Donderdag 27/06/2019

Online mode

High-end kinderkleding is booming

Een campagnebeeld van Gucci. Ook op Instagram zijn kinderen in designerkleding hot. Beeld Gucci

Deze week opende Net-A-Porter.com haar kinderafdeling met een Gucci pop-upshop. Verwachting is dat de producten hard zullen gaan. Hypekids.com, de bijbel voor coole Mini Me's, hield echter op te bestaan. Niet getreurd: Hypekids gaat verder op sociale media.

Coco, een meisje van zeven uit Tokio en online influencer met ruim een half miljoen volgers, kan even vooruit. Zes weken zal de Gucci pop-upshop van Net-A-Porter geopend blijven. Geen dag langer, om de Mini Me's een zekere exclusiviteit te garanderen. Je zult maar in de klas zitten naast iemand met dezelfde designersweater...

Eerder was er al een succesvolle pop-up op Mrporter.com van strandkleding. Die deed het "phenomenally well", volgens Alison Loehnis, president van beide e-tailers. Haar klanten zouden niet meer denken "in termen van alleen de eigen garderobe, maar breder: één familielifestyle".

Ongetwijfeld spelen sociale media daarin een rol. Een ster kan daar nu eenmaal niet zonder bijpassende knappe vriend en verliest aan geloofwaardigheid met een saai gekleed kind. Laat staan een lelijk kind, maar dat is ook op te lossen met de laatste Dior-zonneklep of een Ray-Ban zonnebril met Supreme bucket hat (vissershoedje).

Lees hieronder verder

Dezelfde trenchcoat

Wereldwijd is de kinderkledingbusiness booming, 137 miljard euro ging er vorig jaar in om. Procentueel groeit de markt veel harder dan die van mannen- en vrouwenkleding, volgens Euromonitor. Een stijgend geboortecijfer in de VS en oudere en rijkere ouders die hun kroost graag verwennen zijn daarvan enkele redenen. In China heeft de eenkindpolitiek naast een groter bestedingsbudget per huishouden zelfs een angstaanjagend fenomeen opgeleverd: het Little Emperor Syndrome, de kleine als keizer (lees: draak) van het gezin.

Net-A-Porter, de site waar vrouwen hun Céline, Vetements en RVDK halen, startte niet voor niets maandag met een kinderafdeling. Modehuizen zijn al lang geleden, een enkeling sinds kort, enthousiast gedoken op het verlangen van ouders hun kids eenzelfde look te gunnen als zichzelf. Neem Gucci, Fendi, Marc Jacobs, Stella McCartney, Dolce & Gabbana, Moncler, Dior en sinds kort Balenciaga. Vader en zoon in dezelfde Burberry trenchcoat met Balenciaga speed sock sneakers, dat werk.

Prins George

Warenhuis Harrods in Londen heeft haar kinderkledingafdeling uitgebreid naar 6.000 vierkante meter, het Amerikaanse Neiman Marcus heeft inmiddels kinderafdelingen in 29 van haar 42 winkels. Het Franse Smallable (zowel een winkel als onlineverkoop) in de Parijse wijk Le Marais biedt 800 merken kleding, speelgoed en meubels van high-end, vaak nog onbekende ontwerpers. Tendens, zo zei eigenaar Cécile Roederer tegen businessoffashion.com, is dat onder voorlopers in China en Rusland de logohausse voorbij is. Zij kiezen voor subtielere stuks. De vraag naar klassieke looks zou ook flink zijn gestegen sinds foto's van de Britse prins George en zijn zusje Charlotte moeders wereldwijd doen smelten.

Lees hieronder verder

Zien ouders door het enorme aanbod het spreekwoordelijke bos niet meer en snakken ze naar duiding, dan konden ze tot vorige week terecht op hypekids.com. De site werd in april 2017 gelanceerd in samenwerking met Kids Foot Locker als dé modegids voor coole kleintjes: denk limited edition Supremesneakers, verhalen over en vooral foto's van ontwerpers met hun kinderen (Dao-Yi Chow van Public School en Opening Ceremony's Humberto Leon bijvoorbeeld), én beeld van jonge influencers.

De absolute ster in de klasse is @coco_pinkprincess uit Harajuku, een trendy wijk van Tokio. Een foto van de schattige Coco in gestylede look levert zo'n 80.000 likes op, uiteraard zijn daarin alle gedragen merken getagd.

Coco heeft haar stijlgevoel niet van een vreemde. Haar ouders runnen een vintagewinkel in Tokio, waar vintage het nieuwe goud is. En niemand beheerst de kunst van het kleden in vintage beter dan Japanners. Zo ook Coco, die vintage mixt met nieuw, haar neus ophaalt voor het hele mini me-gebeuren en een eigen stijl heeft. Dat verklaart ook haar succes.

Hypekids was minder succesvol. Volgens oprichter Kevin Ma vielen bezoekersaantallen tegen. Maar niet getreurd: Hypekids gaat verder op Instagram, Twitter en Facebook. Ma, geboren in Hongkong, is ook het brein achter het populaire hypebeast.com, het vrouwelijke zusje hypebae.com en e-commerce site HBX.

In 2005 startte hij als gepassioneerd sneakerfanaat Hypebeast als 'side project' vanuit zijn eenkamerwoning in Vancouver, Canada. Een blog waarin zijn interesses bijeenkwamen: mode, muziek en popcultuur.

Voor het vinden van cutting-edge sneakers en streetwear was hij aangewezen op moeilijk te verkrijgen dure tijdschriften uit Japan en Europa. Dus besloot hij alles wat hij erover kon vinden online bijeen te brengen in een 'personal journal' met onder meer sneakerrecensies. Inmiddels is Hypebeast uitgegroeid tot bijbel voor streetwear en sneakerlovers, staan modemerken in de rij om samen te werken aan limited editions én is het bedrijf beursgenoteerd.

In zo'n succesverhaal mocht een kinderversie niet ontbreken, maar dat bleek toch andere koek. Hypebeastparents zijn nog zeldzaam. En als ze al kinderen hebben, dan worden ze blijkbaar liever geïnspireerd via sociale media.

Cosmeticagigant Estée Lauder moet 1,1 miljoen dollar betalen vanwege discriminatie van jonge vaders. De Amerikaanse commissie voor gelijke arbeidsrechten had een rechtszaak aangespannen. Lauder, eveneens eigenaar van Bobbi Brown, La Mer en MAC, en licentiehouder van Tom Ford, Tory Burch en Michael Kors geuren, geeft vrouwen zes weken betaald verlof voor 'bonding' met de baby, vaders slechts twee. Christopher Sullivan, werkzaam in een Lauderwinkel in Maryland, trok aan de bel. Het geld gaat naar alle gedupeerden.

Grafisch ontwerper, illustrator en kunstenaar Piet Parra (echte naam: Pieter Janssen) en Nike hebben hun legendarische samenwerking weer opgepakt. Parra x Nike is alweer bijna tien jaar geleden, maar niet vergeten. Parra's 'Amsterdam' en 'Cherrywood' versies van de Air Max 1 werden doorverkocht voor zo'n 3400 euro. Dit keer leefde hij zich uit op de Nike Zoom Spiridon en Air Max 1, én een trainingspak. Vanaf vandaag te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden