Zaterdag 24/08/2019

Mode

Modeontwerpster Carolina Herrera: "Ik geloof niet in trends"

Carolina Herrera (78), hier op een defilé in 2013, kleedde onder meer first lady’s Jackie Kennedy, Michelle Obama en Melania Trump. Beeld AFP

De Venezolaanse modeontwerpster Carolina Herrera zegt dat de modewereld weliswaar evolueert, maar dat de kern van de industrie – persoonlijke visie, kunstenaarschap en detail – onveranderd blijft. "Elegantie zal nooit uit de mode raken."

De mode en de manier waarop we winkelen, worden constant door elkaar geschud. Instagram en Facebook houden onze activiteiten in het oog en sturen ons gericht advertenties van shopbare spullen die we met een muisklik kunnen aankopen. Influencers met honderdduizenden volgers worden door merken betaald om kleren en accessoires te dragen en erover te schrijven op een manier die kijkers ertoe aanzet te kopen. Amazon verkoopt zowat alles: trouwjurken, autobanden, luiers.

Veel ontwerpers verlaten de traditionele seizoensopbouw en verkopen volgens het ‘zie nu, koop nu’-principe, waardoor klanten een stuk kunnen kopen zodra ze het op de catwalk spotten. Al die veranderingen kunnen verwarrend overkomen. De Venezolaans-Amerikaanse ontwerpster Carolina Herrera vertelt hoe ze haar 36 jaar oude modehuis door dat nieuwe consumentenlandschap loodst.

Wat is volgens u de belangrijkste eerste connectie die je maakt met een potentiële klant?

Carolina Herrera: “Het eerste wat iemand die iets komt kopen, vraagt, is: ‘Wat is er nieuw?’ Mode draait nu eenmaal om nieuwheid. Het gaat helemaal om het hebben van iets speciaals dat heel specifiek is voor jou – om het je eigen te maken. Ik ontwerp voor de vrouw die iets vrouwelijks, luxueus en speciaals verlangt, dat ook past bij haar moderne levensstijl.”

Wat zijn de belangrijkste evoluties die momenteel plaatsvinden in de mode?

“De digitale wereld heeft de manier gewijzigd waarop mensen de mode bekijken. Sociale media, Instagram, Facebook zijn nooit relevanter geweest voor het vertellen van het verhaal van een merk. Jaren geleden was mode iets waar maar weinig mensen bij betrokken waren. Nu is mode overal. Door het internet zie je de shows terwijl ze plaatsvinden. Ik heb bijvoorbeeld een Instagram voor het huis Carolina Herrera, die mensen exclusieve toegang tot de ateliers en het ontwerpproces geeft. Op die manier kunnen mensen beter op de hoogte blijven van de kleren.

“Mode is een droom die plotseling werkelijkheid is geworden. Je moet het dragen – daarom zeg ik altijd dat mode ‘kunst in beweging’ is. Mode wijzigt continu en wijzigt momenteel heel snel met elke collectie. Maar dat verandert niets aan de allure en het mysterie.”

Wat blijft hetzelfde?

“Ik heb altijd kleren ontworpen die vrouwen mooi maken en hen een vrouwelijk gevoel geven. Elegantie zal nooit uit de mode raken. Ik zeg altijd dat ik niet in de mode-industrie werk; ik werk in de schoonheidsindustrie. Ik wil dat vrouwen die Herrera dragen zich zelfverzekerd voelen over wat ze dragen. Stijl is niet alleen wat je draagt, maar ook hoe je het draagt. Het is iets persoonlijks, dat weerspiegeld wordt in de manier waarop je leeft en je huis inricht, in je smaak voor boeken en kunst, in het stempel dat je kleeft op alles wat je aanraakt.”

Waarom is New York zo belangrijk voor u?

“New York is een heel belangrijke ­modestad. Ik ben Venezolaanse, maar ik ben een Amerikaanse ontwerper omdat ik meer dan 35 geleden in New York begon te ontwerpen. New York is een constante inspiratiebron. Er gebeurt altijd iets, de energie is aanstekelijk. Als je ervoor openstaat, vind je overal inspiratie.”

U had het over integriteit op het vlak van stijl en design. Bent u bang dat u de huidige trends niet zult kunnen blijven volgen?

“Ik geloof niet in trends. Als iedereen trends volgt, dan zien we er allemaal hetzelfde uit. Wat is daar nu aan? Mode moet een uitdrukking van jezelf zijn. Ik ben altijd trouw gebleven aan de stijlcodes van het huis en heb mijn ogen opengehouden – schoonheid heeft er een handje van weg om je op die manier te vinden.”

Toch bent u erin geslaagd zo actueel te blijven.

“Dit huis bestaat 36 jaar. Een ontwerper moet trouw blijven aan wie hij is en aan zijn huis, en tegelijk kleren voor vandaag de dag maken. We bevinden ons in een ander tijdperk. Ik kan niet stilstaan en dezelfde dingen doen als in de jaren 80 en 90.

“Het landschap is totaal veranderd. De wereld is compleet anders vanwege de technologie en de wereldwijde toegang tot informatie. Mode is overal – op je telefoon, op de computer, op ­televisie, in films. Wat je produceert, moet in de ogen van de consument iets nieuws zijn.

“Het is een gigantische uitdaging, maar het is ook opwindend, omdat niemand weet of het magisch, waanzin of mooi is. Mode is geen ­revolutie, maar een evolutie.”

© 2017. Alexandra Polkinghorn. Distributed by The New York Times Syndicate

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden