Vrijdag 26/04/2019

mode

Moslima’s lopen massaal warm voor ‘modest fashion’

Beeld RV/Sophie Rata

Begin 2017 kwam het eerste nummer van Vogue Arabia uit, een paar dagen later lanceerde Nike een hightech hijab en kreeg London een Modest Fashion Week. Vrijdag 23 november volgt Antwerpen, met het ­allereerste Modest Fashion Forum (MFF 18). Want zedige trendy kleding wordt steeds belangrijker. “Dit is geen nichemarkt, dit is een miljardenindustrie.”

Online platform Mvslim organiseert het Modest Fashion Forum samen met het ModeMuseum. Kaat Debo, directeur van het museum en een van de sprekers op MFF 18, legt uit waarom: “In Antwerpen wonen meer dan 170 verschillende nationaliteiten, waaronder veel Turken en Marokkanen, er is een grote moslimgemeenschap. Modest fashion (trend om meer huidbedekkende kleding te dragen, red.) leeft wereldwijd en is heel actueel, ook hier. Daarom vinden we het belangrijk om als ModeMuseum daarover te reflecteren en het te kaderen in een context. We werken samen met Mvslim omdat zij een gemeenschap aanspreken die wij minder makkelijk bereiken.”

“Modest fashion is een grote trend in Europa”, beaamt co-founder Hanan Challouki. “Het krijgt steeds meer aandacht en ligt goed in de markt. In België gebeurt er echter veel minder. Hoog tijd dus om mensen binnen de mode-industrie, retailers en fashionmedia te wijzen op de meerwaarde van een modest-fashionaanbod”.

Je kunnen kleden volgens je religie zonder vreemd te lijken geeft vrouwen zelfvertrouwen, het is een nieuwe manier om zichzelf uit te drukken. Interpretaties van een Koranvers waarin gepleit wordt voor bescheidenheid hebben moslima’s lang weggehouden van de westerse modecultuur. Maar bijvoorbeeld ook Joodse, mormoonse of christelijke gelovigen werden uitgesloten – het werd moeilijk om een kledingstuk te vinden dat zowel aan religieuze voorschriften als aan modetrends voldeed.

Met de recente feministische golf en sociaal activisme beseften intussen ook de grootste merken dat vrouwen meer diversiteit en inclusiviteit verwachten. Niet alleen werd de mode-industrie representatiever, laagjes dragen en weinig huid tonen is een mainstream trend. Daardoor vind je ook op de catwalk veel items die aan de kuisheidsregels voldoen, in de wintercollectie van Calvin Klein en Dior zitten zelfs bivakmutsen die enkel neus en ogen vrij laten. Er zijn wel meer vrouwen kiezen voor een meer verhullende outfit.

De huidige verschuiving toeschrijven aan de #MeToo- beweging is te simplistisch. Vrouwen kleden zich niet zo omdat sommige mannen zich niet kunnen beheersen, de meeste vrouwen kleden zich voor zichzelf. De modest trend is bovendien al ouder dan de Weinstein-case, denk aan Phoebe Philo’s Céline, de laagjes van de Olsen-twins en de vloerlange, hooggesloten zijden jurken van Australiër Albus Lumen. Ook de herfst/winter 2018-shows toonden weinig bloot vel, van de kop-tot-teenbedekking bij Balenciaga en Marc Jacobs tot de subtielere knielange rokken, capes en jurken over een broek bij Valentino en Givenchy.

Beeld RV/Sophie Rata

Plausibeler lijkt het dat vrouwen terugkomen van de idee dat het feministisch is om je sexy te kleden. Figuren als Kim Kardashian of Bella Hadid pakken uit met hun lichaam als een persoonlijke kwaliteit, terwijl schoonheid (idealiter) aangeboren is. Misschien wil de moderne vrouw liever beoordeeld worden op haar talenten en ideeën in plaats van fysieke eigenschappen.

Onbegrepen

De voorbije jaren zijn grote modemerken – Burberry, Dolce & Gabbana, DKNY, Mango, Uniqlo, H&M – zich op moslims gaan richten met specifieke collecties, vaak rond de ramadan.

Het enthousiasme binnen de doelgroep is niet onverdeeld. Een punt van kritiek is dat de collecties vaak niet zo modieus zijn als de hoofdlijn, minder kleurrijk of geïnspireerd. De New Yorkse Alia Khan richtte vijf jaar geleden de Islamic Fashion and Design Council (IFDC) op die opkomende ontwerpers van modest fashion wereldwijd ondersteunt. Ze organiseerde dit jaar voor het eerst Pret-A-Cover, een glamoureus evenement in Dubai waar collecties specifiek voor moslima’s worden geshowd. “Merken begrijpen blijkbaar niet dat dit publiek even veeleisend is,” zegt ze, “het wil dezelfde minirok als op de catwalk, maar dan langer en losser. Het is belangrijk dat labels met hen in gesprek gaan in plaats van simpelweg overal een ‘modest-sticker’ op te plakken en te hopen dat het verkoopt. De ontwerpers op Pret-A-Cover zijn vaak veel meer in touch met hun doelgroep, het zijn veelal zelf moslima’s die in westerse grootsteden wonen waardoor hun stijl ook door die cultuur en mode is beïnvloed.”

Een van de sprekers in Antwerpen is Ghizlan Guenez die in 2017 e-shop The Modist op poten zette. Ze was zelf tevergeefs op zoek naar mooie modest fashion: “De reden om je bescheiden te kleden is voor ons onbelangrijk, we willen op een aangename, functionele manier vrouwelijke modest fashion aanbieden”, vertelt ze tegen de nieuwssite voor modepro’s Business of Fashion. Intussen verdeelt ze designerlabels als Haider Ackermann, Ellery, Christopher Kane, Proenza Schouler en Mary Katrantzou. Guenez bouwt een relatie op met de designers zodat ze hen kan vragen om bepaalde runway-looks aan te passen. “Het keerpunt voor veel van die ontwerpers was het besef dat je bescheiden kunt zijn zonder aan stijl in te boeten.”

Tegen 2030 zal meer dan een kwart van de wereldbevolking moslim zijn, wat de consumptie nog zal stimuleren. Daarnaast stijgt de werkgelegenheid onder moslimvrouwen, ze verdienen nu zelf geld dat ze willen uitgeven.

“Dit is geen nichemarkt, maar een miljardenindustrie, aangedreven door een jonge kosmopolitische consument die zich wil kleden volgens haar geloof, maar weigert aan stijl in te boeten”, bevestigt Alia Khan. “Het is een loyaal publiek, omdat ze zich er om een hoger doel toe hebben verbonden: niet om indruk te maken – het is geen rage – maar omwille van hun waarden en geloofsovertuiging die deel van hun leven zijn. Moslimvrouwen volgen dezelfde islamitische principes – lange mouwen, enkellengte, geen split, geen transparante stoffen –maar er is ruimte voor variatie in de uitvoering. Een vrouw in Teheran draagt iets anders dan een moslima in India. Zelfs binnen één land, zoals Saudi-Arabië, kunnen er regionale varianten zijn op de abaya. De behoeftes van de moslimconsument zijn net zo divers als die van elke andere consumentengroep. Het succes van een merk hangt af van het vermogen dat te herkennen en erop in te spelen.”

Beeld RV/Sophie Rata

Generatie M

De moslimpopulatie groeit dus snel en is jong - de Europese moslim is nu gemiddeld 30,4 jaar (andere Europeanen 43,8 jaar) en de helft van alle Europese moslims is jonger dan 30.

“Modest fashion wordt veel te vaak verengd tot een politiek narratief”, vindt Kaat Debo. “We willen het in een veel breder perspectief plaatsen, ook commercieel. Het is een groeiende markt, wereldwijd goed voor meer dan 44 miljard dollar. Generatie M (moslim millennials, red.) is een groep opgeleide moslimjongeren met geld, een interessante doelgroep voor merken. Die zijn zich de afgelopen jaren dan ook op die doelgroep gaan focussen.”

Daarnaast kunnen influencers, ontwerpers en consumenten hun levensstijl delen met gelijkgestemde zielen wereldwijd dankzij sociale media. Een modest-fashiondesigner uit Indonesië kan haar werk delen met een kapster in New York, een Maleisische fashionista kan geïnspireerd worden door een modestudent in Londen. Het wordt duidelijk hoeveel ze gemeenschappelijk hebben op vlak van mode en levensstijl. Die online community beïnvloedt ook andere aspecten van het leven. Dat maakt er voor opkomende ontwerpers een krachtig medium van: er ontstaat een fanbase die retailers kan overtuigen om hun ontwerpen in te slaan.

“In België wordt dat niet genoeg uitgespeeld”, vindt Hanan Challouki van Mvslim. “Er zijn goeie Belgische influencers met heel veel volgers die zich met modest fashion bezighouden, maar zij worden vaak gesponsord door internationale merken en krijgen meestal opdrachten uit het buitenland. Belgische merken zetten er best wat vaart achter: het is hoog tijd om een aanbod te creëren, de vraag is er.”

MFF 18, vrijdag 23 november, Arenberg, Antwerpen. arenbergschouwburg.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.