Vrijdag 28/02/2020

design

Simpel van ver maar ver van simpel

Bram Kerkhofs en zijn 'Coil'.Beeld Ringo Gomez-Jorge

Achter de gestileerde ­objecten van Bram ­Kerkhofs schuilt een ­mathematisch systeem van schakels, schakels en nog eens schakels. Zo ook bij ‘Coil’, een sobere kast ­waarvoor de ­Leuvense ­ontwerper de prijs voor beste ­object wint op de Biënnale ­Interieur. 

"Op een dag werd ik echt wakker”, zegt Bram Kerkhofs ergens tijdens ons interview. We hadden hem net gevraagd hoe hij ­ontwerper is geworden, een terechte vraag gezien de man op zijn cv vooral studies juweelontwerp en beeldhouwen heeft staan. Blijkt dat de weg naar design er eentje was van vele bochten. Gedurende een dik half uur doet de designer heel die levenswandel uit de doeken van studeren hier en ­lesgeven daar, als een Japanse monnik die geschiedkunde doceert. Het typeert hem. Ook als ontwerper is Bram geen ­persoon van de gemakkelijke antwoorden.

Maar eerst: waarom bent u ontwerper geworden?

Bram Kerkhofs: (lacht) “Design heeft me altijd al geïnteresseerd. Het is begonnen toen ik als tiener op een rommelmarkt een stoel van Friso Kramer zag staan. Ik vond die niet zozeer mooi dan wel bijzonder fascinerend. Uiteindelijk heb ik hem voor 800 frank gekocht, een flink bedrag voor mij toen. Friso Kramer en Willy Van Der Meeren zijn me gaandeweg enorm beginnen te boeien, vooral toen ik de link zag tussen hun ­ontwerpen en de tekentafels op de humaniora waar ik ­voordien les volgde: hoe een meubel er zo eenvoudig kan ­uitzien, maar tegelijkertijd technisch zo complex in elkaar kan steken en zo ingenieus kan zijn.

“Vervolgens besloot ik een atelier te huren voor 50 euro per maand en ben ik beginnen te ontwerpen. Mijn eerste ontwerp was een uitvergrote kopie van de ‘Panama’-lamp van Wim Rietveld. Mijn ambitie was om de kabel, die zichtbaar is aan de scharnier van de lamp, onzichtbaar te maken.”

Wie is Bram Kerkhofs?

- 41 jaar

- houdt atelier in Batiment A, een creatieve coworking space in Leuven

- volgde een ­masteropleiding juweelontwerp en een opleiding beeldhouwen en werkt

- nu zes jaar als ontwerper

- ontwierp metalen ­lasercut lusters voor het oude stadhuis van Leuven

- wint nu de prijs voor beste object op de Biënnale 

Scharnieren en schakels zijn een obsessie ­gebleven. In al uw ontwerpen stelen die de aandacht. Een goed voorbeeld is uw lamp ‘Ego’, die uit meerdere grote, blokvormige ­scharnieren bestaat.

“Ik doe het niet bewust, maar uiteindelijk zijn ze altijd ­aanwezig. Het gaat me om de mogelijkheid tot beweging. Ik wil dat een object meerdere vormen kan aannemen.

“Op dit moment werk ik aan het project ‘Code’. Het gaat om een zitbank die is opgebouwd uit fijne dwarslatten van ­gerecycleerd plastic die met elkaar verbonden worden: niet door twee lange buizen, maar door twee draden. De draden lopen dwars door de latten en de metalen ringen die de latten aaneenschakelen. Het beginpunt was dat alle ringen even breed zijn waardoor je een rechte bank krijgt. Maar als je de ringen van de binnenste rij bijvoorbeeld versmalt, dan krijg je een cirkelvormige bank. Aan de hand van de breedte van de schakels kan ik spelen met de radius en zo de bank ­eindeloos vervormen.”

De lamp 'Ego' van Bram Kerkhofs. Beeld Bram Kerkhofs

Dat ontwerp kunnen we beschrijven als ‘schakels 2.0.’ Net zoals ‘Coil’, de kast waarmee u nu een prijs wint.

“‘Coil’ is ontstaan vanuit een concrete vraag van een vriend. Hij had een rommelige woonkamer en wilde dat ik een kast zou ontwerpen waar hij al die spullen in kwijt zou kunnen. Tegelijkertijd was ik bezig met ‘Flex’, een room divider. ‘Flex’ bestaat uit bevestigingsstukken aan het plafond en op de vloer waartussen een draad wordt geweven. De plafond- en vloerelementen bestaan uit stukken halve cirkels, kwart­cirkels en rechte stukken. Zo creëer je je geheel eigen golvende vorm. ‘Coil’ is in feite de kastversie daarvan: een draad wordt ­verticaal op en neer geschakeld tussen het boven- en onderblad. Je kunt de elastische draad opzij schuiven om iets uit de kast te nemen.”

‘Coil’ ziet er erg Japans uit. Het zou zo van de hand van designer Nendo kunnen zijn.

“Dat is een compliment. Mij gaat het om een eenvoudige vorm die eigenlijk vrij complex in elkaar steekt. De schakels maken alles een stuk moeilijker en duurder. Zo had ik de plastic latten van ‘Code’ ook gewoon met twee buizen kunnen verbinden. Maar had ik dat gedaan, dan zou het ontwerp niet kunnen groeien. Ik wil het concept van de schakels uitdiepen. Ik merk dat, als ik mijn werk uitleg aan mensen, ik het concept beschrijf en niet het product zelf.”

U bent trouwens de eerste ontwerper die we in Leuven interviewen.

“Tien jaar geleden viel hier als creatieveling weinig tot niets te beleven. Je had Boondoggle en enkele mediabedrijven, maar dat was het. Toen ik zes jaar geleden een atelier zocht, ben ik contacten beginnen leggen met de ­weinige creatieven in de stad. Uiteindelijk heb ik met zeven anderen de ­krachten gebundeld om dit gebouw in te trekken, een voormalige bank. Nu hebben we onder de naam Batiment A dan toch een kunstzinnig platform in de stad. Dat hier niet zo’n grote creatieve scene is, kan een voordeel zijn. Er is ruimte voor ­projecten.

“Ken je Leuven Mindgate? Dat is een organisatie die de kwaliteiten van Leuven naar buiten wil brengen. Ze kent drie pijlers: innovatie, gezondheid en creativiteit. De eerste twee zijn in Leuven ­evident. Creativiteit, daar denk ik mee over na. En zo beland ik op vergaderingen met CEO’s van innovatieve bedrijven waar ik ‘de ontwerper’ ben. Het zijn minder evidente biotopen om je als ontwerper te begeven. Dat vind ik interessant.”

Via demorgen.be/coil kunt u de kast van Bram Kerkhofs bestellen met 500 euro korting. Actie geldig tot en met 12 november.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234