Maandag 25/05/2020

Mijn Stad

Het Oostende van muzikant Johannes Verschaeve

Het strand waar Johannes als tiener in de zomer lummelde en luierde, met op de achtergrond het casino. Beeld Alamy Stock Photo

Dezer dagen even niet, maar normaal keert (ex-)The Van Jets-frontman Johannes Verschaeve minstens één keer per maand terug naar Oostende, zijn heimat aan zee.

OPGROEIEN

“Nu bruist het in Oostende geregeld van de activiteiten en festiviteiten, maar toen ik er als tiener in de nineties opgroeide, was er weinig tot niets te beleven. Zeker in de winter was het haast een spookstad. Tijdens de zomervakantie daarentegen moesten we ons nooit afvragen wat we gingen doen. We zaten elke dag op het strand. Om dan ’s avonds gek genoeg uitgeteld te zijn van het lummelen en luieren. In het Engels hebben ze daar een mooie term voor: beach fatigue. Een soort van gezonde vermoeidheid door heel de dag in de zon en zilte lucht te ­vertoeven. Zalig.”

EVOLUTIE

“Het is mooi om te zien hoe Oostende de laatste jaren zo opleeft en de grandeur heeft gekregen die het verdient. Toch hou ik ook een beetje mijn hart vast. Er worden heel veel gigantische gebouwen neergepoot voor mensen die het kunnen betalen. Ik hoop dat die stadsontwikkeling niet ten koste gaat van alle mooie plekken waar Oostende trots op mag zijn.”

Bistro Belle de Jour. Beeld RV

UITGEBREID TAFELEN

“Als ik iets uitgebreider en chiquer wil gaan eten, dan schuif ik aan bij Bistro Belle de Jour. Een restaurant dat voor mij de juiste balans kent tussen culinair en experimenteel. En dat net dat ietsje meer wil bieden, zonder ­elitair te zijn. Bovendien heeft het een supertoffe gastvrouw die je helemaal thuis doet voelen.”

RITUEEL

“Ik woon al sinds mijn studentenjaren in Gent, maar kom nog maandelijks in Oostende. Dan mag een wandeling over de westelijke strekdam – oorspronkelijk bedoeld om de golven te breken voor de haven, maar tegelijk ook een wandeldijk – niet ontbreken. Die begint aan de sculpturen van ­kunstenaar Arne Quinze en loopt een heel eind de zee in. De eerste jaren op kot overviel me vaak het claustrofobische gevoel dat ik opgesloten zat ­tussen de stadsmuren. Ik denk dat ik vooral de weidsheid van de zee miste. Op het puntje van de strekdam lijkt het uitzicht oneindig en toch heb ik er het gevoel dat ik het einde van de wereld heb bereikt.”

BOOTTOCHT

“Naast de vistrap kun je de overzetboot nemen naar de Oosteroever, een stukje ongerept vissersgebied. Daar kun je Fort Napoleon en de oude ­vuur­toren bezoeken. Je ziet er ook her en der de skeletten van staketsels die de tand des tijds niet hebben doorstaan. Een restant van de visserij die de laatste jaren een beetje ineengestuikt is, helaas. Ik kom er het liefst om uit te waaien in de wilde duinen, met een uitzicht over heel Oostende.”

De Grote Post. Beeld RV

FAVORIET GEBOUW

“Als kind heb ik nog geweten dat De Grote Post effectief gebruikt werd als postkantoor, nu is het een cultuurcentrum. Het gebouw kent een krachtige modernistische architectuur en werd slim gerenoveerd. Tegelijkertijd is het ook fantastisch om te zien hoe het mensen uit binnen- en buitenland naar Oostende brengt. Ik ben er al meermaals over de vloer geweest, als bezoeker én als performer. In de ­kelder hebben we zelfs de laatste plaat van The Van Jets opgenomen. Tijdens Theater Aan Zee zit ik hier graag op de trappen te keuvelen.”

MUSEUM

“Mu.ZEE heeft een uitgebreide col­lectie aan Belgische kunst van onder anderen Permeke, Jean Brusselmans en Ensor. Als kind heb ik er enkele jeugdateliers gevolgd, waarbij we het museum werden ingestuurd met een creatieve opdracht rond tekenen en schilderen. Ik vond dat fantastisch. Nu, enkele decennia later, vind ik het nog steeds zeker een bezoek waard.”

ENSORJAAR

“Dit jaar wordt in Oostende James Ensor gevierd. Ze zijn volop bezig met het restaureren van het James Ensorhuis en mij werd gevraagd om een nummer te maken geïnspireerd op de Oostendse kunstenaar. De activiteiten alsook de opening van het nieuwe James Ensorhuis zouden eind mei afgetrapt worden tijdens het festival Oostende voor Anker – Ensor in zee, tenzij het coronavirus er natuurlijk een stokje voor steekt. Hoe dan ook is het een festiviteit om niet te missen.”

VERSE VANGST

“Het Mosselhuis werd lange tijd gerund door een visserskoppel. Sinds enkele jaren is het overgenomen, maar de keuken is authentiek ­gebleven. Net als de inrichting. Wat kitscherig, maar wel charmant. (lacht) De kaart is beperkt en simpel: verse garnalen, mosselen uiteraard en ­tongetjes. Gebakken in boter, met wat citroen en peterselie. Frietje, slaatje en pint erbij. Het lekkerste wat er is.”

WINKEL

“Bruno’s Guitars, in het centrum, is al jaren mijn vaste gitaardealer. Hij maakt ook zelf gitaren, de Ego’s (Electric Guitars Oostende, red.), en het zijn de enige waar ik nog op wil ­spelen. Als ik in de stad ben, spring ik hier sowieso altijd even binnen. Niet alleen voor de gitaren, maar ook om bij te praten. Bruno is ondertussen een goede vriend geworden.”

De galerijen van het Thermae Palace. Beeld Alamy Stock Photo

IK HOU VAN OOSTENDE OMDAT…

“... het in de eerste plaats altijd mijn thuis zal blijven. Ik zie het wel ­gebeuren dat ik hier terugkeer om mijn oude dag door te brengen. Maar het is ook een stad van intrigerende contrasten: Oostende heeft iets heel glamoureus met zijn Thermae Palace en Filmfestival, maar het blijft ook iets volks en soms marginaals uitstralen. Plus de unieke combinatie van bruisende stad met veel hoogwaardige ­cultuur en die wilde Noordzee die er op inbeukt, is zo waardevol.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234