Woensdag 15/07/2020

ColumnBijzondere bijstand

Heb je wel écht vakantie gehad als je niet ziek bent geworden van de lokale cuisine?

Beeld Sven Franzen

Katrin Swartenbroux helpt een lezer met een issue.

Vraag van de week: Ik ben normaal iemand die graag en veel reist, maar ik ­temper mijn verwachtingen voor de zomer. Ik wil gerust vakantie in eigen land houden, maar ik ben bang dat het niet echt als vakantie zal voelen. Lisa, Wilrijk

Beste Lisa,

Ik denk dat veel mensen op dit moment met jouw sores zitten. Veel weten we immers nog niet over wat we wanneer zouden mogen. Dat is een beetje het ding met wetenschappelijk inzicht: elk stukje nieuwe ­ informatie kan de te varen koers doen wijken, dus waar je in maart nog dacht dat je eind augustus zeker wel twee weken ervantussen kon pitsen op een tropische locatie, hebben de meesten nu hun pijlen gericht op zomer 2021. Begin maar vast te sparen voor die gegeerde vliegtuigzitjes.

Ikzelf hou ook krampachtig vast aan mijn vakantiedagen tot er meer duidelijkheid is of ik al dan niet mijn appartement zal mogen verlaten en een vriend of vriendin op sleeptouw zal mogen nemen. Begrijp me niet verkeerd; mijn kat en mijn hoge plafonds zijn fantastisch, maar heb je wel écht vakantie gehad als je niet verloren bent gelopen in achterafstraatjes, of ziek bent geworden van de lokale cuisine? Als ik dus niet op z’n minst naar – ik schrijf maar wat – Lokeren of Wervik kan reizen, blijf ik liever aan mijn laptop gekluisterd.

Bovendien moet ik nog warm gemaakt worden voor het idee dat een onbekend stukje duin in De Haan dit jaar mijn Nieuw-Zeeland zal ­moeten zijn. Marketeers doen dat maar wat graag middels het woord ‘staycation’, wat zoveel betekent als vakantie dicht bij huis. Klinkt internationaal, is een goede hashtag, en de recessie van 2008 heeft zijn best gedaan om het woord in ons dagelijks lexicon te duwen. Het werd voor het eerst op papier gezet in 1944 in de lokale krant van Cincinnati, waar het biermerk Felsenbrau mensen aanmoedigde om dicht bij huis te blijven en geld aan lokale handelszaken uit te geven ‘want de oorlog’... Gezellig!

Niets schreeuwt natuurlijk meer ‘lokale handelszaak’ dan de Ikea op een zaterdagna­middag, en de Zweedse keten doet er dan ook alles aan om thuisblijven zo vermakelijk mogelijk te maken. Hun ­website adverteert allerlei ‘hacks’ om zelfs je stadse ­terras om te toveren in een miniatuur Copacabana. Wie – zoals ik – niet eens over een buitenruimte beschikt om toch een stukje scheenbeen te laten bruinen, wordt verleid met zeemzoeterige foto’s van een dekenfort. Alsof mijn kat niet hysterisch zal worden bij het zien van een constructie waar zij haar nagels nog niet in gezet heeft. Alsof je niet eerst een uur vloekend die slinger kerstlampjes uit elkaar ­probeert te draaien en je ­vervolgens je eigen cortisol­record verbreekt omdat je je realiseert dat je geen ­godverdomse verlengkabel meer hebt om die godverdomse lichtjes in te pluggen. Wat doe je bovendien in zo’n dekenfort behalve je eigen lichaamsgeur inademen?

Zie je Lisa, ik weet het zelf ook niet zo goed. Ik denk dat we massaal onze gordel moeten omgespen voor nog een aantal maanden onzekerheid en onvoorspelbaarheid. Dat op zich is al een trip. Ik zal gewoon al blij zijn als ik mijn vrienden weer mag zien.

En we tenminste met z’n allen naar de kloten kunnen gaan. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234