Dinsdag 31/03/2020

Man krijgt 7.500 euro boete voor neprecensie Frans restaurant

Beeld REUTERS

Een Fransman heeft een boete van 2.500 euro, plus 5.000 euro proceskosten, opgelegd gekregen voor het plaatsen van een neprecensie. De man, die schreef onder het pseudoniem The Clarifier, plaatste zijn negatieve beoordeling vijf dagen voordat het restaurant officieel geopend was.

Het restaurant, dat inmiddels bekroond is met een Michelinster, zou volgens de neprecensent 'zwaar overschat' zijn en de borden waren 'zeer karig gevuld'. "Het enige goed gevulde bord was dat met de rekening erop", schreef de man in juli 2013 op de Franse site Pages Jaunes.

Volgens de eigenaar van restaurant Loiseau des Ducs hebben alle klanten het recht om hun mening te geven online, negatief of positief, maar de rechtszaak om de valse beoordeling was een 'principekwestie'. Het restaurant is vernoemd naar de Franse topkok Bernard Loiseau, die in 2003 zelfmoord pleegde na geruchten dat hij één van zijn drie Michelin-sterren zou verliezen. Op de dag van zijn begrafenis kwam de Michelingids uit en bleek dat hij zijn ster had behouden.

Beeld AFP

Tegen betaling

Begin deze maand kondigde het Amerikaanse Amazon aan dat het een rechtszaak zal aanspannen tegen meer dan duizend mensen die tegen betaling neprecensies hebben geplaatst. Via schimmige internetsites kunnen kwaadaardige restaurant- of bedrijfseigenaars de concurrentie zwartmaken met nepbeoordelingen. Ook werd een Australische verhuursite van vakantieappartementen onlangs beschuldigd van het omkopen van klanten om negatieve recensies te verwijderen.

Vorige week is een groep gefrustreerde restaurateurs en recensenten een campagne gestart tegen neprecensies. De groep roept via de twitterhashtag #noreceiptnoreviewde belangrijkste recensiesite TripAdvisor op om alleen nog recensies te plaatsen van mensen die een bonnetje hebben. Volgens een van de initiatiefnemers is er een groeiend gebrek aan vertrouwen in online beoordelingen. 'Dit is een groot probleem voor de democratisering van het web'.

De twitteractie krijgt veel steun, maar TripAdvisor heeft al laten weten geen voorstander van het plan te zijn. "Wij geloven dat elke ervaring telt, niet alleen die van de persoon die de rekening betaalt", liet de woordvoerder weten aan de Britse krant The Guardian. TripAdvisor zegt zijn uiterste best te doen om de rotte appels tussen de 250 miljoen reviews die op de site geplaatst zijn uit te filteren. "We hebben speciale teams en geavanceerde systemen en technieken om fraudeurs op te sporen, en sterke sancties om hen af te schrikken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234