Zaterdag 04/07/2020

Update

"Meer dan helft" piloten viel al eens in slaap tijdens vlucht

Beeld THINKSTOCK

De twee Britse piloten van wie gisteren bleek dat ze tegelijkertijd tijdens een internationale vlucht in slaap waren gevallen, blijken helemaal geen uitzondering in hun beroepsgroep. 56 procent van de piloten is wel eens weggedommeld, bekenden ze in een onderzoek van de Britse pilotenvakbond Balpa. Van hen is 29 procent wel eens wakker geworden en tot de ontdekking gekomen dat de co-piloot ook sliep, meldde de BBC vandaag.

Balpa probeert nieuwe regelgeving van de Europese Unie over vliegtijden tegen te houden. Het Europees Parlement stemt maandag over nieuwe regels, waardoor piloten langer achter elkaar in touw zullen zijn. Zo mogen ze een vliegtuig landen als ze 22 uur wakker zijn geweest en kunnen ze 7 dagen achter elkaar vroeg beginnen, in plaats van de huidige 3.

Van de 500 piloten die aan het onderzoek meededen, zei 84 procent dat hun vermogen om te vliegen in het laatste half jaar zeker één keer in gevaar was gekomen. Bijna de helft zei dat vermoeidheid het grootste gevaar voor de veiligheid van de luchtvaart vormt, meer dan elk ander risico. De bond roept het Europees Parlement op de stemming uit te stellen totdat wetenschappelijk is vastgesteld hoe lang piloten wakker kunnen blijven. De Britse luchtvaartautoriteit CAA zegt dat de nieuwe regels voldoen aan de Britse veiligheidseisen.

Reactie Europese Commissie
De Europese Commissie haalt vandaag ook scherp uit naar de pilotenverenigingen die kritiek hebben op het ontwerpvoorstel voor nieuwe vlieg- en rusttijden van vliegtuigpersoneel. "Elke indruk die gewekt wordt dat de voorstellen de huidige veiligheidsregels zouden verzwakken, is vals en onverantwoord."

"De combinatie van de tijd dat piloten stand-by moeten zijn op de luchthaven en een aansluitende vliegdienst zal de facto op 16 uur begrensd worden." Onder de huidige regels kan die tijd oplopen tot 26 uur.

De nieuwe bepalingen leggen ook vast hoe lang piloten die verschillende tijdzones overgestoken hebben kunnen rusten. Als ze hun thuisbasis opnieuw bereikt hebben, zullen ze, afhankelijk van hoe ver ze gevlogen hebben en hoeveel tijd ze hebben doorgebracht in een andere tijdzone, tussen de twee en de vijf nachten kunnen rusten. In België hebben piloten nu recht op twee of drie nachten.

Verkeerde discussie
Verschillende Europese bronnen verdenken de pilotenverenigingen ervan de discussie over de veiligheidsregels aan te wenden om hun werkomstandigheden aan te klagen. "Dit valt misschien wel te begrijpen, maar is onaanvaardbaar", luidt het. "Er moet een strikt onderscheid gemaakt worden tussen veiligheid en sociaal beleid."

Ook de Europese Commissie benadrukt dat "veiligheid de enige doelstelling is van het voorstel." "Elke indruk die gewekt wordt dat de voorstellen de huidige veiligheidsregels zouden verzwakken, is vals en onverantwoord", zegt de woordvoerster van commissaris voor Transport Siim Kallas.

Maandag wordt over de ontwerptekst gestemd in het Europees Parlement.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234