Maandag 27/01/2020

Mode

Rapper A$AP Rocky houdt van mode en de liefde is wederzijds

In een T-shirt van Gosha Rubchinskiy voor Fila en een gestreepte bontjas, tijdens de show van Raf Simons in New York. Beeld Patrick McMullan via Getty Image

A$AP Rocky houdt van hiphop, maar ook van mode. De rapper is niet alleen een onvoorwaardelijke fan van Raf Simons (zie zijn nummer ‘Please Don’t Touch My Raf’), hij knoopt ook de samenwerkingen met modelabels aan elkaar: van reclamecampagnes met Dior en Zalando tot een capsulecollectie met Guess.

Sinds Run DMC in 1986 ‘My Adidas’ de hitlijsten instuurde, zijn hiphop en mode onafscheidelijk geworden. Zie de jongste modeweek van Parijs: het spannendste moment van het seizoen kwam in de persoon van rapper Nicki Minaj, die op de eerste rij bij de show van Haider Ackermann verscheen met een borst bloot.

In 2017 hebben onder anderen Kanye West (Yeezy) en Rihanna (Fenty) succesvolle mode­lijnen. Dat een popster, en een zwarte popster in het bijzonder, ook een gerespecteerd kleding­ontwerper kan worden, is alles welbeschouwd heel logisch: geen popster zonder in het oog springende, gepersonaliseerde garderobe. Maar het is wel een relatief recent fenomeen.

In de jaren 60, bijvoorbeeld, werden op de platenhoezen van zwarte acts slechts hoogst uitzonderlijk foto’s afgedrukt. Het duurde tot de disco­periode voor ze stijl­iconen konden worden: Diana Ross in haar glitterjurken, Sylvester in zijn glitterpruiken, Prince in zijn slipje-met-regenjas, Chaka Khan en haar oversized baret, et cetera.

In 1979 citeerde de meidengroep Sister Sledge de labels Halston, Gucci en Fiorucci in hun ‘He’s the Greatest Dancer’ (“He looks like a still/that man is dressed to kill”). Mode en r&b begonnen een romance on the dance­floor, die nog altijd voortduurt.

Het aura van Usher

Hiphop- en r&b-sterren behoren tot de flora en fauna van de modeweken sinds de late jaren 90. Ik herinner me Rihanna op de catwalk van DSquared in Milaan, jaren geleden, en de eerste (tevens laatste) keer dat ik de hand schudde van Usher, was tijdens een feestje van Y-3, de door Yohji Yamamoto ontworpen nevenlijn van Adidas. ‘Yeah’, zijn grote doorbraak, moest op dat moment, circa 2003, nog een hit worden. Ik had geen idee wie de jongen met de brede glimlach was die voor me stond. Maar dat hij het aura had van een mega­ster in wording, was wel duidelijk.

Ik herinner me niet wanneer ik Kanye West voor het eerst zag op een defilé. Misschien omdat ik hem de voorbije jaren tot vervelens toe heb gezien. Op de front rows van obscure labels, backstage bij de luxehuizen, op de achterbank van zijn matzwarte Porsche met Kim Kardashian, geparkeerd voor een show van Givenchy. Toen ik tijdens een cocktail met Demna Gvasalia van Vetements stond te praten, en Kanye plots opdaagde. Of toen hij zelf zijn capsule­collectie voor A.P.C. kwam presenteren, in het Parijse hoofdkwartier van dat merk. Hij bleek nederig en verlegen: in tegenstelling tot Usher had Kanye helemaal geen aura.

Mijn laatste ‘ontmoeting’ met Kanye: een show van Givenchy in de oude markthal van de Carreau du Temple. De catwalk was een voor de gelegenheid gebouwde houten doolhof, en wij zaten op de eerste rij, schuin tegenover Kanye en Kris Jenner. De show begon met een uur vertraging, en Kanye viel in slaap op de schouder van zijn schoonmoeder (bewijs op mijn Instagram-account, ergens onder de foto van Catherine Deneuve met hond op haar schoot, ook al in het hoofdkwartier van A.P.C., maar dat alles terzijde).

Dressed to kill

Kanye gaat dezer dagen door een vagevuur. Hij had (heeft?) te kampen met psychische problemen en bewierookte Trump misschien net iets meer dan nodig was. En de jongste Yeezy-shows waren geen onverdeeld succes, al worden de sneakers van dat label door de kids wel nog beschouwd als een must have.

Intussen staat de aflossing klaar: de man van het moment op de front rows van New York tot Parijs, en via Milaan, is een jongere rapper, met minder grootheidswaanzin en meer flair.

A$AP Rocky voor Dior Homme. Beeld RV

In januari zat A$AP Rocky op de eerste rij bij de show van Dior Homme in het Grand Palais in Parijs. Hij droeg een jas en broek uit de collectie voor komende winter van het merk, met een print van schilder Dan Witz uit diens serie Mosh Pits, ook afgedrukt op de uitnodiging voor de show.

Die details zijn belangrijk omdat ze aantonen dat A$AP Rocky niet gewoon een invité was van ontwerper Kris Van Assche. De rapper was in Parijs als een volwaardig onderdeel van de marketingcampagne van het merk. Dior liet hem ook plaats­nemen voor de lens van fotograaf Willy Vanderperre. A$AP Rocky in zwart-wit, korte dreadlocks, zonnebril met ronde spiegelglazen: een mode­plaatje, nu te zien op de achterkant van talloze modetijdschriften.

Video en vinyl

Rocky was de weken daarop alomtegenwoordig in het mode­circus. Ik zag hem in New York, om 10 uur ’s ochtends in de nasleep van een sneeuwstorm, bij Calvin Klein. Hij droeg een rode donsjas van Balenciaga, en zat naast Sofia Coppola.

Een week eerder woonde hij de show bij van Raf Simons zelf, in de Gagosian Gallery in New York. “Dit is de enige show die de moeite waard is”, zei Rocky, gekleed in een T-shirt van Gosha Rubchinskiy voor Fila en een gestreepte bontjas. “Dit is Gosh”, sprak hij tot de aanwezige fotografen, met een vinger wijzend in de richting van zijn T-shirt. “Get the Gosh. Get the shoes, too.

In Milaan kwam de uitnodiging voor de show van Gucci in de vorm van een vinylplaat. Op de A-kant: een fragment uit William Blakes Songs of Innocence and Experience, voorgelezen door Florence Welch van Florence & The Machine. Op de B-kant: een brief uit Jane Austens Persuasion, voorgedragen door Rocky, die uiteraard ook de show bijwoonde.

A$AP Rocky met Raf Simons. Beeld David X Prutting/BFAnyc.com

In Parijs, tijdens de damesshows, liep ik hem bijna omver op de bouwwerf waar Yves Saint Laurent showde. Maar dat bleek een vergissing: het bleek te gaan om Travis Scott, een rapper met vergelijkbare dreadlocks. Te mijner verdediging: Associated Press maakte dezelfde fout, en plaatste later een rechtzetting bij een online­verslag over de show.

Rocky is niet kieskeurig. Mode is mode. Vorig jaar liep hij mee in een show van Ferragamo en werkte hij aan een capsule­collectie met de Britse cult­ontwerper J.W.Anderson, ook de sterke man van Loewe. In de video voor ‘L$D’ zwierf hij ’s nachts door Tokio in het gezelschap van Yoon, ontwerpster van het Japanse label Ambush, stijl­icoon en wederhelft van Verbal, rapper en MC van M-Flo en Teriyaki Boyz, ooit de eerste Japanse hiphop­act met een contract bij de illustere platenmaatschappij Def Jam. Verbal zat in Teriyaki Boyz met Nigo, stichter van streetwear­label A Bathing Ape, en Yoon werkte in een vorig leven voor Billionaire Boys Club, het merk van Pharrell Williams: om maar te zeggen dat de wereld klein is.

Rocky’s grootste textielidool is dus Raf Simons. Rocky hartje Raf. “RAF IS OUR FASHION GOD”, tweette hij in kapitalen nadat Simons in het Amerikaanse blad GQ had uitgehaald naar ontwerper Virgil Abloh van Off White. “I BARELY WEAR OFF WHITE BUT I FEEL BAD FOR VIRGIL, I HOPE THIS INSPIRES HIM 2 TURN UP!” Hij postte tezelfdertijd een fragment uit een nieuw nummer: ‘Please Don’t Touch My Raf’.

“Raf”, sprak hij tijdens die show in New York, “is de eerste ontwerper die me erkenning heeft gegeven, de eerste die me krediet heeft gegeven. Begrijp je?”

Sterrenbeeld weegschaal

Rocky voelt zich net zo goed thuis in de mainstream als in de avantgarde. Dit seizoen heeft hij een uiterst betaalbare capsule­collectie bij het Amerikaanse label Guess (het is zijn tweede samenwerking met het merk), en een grootschalige campagne met onlineshop Zalando.

Verliest hij daardoor aan cool? Rocky heeft sowieso een grotere aaibaarheidsfactor dan bijvoorbeeld Nicki Minaj (de grofgebekte Lil’ Kim van haar generatie) of Young Thug, die voor de hoes van zijn cd poseerde in een paars kleed van de jonge ontwerper Alessandro Trincone, en voor stijlbijbel Dazed & Confused een transparante plastic trui van Walter Van Beirendonck combineerde met een jurk van Gucci, en een tutu van Molly Goddard met accessoires van Raf Simons. Vergeleken met Young Thug is Rocky bijna een koorknaap. Hij lijkt ook iets minder vrank en vrij dan Jaden Smith – zoon van acteur/rapper Will –, die in een advertentie van Louis Vuitton te zien was in vrouwenkleren.

Een campagnebeeld voor Zalando. Beeld RV

“In de modewereld”, zei Rocky onlangs in een interview met vakblad Women’s Wear Daily, “nemen mensen en merken en huizen zichzelf doorgaans heel ernstig. Mijn sterrenbeeld is weegschaal, en ik zit ergens tussenin. Ik ben een soort hybride van high-end-ernstig en speels.”

En ook: “Not to toot my own horn, maar ik ben heel bijzonder. Tegelijk is alles berekend. Niet té berekend, maar ik let wel goed op met wie ik in zee ga. En ik denk dat ontwerpers dat aanvoelen. Dat ze daarom graag met mij werken.”

Rocky is absoluut een fashionisto. Maar als het van hem afhangt, blijft hij toch nog even rapper in hoofdberoep. “I wouldn’t design”, zei hij enkele jaren geleden in i-D. “I would collab. Ik ben geen modeontwerper. Ik heb te veel respect voor ontwerpers. Imagine if Rick Owens or Alexander Wang said, ‘I’m gonna be the next rapper.’ F****** up the game and s***.”

Uit een recenter interview: “Met mijn shit lijk ik totaal op een personage uit Zoolander, dat weet ik ook wel. Maar tegelijk zit ik elke avond in de studio. Ik kan niet wachten om mijn nieuwe muziek te delen met mijn publiek.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234