Maandag 14/10/2019
De Fendi-boetiek in Londen.

Design

Overdaad kan geen kwaad, vinden ze bij de Dimorestudio: ‘We zijn soms een beetje ouderwets’

De Fendi-boetiek in Londen. Beeld rv

In Milaan viel er dit jaar niet te ontsnappen aan het werk van Dimorestudio. ‘We zijn soms een beetje ouderwets. Maar tegelijk geven we altijd een moderne draai aan onze nostalgie.’

Designers zijn Emiliano Salci en Britt Moran, de breinen achter Dimorestudio, nooit echt geweest. Decorateurs, dat zeker. Verzamelaars, dat ook. Maar kijk, de designwereld is de voorbije jaren geëvolueerd. De overdaad die ze hanteren is nu zowat de norm. Het duo is dan ook razend populair.

“Ik denk dat je in ons werk vaak moeilijk kunt bepalen wat oud is en wat nieuw”, zegt Moran, een naar Italië uitgeweken Amerikaan. “Het loopt allemaal door elkaar. Zeker, we zijn een beetje ouderwets. We vinden veel dingen uit het verleden prachtig. Maar je moet er wel een moderne draai aan geven. Vrienden zeggen vaak dat onze interieurs hen doen denken aan filmdecors.

“Ons werk is zelden historisch accuraat. Dat is ook niet de bedoeling. We proberen historische momenten te herinterpreteren. Het resultaat is onze illusie van een bepaald tijdperk, en niet een getrouwe reproductie. Sommigen vinden dat verwarrend.”

Dimorestudio bestaat sinds 2003. Salci was voordien art director bij Cappel­lini, Moran werkte als grafisch ontwerper. “We voelden allebei de behoefte om iets anders te doen”, vertelt Moran. “Alles zag zwart en wit en grijs. Design was minimalistisch, traditioneel. Wij wilden kleur herintroduceren, motieven gebruiken, ongewone vormen. We combineerden vintage meubels met recente ontwerpen, en dat was toen uitzonderlijk. Voor ons, daarentegen, leek het evident.

“We kregen onmiddellijk veel aandacht. Allicht omdat we een duidelijk verhaal brachten. Dat vond de pers spannend. Zo zijn we gegroeid; intussen leiden we een team van veertig mensen.”

Interieur voor Aesop. Beeld rv

Moran en Salci kregen tot nog toe vooral aandacht voor hun binnenhuisarchitectuur. Zo zijn er privé­appartementen – hoofdzakelijk in Milaan en Parijs – en winkels voor onder meer Aesop, Fendi, Kitsuné, Oliver Peoples en Cire Trudon. Ze hebben hotels (Saint-Marc in Parijs) en restaurants (Ceresio 7 in Milaan, Leo’s in Londen) op hun conto staan, en tentoonstellingen.

Het is een belangrijk jaar voor Dimorestudio. Het duo vond namelijk dat het wat meer mocht zijn. In januari lanceerden ze Dimore Milano, hun eigen merk: “We vonden niet altijd de juiste stukken voor onze interieurprojecten, en daarom zijn we zelf meubilair en textiel gaan ontwerpen”, zegt Moran.

Als pioniers van de ratjetoedecotrend werd Dimorestudio trouwens al vaak gekopieerd. “Ik denk dat we vooral veel mensen geïnspireerd hebben”, preciseert Moran. “We hebben geluk gehad, omdat we op het juiste moment met iets nieuws kwamen.”

Wie geïntrigeerd is door hun werk, kon in Milaan tijdens de Salone del Mobile een Dimore-dag inlassen, met drie boeiende tussenstops.

De expo ‘Interstellar’ in Milaan. Beeld rv

Eerste halte: de expo

Hun gloednieuwe eigen label, Dimore Milano, was voor het duo een mooie aanleiding voor een expo op een droomlocatie: een oude bioscoop met zwartgeverfde muren in Via Mascagni — misschien de mooiste straat van Milaan. Onder de noemer Interstellar brachten ze daar hun collectie bij elkaar: Moran noemt Interstellar een soort hommage aan de seventies, maar dan wel op maat van 2019. “Glamour, glans, lakwerk. En een dosis rock-’n-roll.”

Dimorestudio x Dior. Beeld rv

Tweede halte: Dior maison

Elders in Milaan, in het halfduister van het sprookjesachtige Casa degli Atellan, etaleerden Salci en Moran dan weer veertien voorwerpen voor Dior Maison. Die lijn van het Franse luxehuis leidde jarenlang een bijzonder discreet bestaan. Maar nu heeft Dior ambitieuze plannen.

Dimorestudio maakte voor het merk eerder klassieke, pronkerige stukken: vazen, schalen, lijsten, een aansteker, een asbak en zelfs een paraplubak. De voorwerpen, in plexiglas, goud, zilver, brons en cannage, zijn slechts een jaar lang verkrijgbaar. “Het project met Dior Maison komt voor ons precies op het juiste moment, omdat we het segment kleine voorwerpen graag verder willen ontwikkelen voor ons eigen merk. Uiteindelijk is het gemakkelijker om een vaas te verkopen dan een tafel.”

In hun galerie exposeerde het duo het werk van Gabriella Crespi voor Dior. Beeld rv

Derde halte: de galerie

In de galerie van Dimorestudio, in de wijk Brera, toonden Salci en Moran werk van de legendarische designer Gabriella Crespi. Die overleed in 2017 en ontwierp in een ver verleden nog voor Dior. “We waren al verwoede verzamelaars toen we dankzij gemeen­schappelijke vrienden haar dochter Elisabetta leerden kennen. En nu gaan zeven van haar meubels opnieuw in productie, onder ons label.”

De galerie is trouwens het resultaat van de verzameldrift van Salci en Moran. “We kochten vaak stukken die op dat moment misschien niet echt werkten voor onze opdrachtgevers, maar waaraan we toch niet konden weerstaan. Je weet nooit wanneer zo’n meubel van pas komt. We bewaarden alles in pakhuizen, en op den duur werd onze verzameling zo groot dat het ons een goed idee leek om er iets mee te doen. Zo zijn we met de galerie begonnen. We organiseren vier à vijf tentoonstellingen per jaar.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234