Woensdag 26/02/2020

Parijse modeweek doet crisis vergeten

Beeld UNKNOWN

Helemaal verteerd is de financiële crisis nog niet in Parijs. Minder défilés, een aantal faillisementen en kleinere budgetten dwingen heel wat ontwerpers tot bescheidenheid. Toch zijn de eerste reacties naast de catwalk in Parijs uiterst lovend. Sterke, karaktervolle collecties doen samen met enkele decadente feestjes vermoeden dat er licht is aan het eind van de tunnel.

VAN ONZE MODEJOURNALISTE AN BOGAERTS IN PARIJS

Na een duidelijke light-versie van de modeweek in Milaan vorige week, werd er reikhalzend uitgekeken naar Parijs. Zou de mode zich laten ringeloren door beperktere budgetten of zouden de financieel onzekere tijden net zorgen voor een heropleving van kwaliteit en persoonlijkheid op de catwalk? Na drie dagen shows, blijkt het alvast die laatste richting uit te gaan. Het internationale modepubliek in Parijs slaakt een zucht van verlichting.

Wintercollecties boeten niet in
Het afgelopen jaar regende het nochtans slecht nieuws vanuit de modewereld. Veronique Branqhuino werd failliet verklaard en ook Christian Lacroix ging op de fles, om er maar twee te noemen. Voor de modeweek in Parijs, waar nu de wintermode 2010-2011 wordt voorgesteld, kozen heel wat merken ervoor geen show te organiseren, maar pers en verdelers uit de nodigen in hun showroom. Etienne Russo die met zijn bedrijf Villa Eugénie shows van Dries Van Noten, Hermès en Chanel producet, liet al verstaan dat er flink werd geknipt in de budgetten voor modeshows. Toch hoeft dat niet per se slecht nieuws te zijn. Want crisis of niet, op het niveau van de nieuwe wintercollecties werd niet ingeboet. Integendeel.

Tim Van Steenbergen
Op dag 1 werd de toon voor de Parijse modeweek al meteen gezet door twee Belgische ontwerpers. Tim Van Steenbergen showde een heel toegankelijke collectie, waarin hij toch ook zijn passie voor het theater niet verloochende. Het resultaat waren verrassende materiaalkeuzes en gedetailleerde snits. Maar heel draagbaar, en dat is belangrijk voor het commerciële succes natuurlijk.

Dries Van Noten
Bij Dries Van Noten is die draagbaarheid nooit een punt geweest. Maar het was hoopvol te zien dat de Antwerpse modeontwerper niet toegaf aan het creëren van een 'crisiscollectie', maar resoluut verraste met een mix van militaire stuks en elegante jaren 50 mode.

Toekomst en verleden
Ook het jonge Londense modetalent Gareth Pugh zette een sterke collectie neer, met veel stoere, zwarte silhouetten voorzien van een flinke hoeveelheid leder. De Franse ontwerper van Balenciaga Nicolas Ghesquière stelde evenmin teleur. Met Stanley Kubrick's '2001: A Space Odyssey' als inspiratie maakte Ghesquière een mooie evenwichtsoefening tussen toekomst en verleden.

Vandevorst
Het Belgische A.F. Vandevorst tenslotte verraste gisteren vriend en vijand door een strak afgelijnde, karaktervolle collectie de catwalk op te sturen op de tonen van Ramses Shaffy's 'Laat me'. "We wilden niet te veel show verkopen op deze catwalk en de collectie voor zichzelf laten spreken", vertelde ontwerper Filip Arinckx achteraf. De combinatie van een collectie met veel pit en persoonlijkheid en de muziek van Ramses Shaffy bezorgde de Vlamingen in de zaal in elk geval een onvervalst kippenvelmoment.

Staande ovatie voor tonnen glitter
En dan zijn er in Parijs ook een aantal figuren die de financiële crisis doen vergeten door volledig 'over-the-top' te gaan. Al moet worden gezegd, in het geval van de Indische Manish Arora en het Nederlandse duo Viktor & Rolf is net dàt het 'trouw blijven aan zichzelf'. Arora verblindde zijn publiek met felle kleuren, fluorescerende pruiken, lichtgevende accessoires en tonnen glitter. Wat hem prompt een staande ovatie opleverde.

Grace Jones
Viktor & Rolf vierde gisteren de vijfde verjaardag van hun parfum Flowerbomb. En wanneer het Nederlandse ontwerpersduo een feestje wil vieren, dan is geen financiële crisis sterk genoeg om dat te beletten. In één van de meest prestigieuze hotels van Parijs, Le Meurice, trakteerde V&R op champagne en exquise hapjes in een decor van roze kroonluchters en geurende bloemenmuren. Alsof dat nog niet volstond, kwam niemand minder dan Grace Jones als 'special guest' een sensuele versie van 'La Vie en Rose' brengen. "Dit is de eerste keer dat ik zing voor een parfum", vertelde de diva het dolenthousiaste publiek toen ze 'Happy Birthday' inzette. Tot in de vroege uurtjes vierde het fashionpubliek verder in het roze neonlicht. Een ode aan vijf jaar Flowerbomb, met in het achterhoofd ongetwijfeld de hoop op rooskleurigere tijden.


Tim Van SteenbergenBeeld UNKNOWN
Dries Van NotenBeeld UNKNOWN
Manish AroraBeeld UNKNOWN
Victor & Rolf en Grace JonesBeeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234