Woensdag 18/09/2019

Mode

Opgelucht ademhalen: het einde van de skinny jeans is aangebroken

Het rijk van de ogenschijnlijk op de benen geschilderde broek is uit. Beeld KOS

Steek de vlam in de smalle pijp, want de skinny jeans is niet meer. Silhouetten met een meer comfortabele pasvorm stoten de nauw aansluitende jeansbroek stilaan van de troon. 

De kans is groot dat de jeansbroeken in uw garderobe van het skinny type zijn. Gebruikt u het werkwoord 'hijsen' wanneer u uw ochtendritueel beschrijft? Moet u soms neerliggen tijdens het aankleden? Is het buigen van uw knieën een pijnlijk, zo niet onmogelijk proces wanneer u een broek vers uit de droger draagt? Dan bent u in het bezit van de skinny jeans, een broek die volgens experts zodanig gedateerd is dat u er niet alleen uzelf, maar ook uw medemens mee kwelt.

Beweegruimte

Modebladen verklaarden de zogenaamde spray on jeans twee jaar geleden al dood, toen hippe merken als Vêtements en Marques'Almeida wijde jeanssilhouetten over de catwalk stuurden en trendsetters hun nauw aansluitende denim inwisselden voor broeken met iets meer beweegruimte. Ook jeansreferentie Levi's pompte de voorbije jaren heel wat marketingbudget in de opwaardering van de klassieke 501, een stijl met een hoge taille en recht aflopende pijpen die liefkozend mom jeans wordt genoemd omdat voordien enkel uw moeder erin gezien wilde worden. 

Nu de meer relaxte modellen ook doorsijpelen naar de mainstream zwaaien modejournalisten maar wat graag met hun kroniek van een aangekondigde dood, al is de skinny nog niet helemaal afgeschreven. Volgens een rapport van het Amerikaanse retailtechnologiebedrijf Edit, dat eind augustus werd gepubliceerd, maakt de smalle pasvorm nog steeds de hoofdmoot uit van het jeansassortiment in een doorsnee kledingzaak, maar verliest ze wel aan terrein. Bovendien bleken de meeste bestsellers van het afgelopen jaar jeansbroeken met wijd uitlopende  pijpen.

Historisch perspectief

"Vanuit een historisch perspectief is het logisch dat de consument nu een stijlverandering verwelkomt", zegt Sidney Morgan-Petro, retailanalist bij het Amerikaanse trendbureau WGSN op de website Quartzly. "Om de tien jaar zien we jeanssilhouetten drastisch veranderen. In 2007 wisselden we de bootcut in voor een skinny – een stijl die we een decennium lang op verschillende manieren hebben gedragen – en nu is het tijd voor wat anders", zegt Morgan-Petro. 

Volgens Elle Magazine kopen we ook gewoon meer jeans, waardoor we ons niet meer beperken tot één enkel model. Onlineboetiek Net-A-Porter meldde eind 2016 een stijging van 25 procent in het jeanssegment, terwijl webshop ASOS maar liefst 47 procent meer jeansbroeken over de digitale toonbank zag gaan in vergelijking met het jaar ervoor.

De wijde pasvorm past bovendien in de overkoepelende trend die ervoor zorgt dat iedereen en uw grootmoeder vandaag sneakers aan zijn voeten heeft. In een prestatiegerichte maatschappij is comfort een van de belangrijkste argumenten geworden bij het ontwerpen en aankopen van kleding. Met de stilettohak en de skinny jeans op de beklaagdenbank ziet het ernaar uit dat zelfs de fashionista even opgelucht kan ademhalen. Letterlijk en figuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234