Dinsdag 22/10/2019

In deze winkel verandert de collectie elke dag, op basis van wat ‘trending’ is op sociale media

In de AI-gestuurde winkel shop je de nieuwste trends. Beeld Photo News

Tech en mode vinden elkaar in de Londense pop-up The Trending Store. Artificiële intelligentie bepaalt er welke kledij je er wel en niet vindt. ‘Dit zou wel eens de winkel van de toekomst kunnen zijn’, maken de bedenkers zicht sterk.

Het Londense Westfield-shoppingcentrum en artificiële intelligentie-bedrijf NextAtlas hopen dat het een nieuwe winkelervaring wordt: online modetrends bepalen wat je in The Trending Store vindt, en dat gebeurt bijna live. De collectie verandert elke dag en hangt af van wat er die dag populair is op sociale media. Een wereldprimeur, met dank aan nieuwe technologie.

NextAtlas scant en analyseert de accounts van 400.000 influencers in 1.000 steden. Op basis van die resultaten selecteert het programma 100 artikelen die op dat moment trending zijn op sociale media. Vervolgens verzamelen stylisten die kledingstukken in het shoppingcentrum, zodat ze diezelfde dag in de rekken hangen.

Met de pop-up wil Westfield de voordelen van online shoppen en fysiek winkelen bundelen. Wie het live wil zien moet zich haasten: het experiment loopt nog tot en met zondag.

Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234