Vrijdag 03/04/2020

CulinairWeekendrecept

Geen vlees, wel extra veel smaak: bloemkool-pastinaakcurry

Beeld Hannes Vandenbroucke

Schrikt het extremisme van een vegetarische of gezonde levensstijl je af? Het hoeft geen alles-of-nietsverhaal te zijn. Heb lak aan de zogenaamde regels en doe wat werkt voor jou. 

Het veranderen van in ons brein verankerde opvattingen en het aannemen van nieuwe gewoontes gebeurt niet zomaar van de ene op de andere dag. Hoe graag we soms gewoon de knop zouden willen omdraaien, verandering, in eender welke hoedanigheid, vraagt tijd. Véél tijd, zelfs. Zo probeer ik al jaren mijn vleesverbruik naar een 20/80-ratio te krijgen. Ik verslond alle boeken die er te lezen zijn over de verschrikkelijke leefomstandigheden van consumptiedieren, zag ettelijke documentaires over hoe het klimaat ten onder gaat aan onze hang naar dierlijke producten en las tal van onderbouwde artikels over hoe een dieet van huis­gekookte maaltijden met groenten als basis ons behoedt tegen de meeste welvaartsziekten.

Maar toch, de aha-erlebnis die moest maken dat ik geen zin meer zou hebben in vlees, bleef uit. Of dat dacht ik toch. Uiteraard schrapte ik al jaren enkele dagen per week vlees van het menu, maar het is pas sinds kort dat mijn goesting ernaar zo goed als ­verdwenen is. Zoals met veel nieuwe inzichten en gewoontes het geval is, kent ook deze een lange aanloop. Alsof mijn reflecties rondjes door mijn brein liepen, net zo lang tot er zich een onuitwisbaar pad vormde. Steeds dieper en dieper tot de nieuwe visie zich volledig in mijn ‘zijn’ genesteld had. Al die kleine acties: de boeken, de documentaires, de artikels, het experimenteren met groenterechten die barsten van smaak… Op het eerste gezicht veranderden ze mijn gedrag nauwelijks, maar samen en over de tijd heen brachten ze heel geleidelijk aan een grote ommekeer teweeg in mijn denken en verlangens en veranderde mijn gedrag haast geruisloos.

Zo zijn tegenwoordig 80 procent van onze maaltijden vleesloos. Wanneer we op restaurant gaan of bij vrienden of familie op bezoek zijn, eten we wat de pot schaft. Met smaak en zonder schuldgevoel. Het is een ­toegankelijke en uitnodigende benadering van een levensstijl die vaak als te radicaal en restrictief ­ervaren wordt. Iets wat misschien wel – na verloop van tijd – voor iedereen haalbaar is, zonder die beperkende ‘alles of niets’-vibe. Je begint met wat voor jou leuk en haalbaar is, en je groeit gaandeweg.

Hoe meer je er een gewoonte van maakt om zelf te koken, hoe makkelijker het wordt om veel groenten te eten en vlees te skippen. Iedereen kan lekker leren koken zonder vlees. Kijk eens naar het YouTube-kanaal van Bon Appetit, duik in een van de vele fantastische vegetarische kookboeken of begin eens met het maken van deze Indiaas geïnspireerde bloemkool-pastinaakcurry. Zo complex, rijk en ­vullend. Eet hem met rijst of naan, en je voelt je de gezondste koning te rijk, zonder vlees te missen of in te boeten aan smaak. Vul je specerijenkast aan met exotische geuren, investeer in lekkere sausjes en smaakmakers (sriracha, sojasaus, miso, sambal, ­kwaliteitsvolle olie en azijn), en wees niet bang van knoflook. Geen groentegerecht zal nog saai smaken.

Beeld Hannes Vandenbroucke

Ingrediënten voor 4 personen

1 bloemkool, in kleine roosjes / 2 grote pastinaken, geschild en in blokjes gesneden / olijfolie / peper en zout / 2 tl komijnzaad / 1 tl mosterdzaad 1 grote ui, versnipperd / 45 g (netto) gember, geschild / 30 g (ongeveer 6 ­tenen) knoflook, geschild / ½ tl ­chilipoeder / 2 tl currypoeder / 250 g tomatenstukjes uit blik/ 1 el suiker / 200 ml okosmelk / 200 ml water / 2 grote handen spinazie / serveren met gekookte rijst of naan

Zo maak je het

1. Verwarm de oven voor op 220°C. ­Besprenkel de bloemkool en pastinaak met olijfolie, peper en zout en meng goed dooreen. Zorg dat alles mooi onder een laagje olie zit. 

2. Verdeel de groenten over 2 bakplaten, zorg ervoor dat ze niet op elkaar liggen en genoeg ruimte hebben. Rooster in 25 à 30 min. knapperig en gaar.

3. Verwarm een flinke geut olijfolie in een kookpot met dikke bodem over een laag tot middelhoog vuur. Voeg komijnzaad en mosterdzaad toe en laat 30 sec. opwarmen, tot de zaden hoorbaar knetteren. Voeg de ui toe en roerbak 5 min.

4. Mix knoflook en gember tot een gladde pasta, voeg toe aan de kookpot en roerbak 1 min. Doe de chilipoeder, currypoeder, tomatenblokjes, suiker, peper en zout erbij. Roerbak 1 min. en blus met kokosmelk en water. Laat 10 min. pruttelen.

5. Haal de groenten uit de oven en meng samen met de spinazie onder de saus. Laat nog 5 min. op een zacht vuur staan zodat alle smaken goed kunnen mengen. Serveer met rijst of naan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234