partner gijzelde je thuis voor The Voice, of je bent echt aan het uitkijken naar een nieuwe job.

10. Barry White 

Waar kun je nog eens helemaal loos gaan op de beste danshit aller tijden, ‘You’re the first, my last, my everything‘ van het disco­-icoon Barry White?

Juist. 

Op het bedrijfsfeest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234