Woensdag 17/07/2019
Een van de beelden op Taboob.

Sociale media

Taboob steekt de draak met Instagram: ‘We springen een gat in de lucht telkens als er een borst wordt verwijderd’

Een van de beelden op Taboob. Beeld Noortje Palmers

Wanneer overleeft een tepel de strenge wet van het internet en hoe snel sneuvelt een borst op Instagram? Dat testen fotografe Noortje Palmers en creatieveling Jasper Declercq met ‘Taboob’, hun Instagram-pagina vol gekke borsten waarmee ze de draak willen steken met de blootgrens van het sociale netwerk. ‘Elke keer als er een foto sneuvelt, zijn we dolenthousiast.’

‘We staan vanwege een scala aan redenen geen naaktbeelden toe op Instagram.’ Met die summiere richtlijn moeten Instagram-gebruikers het zowat doen. Foto’s van geslachtsdelen, close-ups van naakte billen en vrouwentepels zijn verboden. Die van mannen mogen wél, alsook borstvoedingskiekjes en borsten op schilderijen. Een dunne – en vooral leuk uitdagende – grens om af te tasten, dachten fotografe Noortje Palmers (32) en creatieve freelancer Jasper Declercq (33). 

“Ik zag onlangs een foto van een halfnaakt model voorbijkomen op Instagram en vond het gek dat die door het algoritme was geraakt”, vertelt Declercq. “Wat maakt een borst, een borst en wat zorgt ervoor dat de ene van het sociale netwerk gegooid wordt en de andere niet. Zou de machine achter Instagram nog een tepel herkennen als die als de neus van Pinokkio was verlengd, bijvoorbeeld?”

Met die gedachte gingen de twee aan de slag. Op zoek naar ideeën én borsten om op Taboob, zo doopten ze het project, te posten en zoveel mogelijk de draak te steken met Instagram. “Wij gaan niet op de barricades staan voor alle duidelijkheid”, verduidelijkt Declercq. “Taboob heeft geen feministische, geen free the nipple-insteek. We willen vooral het spelletje ‘men versus machine’ spelen. Luchtig en plezant testen wanneer de computers van Instagram een tepel van onze account bannen.”

Stokbroodje

“Aanvankelijk hadden we twee jonge modellen, een met een zwarte, een met een witte huid”, vertelt Palmers. “Maar we wilden ook borsten van vijftig, van zeventig, grote, kleine... We hebben het onze vrienden en kennissen gewoon gevraagd en zo leverden negen verschillende, anonieme borsten een collectie van 75 foto’s op. Sommige gefotoshopt, andere echt geknutseld.” Geen 48 uur later telt Taboob al meer dan 18.000 volgers. En fans, want tal van vrouwen delen ondertussen ook hun eigen ‘taboob’.

De Pinokkio-tepel werd uiteindelijk al na een paar minuten verbannen van het sociale netwerk en ook de ‘viertepelige’ borst bleef slechts een paar seconden overeind. De borst met het vierkante tepelhof was nog vijf uur zichtbaar. “Maar de tepel met het ballonnetje rond overleeft voorlopig en de borst tussen een stokbroodje. Zes van de voorlopig 22 geposte beelden werden al verwijderd door Instagram of gerapporteerd door gevoelige kijkers. Het is onvoorspelbaar, al lijken vooral de foto’s met ‘veel vlees’ het niet te halen.”

Amerika

Dat Taboob na twee dagen nog online staat, verbaast het creatieve duo. En erg dat sommige tepels sneuvelen, vinden ze het al helemaal niet. “Wij dachten dat onze pagina offline zou gaan zodra Amerika wakker was”, lachen de twee. “We springen een gat in de lucht telkens als er eentje geblokkeerd wordt. Dat wil zeggen dat we goed tegen die grens zitten. Ons project zou gefaald zijn mocht er nog geen enkele foto verbannen zijn. En stel dat onze pagina straks alsnog van het net vliegt, dan maken we gewoon een nieuwe. We gaan ze allemaal testen.”

Taboob krijgt in het najaar trouwens nog een staartje, want dan zullen alle foto’s te zien zijn op een expo in Antwerpen en verkocht worden ten voordele van onderzoek naar borstkanker. 

Beeld Noortje Palmers
Beeld RV
Beeld Noortje Palmers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden