Zaterdag 04/07/2020

ReportageBinnenkijker

Leven als God in Brussel

De imposante inkomhal loopt helemaal door tot achteraan. En de achterdeur is al net zo mooi als de voordeur. Beeld Tim Dirven

Al twintig jaar woont De Morgen-fotograaf Tim Dirven met zijn gezin in een jarendertigwoning aan de rand van Brussel. En nu pas kan hij voor het eerst de lente in zijn tuin beleven.

Doorgaans trekt fotograaf Tim Dirven elke dag de straat op. Of de wijde wereld in. Thuisblijven is niet van zijn gewoonte, maar thuiskómen doet hij des te liever. Twintig jaar geleden vond hij samen met zijn vrouw hun droomhuis, een jarendertigwoning in Brussel, op wandelafstand van het centrum én met weelderige tuin. “Ik ben opgegroeid op de boerenbuiten in de Kempen en zit graag in het groen. Maar aan het begin van mijn carrière bracht ik voor mijn werk veel tijd door in Brussel. Het kosmopolitische van onze hoofdstad trok ons ook enorm aan. Dat we een huis zouden vinden met beide troeven leek ons onmogelijk.”

Onder: de achterbouw kwam er later bij. Beeld Tim Dirven

Na een aantal vruchteloze bezichtigingen nam een makelaar hen mee naar een huis achter Tour & Taxis. “Nu is de buurt opgewaardeerd. Toen voelde je het potentieel al wel, maar er bewoog nog amper iets. Bovendien was de woning officieel nog niet op de markt. De makelaar wilde net een ‘te koop’-bordje gaan ophangen. We mochten wel al eens door het sleutelgat piepen. De imposante inkomhal liep door tot helemaal achteraan, en daar zagen we iets dat op een tuin leek. Onze interesse was ­meteen gewekt.”

Zowel voor de nieuwe achterbouw als voor de opgeknapte keuken grepen Tim en zijn vrouw terug naar de rondingen die ook terug te vinden zijn in de originele art-deco-elementen.Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven

Tim vertrok de dag erna naar het buitenland, zijn vrouw moest het huis dus alleen gaan bekijken. Over blind vertrouwen gesproken. “Het dak was zo lek als een zeef en de vloer had daar duidelijk al erg onder geleden, maar verder hebben we verrassend weinig renovatiewerken moeten uitvoeren. En ik viel achterover toen ik zag hoe groot de tuin was. Enorm, naar Brusselse ­normen dan toch.”

De afgelopen twintig jaar kon Tim de bloei van de tuin amper aanschouwen. Telkens ­wanneer hij terugkwam van een reis, zag die er weer helemaal anders uit. Door – of dankzij – de lockdown kon hij voor het eerst dat hele lenteschouwspel van dichtbij en in detail beleven. “Het is bijzonder hoe je elke dag wel een boom, plant of bloem uit zijn winterslaap ziet ­ontwaken, groeien en kleur krijgen.”

Beeld Tim Dirven

Hun persoonlijke groene oase oogt wild en anarchistisch, maar er is wel degelijk ­structuur. “De tuin is opgedeeld in kamers, elk met een eigen sfeer. Dat is vooral het werk van mijn vrouw. Zij heeft hier de groene vingers. Ik sta enkel in voor het brute onderhoud, zoals snoeien.”

Hoewel het hier wel de Provence lijkt op een zonnige dag, heeft Tim de afgelopen maanden meer gedaan dan alleen relaxen in de tuin. Van de zee aan tijd die de lockdown met zich meebracht, maakte hij gebruik om zijn eigen huis eens door een andere lens te bekijken. “Ik vond het allesbehalve evident om deze beelden te maken. Als je ergens voor de eerste keer komt, is alles nieuw en word je voortdurend geprikkeld. Nu moest ik dus doen alsof ik in het huis, waar ik al twee decennia woon, voor het eerst op bezoek kwam. Dat is aardig gelukt. Het werd een trip down memory lane.”

Van Christusbeelden tot miniatuurauto’s, door al hun reizen werd het huis een half museum.Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven

Overal in huis vind je souvenirs en artefacten die Tim en zijn vrouw meenamen uit alle ­hoeken van de wereld. “Ik heb bijvoorbeeld een schouw vol met Christusbeeldjes uit Zuid-Amerika, Syrië, Lourdes, Portugal, Georgië, Armenië en Iran. Ik ben totaal niet gelovig, maar vind het wel fascinerend hoe verschillende culturen naar die cultus van Christus ­kijken. En wat voor kitsch ze ervan kunnen maken. Daar sta je van versteld.” (lacht)

Dat reizen een belangrijk onderdeel is van hun leven, kun je hier van de muren aflezen. “We hebben het geluk dat we al mochten ­kennismaken met allerlei culturen. Een enorme verrijking, want één voor één hebben ze ons beïnvloed. En dat zie je ook aan ons huis. Je vindt hier maar weinig witte muren. De gekleurde muren verwijzen naar de smeltkroes van culturen waarin we ons graag begeven.”

De appel valt niet ver van de boom: Tims dochter maakt zelf polaroids, waarmee ze de muren van haar kamer bezaait.Beeld Tim Dirven

De muren schilderen, was misschien wel de grootste klus toen ze hier introkken. Later kwam er ook nog een achterbouw bij, en ook de keuken kreeg een opknapbeurt. Tim en zijn vrouw bleven wel trouw aan de originele art-decostijl van het huis, met ronde en sierlijke vormen. 

Beeld Tim Dirven

“Het huis ademt charme, karakter en geschiedenis. Het zou doodzonde zijn om het allemaal te strippen. Ook in ons interieur houden we van authentieke stukken, niet van een strakgetrokken meubel. De meeste spullen die hier staan zijn minimalistisch, in die zin dat het allemaal geen waarde heeft. Zo goed als alles is tweedehands. Dat wil niet zeggen dat eender wat ons huis binnenkomt. De esthetiek moet ons bovenal prikkelen.”

Van het koetshuis achteraan in de tuin maakte Tim zijn bureau. Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven

Toch kwam er recent een gloednieuwe aanwinst het huis in. Een schommelstoel van het Belgische Omarcity. “De oprichter is een vriend van mij en we hebben geswapt. Ik kreeg een stoel, hij een foto.”

De Belgische zomer verruilde het gezin Dirven de voorbije jaren steeds voor zes weken in het buitenland. Vrienden en familie staan dan te springen om bij hen in Brussel te logeren en voor de cavia’s, schildpadden en kat te zorgen. Of het dit jaar ook zo zal gaan, is nog een vraagteken. Maar één zomer leven als God in Brussel, heel erg zou Tim Dirven dat niet vinden.

Beeld Tim Dirven

TIM DIRVEN * combineert sinds 1996 zijn werk voor De Morgen met persoonlijke fotoprojecten / won in 2002 een World Press Photo Award voor zijn werk over Afghanistan / zijn boek Karkas, uitgegeven bij Lannoo (nog steeds te koop, 45 euro) noemt hij zijn levenswerk / hij woont in Brussel met vrouw en dochter / timdirven.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234