Donderdag 24/10/2019

reizen

Met Vuitton in de voetsporen van Matisse en Picasso

Japanse toeristen hebben geen aandacht voor de Vuitton-modellen. Er moeten selfies worden gemaakt! Beeld RV

Saint-Paul-de-Vence in Zuid-Frankrijk: daar trok Louis Vuitton met heel zijn gevolg naartoe voor de show van zijn cruisecollectie. Geen beter excuus om alle kunst die daar op een steenworp te vinden is, te gaan ontdekken. 

Eind mei 2018. Regenwolken hangen dreigend boven de Provençaalse heuvels. In de heuvels boven Nice is het een drukte van jewelste. Zwarte busjes en limousines rijden af en aan om zo’n 600 modeliefhebbers tussen een haag van pijnbomen tot aan de ingang van de Fondation Maeght te brengen, waar een unieke collectie kunstwerken te zien is in een prachtig decor.

Ontwerper Nicolas Ghesquière komt hier al 25 jaar en presenteert op deze plek zijn cruisecollectie 2019 voor Louis Vuitton. Het is niet de eerste keer dat de Belgische ontwerper kiest voor een locatie waar kunst alomtegenwoordig is. Vorig jaar ging het feest door in het Japanse Miho Museum, op een uurtje rijden van Kyoto. Dat museum werd ontworpen door de architect die ook de befaamde piramides in het Louvre mocht neerpoten. Ook niet mis dus.

De Fondation Maeght is overigens uitdrukkelijk géén museum. Het koppel Marguérite en Aimé Maeght, een kunstkenner en galerist uit Parijs, liet het gebouw in de jaren 60 optrekken door de Catalaanse architect Josep Lluís Sert, die sterk beïnvloed werd door Gaudí en de Bauhaus, en ook nauw samenwerkte met Le Corbusier. Op het openingsfeest gebruikte Maeght de woorden van schrijver en politicus André Malraux – “Ceci n’est pas un musée” – om aan te tonen hoe belangrijk hij het vond dat levende kunst een plek kon vinden op die heuveltop in de Provence.

Nicolas Ghesquière presenteerde zijn cruisecollectie in het labyrint van Miró, een van de unieke plekken in de Fondation Maeght. Beeld BELGAIMAGE

En waar voor deze show van Louis Vuitton celebrity’s als Emma Stone, Sienna Miller en Isabelle Huppert poseren tussen de kunstwerken van Miró en Braque, was meer dan een halve eeuw geleden op het openingsfeest van de Fondation Maeght de beau monde van toen op de afspraak. In die gouden tijden maakten Picasso, Giacometti, Braque of Chagall het mooie weer aan de Franse Rivièra.

17de-eeuwse Tinder

Dan is het tijd voor de show, en paraderen de modellen tussen de beelden in het labyrint van Joan Miró. Vooral de accessoirelijn die Vogue-artdirector Grace Coddington ontwierp voor Louis Vuitton steekt mijn ogen uit. Grappige handtassen in de vorm van haar twee katten Pumpkin en Blanket, en ook hond Léon van Nicolas Ghesquière, allemaal liggen ze vanaf oktober in de winkels. De regen wacht tot de show voorbij is, maar doet wel de afterparty van Louis Vuitton in Cap d’Antibes halvelings in het water vallen.

Een dag later zijn de wolken weggetrokken. We struinen door Saint-Paul-de-Vence, een oud stadje in de heuvels dat één en al Provence ademt, en dat vlak bij de Fondation gelegen is. Net buiten de omwalling ligt het kleine kerkhof, van waaruit je ver over de rest van de omgeving kan kijken, bij mooi weer zelfs tot in Nice. Enkel de krekels maken een hels lawaai, voor de rest is het er heerlijk kalm. Niet slecht, als je weet dat Saint-Paul-de-Vence 6 miljoen toeristen per jaar over de vloer krijgt.

Maar de stilte duurt niet lang. Een groep Japanse toeristen stroomt toe om selfies te nemen bij het graf van Marc Chagall en om een steen toe te voegen aan de vele stenen die al op het graf liggen. Niet veel verder rusten overigens ook Marguérite en Aimé Maeght, maar de Japanners laten hen links liggen.

Saint-Paul-de-Vence is een kunstenaarsdorpje gebleven. De ene na de andere kunstgalerie probeert de voorbijflanerende toeristen te verleiden met vaak kleurrijke schilderijen. Niet mijn meug, wellicht zou Aimé Maeght zich omdraaien in zijn graf moest hij zien wat hier aan de man gebracht wordt. Toch is een bezoek aan het stadje zeker de moeite. De omwallingen dateren uit de 16de eeuw, de donjon zelfs uit de 12de. Er wonen nog 300 stedelingen binnen de wallen.

Een frisse duik nemen en tegelijk genieten van een gigantische mobiel van Alexander Calder: in hotel La Colombe d'Or kan dat zomaar. Beeld ISOPIX

De centrale straat, de Rue Grande, verbindt de Porte de Vence en de Porte de Nice. Een van de mooiste straten is de Rue du Saint-Esprit. Onderweg wijst een gids ons op de kleine details. Zo zijn de deuren van de huizen erg laag. Logisch, mensen waren enkele eeuwen geleden ook veel kleiner. Op een andere deur prijkt een klopper met een hand. Een soort Tinder avant la lettre. In de 17de eeuw blijkbaar de manier om aan voorbijgangers te tonen of de vrouw die daar woonde getrouwd was of niet. Gewoon door de hand al dan niet af te beelden met een ring.

Lavendel en nostalgie

Maar de fijnste plek van Saint-Paul vind je net buiten de omwalling. Vlak bij de Porte de Vence ligt een mooi pleintje met daaraan een ruim petanqueterrein, omringd door prachtige bomen zoals je ze vaak op Provençaalse pleintjes vindt. Op een klein marktje onder een afdak verkoopt een handvol commerçanten wat verse groenten.

Het echte goud zit evenwel verborgen achter een deur wat verderop. Kunstlief­hebbers die naar Zuid-Frankrijk trekken, kunnen niet anders dan een kamer boeken in La Colombe d’Or. Het kleine hotel is een unieke plek in Le Midi. Hier is de geur van lavendel en nostalgie nog lang niet vervlogen. Begin jaren 30 openden Paul Roux en zijn vrouw Baptistine de kleine herberg, met drie kamers. Ze stonden bekend om hun keuken, maar ook voor de ambiance. Paul schilderde graag en aarzelde niet om artiesten die en masse naar het zuiden afzakten voor het licht, de charme en de mooie landschappen, om advies te vragen.

Het koppel raakte bevriend met veel van die schilders, en zo stopte op een mooie namiddag een limousine voor de deur van La Colombe d’Or. Matisse zat erin. Tot in Nice, waar hij woonde, had hij over het hotel, en wat daar allemaal gebeurde, gehoord. Hij wilde het met zijn eigen ogen zien en Paul Roux zelf leren kennen. De schilder hield er overigens vreemde gewoontes op na. Hij dronk thee in zijn limousine, verkoos het om niet uit te stappen. Paul en hij werden vrienden, en dus zette hij zich in de auto naast de kunstenaar, babbelde wat, en dan vertrok Matisse weer. Om vaak de volgende dag al terug te komen.

Het prachtige interieur van La Colombe d'Or. Beeld RV

En Paul maakte nog meer artistieke vrienden: Braque, Léger, Miró, Chagall, allemaal werden ze habitué bij La Colombe d’Or. Ze kwamen in deze omgeving wonen en werken omwille van de lange seizoenen met de warme kleuren. In die jaren was het feest aan de Côte d’Azur en vele gasten zakten regelmatig af vanuit Antibes of Monaco naar het hotel in het achterland van de kust. En zo raakten de muren van het hotel stilaan gevuld met werken van al die legendarische kunstenaars. Ook Picasso kwam langs, en gaf Paul Roux goede raad bij het schilderen. En Yves Montand en Simone Signoret vierden hun huwelijk in de herberg. Wie er vandaag binnenloopt, voelt nog altijd die magie.

Veel mooier dan de kitsch in de straten van Saint-Paul, is wat in La Colombe d’Or te bewonderen valt. Gasten van het hotel liggen te zonnen aan het zwembad met boven hun hoofd een grote mobiel van Alexander Calder. In de zaal weet je niet waar je eerst moet kijken, in je bord, of naar de muren. En ook op het ruime terras is het goed toeven.

Vandaag zijn het de nakomelingen van Paul Roux en zijn Baptistine die voor de gasten van La Colombe d’Or zorgen, en regelmatig komt iemand hier om een roman te schrijven of een lied te componeren. Want de cicaden zijn er nog altijd, net als het warme Provençaalse licht. 

Check de cruisecollectie 2019 van Louis Vuitton via eu.louisvuitton.com / Fondation Maeght: 623, chemin des Gardettes, fondation-maeght.com / La Colombe d’Or: la-colombe-dor.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234