Dinsdag 12/11/2019

Piloot Lion Air: "Wind haalde toestel neer"

Beeld EPA

Hoewel officiële instanties claimen dat het nog te vroeg is om een oorzaak van de crash van het toestel van Lion Air aan te wijzen, sijpelen de eerste hypotheses door. Volgens een insider vertelde de piloot dat het vliegtuig door een sterke neerwaartse windstroming werd neergehaald waardoor hij de controle verloor en het toestel in de zee belandde voor de kust van Bali.

Het vliegtuig brak doormidden voordat het in ondiep water bij de luchthaven tot stilstand kwam. Alle 101 passagiers en 7 bemanningsleden ontsnapten miraculeus aan de dood. Iedereen kon door de hulpdiensten in veiligheid worden gebracht. Wel raakten 45 mensen gewond.

Datarecorder
De Indonesische autoriteiten gaan na wat de oorzaak van de crash zou kunnen zijn. De minister van Transport Bambang Ervan zei gisteren dat de vliegdatarecorder al in het bezit is van de onderzoekers. De volgende stap is de voicerecorder van de cockpit. De piloten zijn ondertussen getest op verdovende middelen en hebben zich daar naar verluidt niet schuldig aan gemaakt.

Microburst
De initiële debriefing, getuigenverklaringen en weerberichten wijzen op de mogelijkheid van een windschering of een zogenaamde 'microburst', een zeer lokale plotselinge verandering van de wind.

Muur van water
Op het moment dat het vliegtuig van Lion Air aan het landen was, regende het erg hard waardoor de zichtbaarheid voor de copiloot zo goed als nihil was. De gezagvoerder, een Indonesiër met 15.000 vlieguren op de teller, nam de controle van het toestel over. Op een hoogte van honderd meter beschreven de piloten door een muur van water te vliegen.

Go around
Hevige regenval en een verlies van de visibiliteit zijn niet ongewoon in de tropen maar door de geringe hoogte van het toestel had de crew weinig tijd om te reageren. Met geen zicht op de markeringen en lichten van de landingsbaan, besloten de piloten om de landing af te breken en een 'go around' uit te voeren. Maar in plaats van opnieuw te beginnen klimmen, stortte de gloednieuwe Boeing 737 oncontroleerbaar neer.

Allerlaatste moment
Volgens een anonieme bron getuigde de gezagsvoerder achteraf dat het vliegtuig tijdens de 'go around' werd neergehaald door de wind; dat is waarom het in zee stortte. Een passagier aan boord bevestigde dit verhaal. Het toestel zou enkel op het allerlaatste moment in de problemen gekomen zijn. "Er was geen enkele aanwijzing dat het vliegtuig in moeilijkheden verkeerde", aldus reiziger Tantri Widiastuti. "Maar dan plots viel het in het water."

Koude luchtstroming
Alhoewel het zelden gebeurt, kunnen hevige windvlagen wel degelijk moderne vliegtuigen in de problemen brengen. Het moment net voor de landing, is immers het meest kwetsbare. Bij een microburst of downburst valt lokaal een koude neerwaartse luchtstroming uit de bui. De regen sleurt de koude lucht van grote hoogte mee. Dit kan resulteren in een zeer krachtige neerwaartse beweging met alle gevolgen van dien.

Krachtiger
"Indien je met een type windschering te maken krijgt dat krachtiger is dan wat het toestel op lage hoogte aankan, dan kan je daar onmogelijk weer uitklimmen", verklaarde Hugh Dibley, een voormalige gezagvoerder van British Airways.

Waarschuwingssysteem
Om piloten te assisteren bij het tijdig herkennen van windschering, is de Boeing 737 uitgerust met een waarschuwingssysteem. Tijdens het naderen van de luchthaven gaat er dan een alarm af :"Go around, windshear ahead." De beste strategie om met een windschering om te gaan, is om het natuurfenomeen volledig te vermijden en dus de landing af te breken. Maar het is een delicate balans. "Indien de snelheid te laag is op het moment dat het toestel in een microburst vliegt, dan stort het naar beneden", verduidelijkte de Britse luchtvaartexpert Dibley. "Het is dus belanrijk om te weten hoe snel de Boeing op dat moment vloog."

Implicaties
De oorzaak van de crash kan belangrijke implicaties hebben voor de reputatie van Lion Air. De snelgroeiende budgetmaatschappij vecht immers al lang een vliegverbod aan dat de Europese Unie boven haar grondgebied had ingesteld omwille van lakse veiligheidsstandaarden van de airline.

Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld AP
Beeld AP
Beeld EPA
Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld GETTY
Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234