Dinsdag 18/06/2019

Fotografie

Fotoreeks: verval op zijn mooist in de Namibische woestijn

Beeld Romain Veillon

De Franse fotograaf Romain Veillon maakte een reeks over een verlaten diamantstadje in Namibië. ‘Ik toon graag dat alles ooit aan zijn einde komt.’ 

Is beschaving het hoogste goed? Wie het oeuvre van Romain Veillon een beetje kent, kan niet anders dan concluderen dat die stelling een grove leugen is. De man heeft immers een patent op fotoreeksen die de schoonheid van het verval subtiel in beeld brengen. “Mijn grootmoeder had een transportbedrijf en als kind speelde ik vaak met mijn zus, neefjes en nichtjes in de hangars of in de lege vrachtwagens”, vertelt hij aan de telefoon vanuit Parijs. “Daar is mijn fascinatie voor verlaten plekken ontstaan. Toeval of niet, maar vlak bij het lyceum waar ik school liep, lag een verwaarloosd kasteel. Daar heb ik als adolescent veel tijd doorgebracht. Na mijn studies is die liefde voor verlaten plekken teruggekomen.”

Beeld Romain Veillon

Tien jaar geleden zag hij op National Geographic een reportage over Kolmanskop, een verlaten diamantdorpje in Namibië. Het fascineerde hem, hij wist meteen dat hij het ooit zou gaan fotograferen. In 2014 trok hij ernaartoe om er de stille getuigen van een vergane glorie voor altijd vast te leggen. “De geschiedenis van Kolmanskop is ongelooflijk. De legende wil dat er zoveel diamanten lagen dat het volstond om er ’s nachts te gaan wandelen – het licht van de maan deed de diamanten schitteren, je moest ze gewoon maar oprapen. De bewoners leefden er in enorme rijkdom. Ze lieten zelfs champagne uit Reims importeren. Toen de diamantprijs kelderde en er verderop een interessantere site werd ontdekt, hebben ze van de ene op de andere dag het dorp verlaten. Dat vind ik een fascinerende gedachte: opeens was iedereen weg en niemand is ooit nog teruggekomen.”

In zijn werk wil hij aantonen dat de kracht van de natuur niet onderschat mag worden. “Of het nu de oprukkende woestijn is, of bomen en planten die alle menselijke activiteiten overwoekeren, ik toon graag aan dat alles ooit aan zijn einde komt. Op mijn foto’s zie je hoe het zand de strijd in Kolmanskop gewonnen heeft. En op een dag zal alles er volledig door de woestijn bedekt zijn. Dat zet aan tot nederigheid. De menselijke constructies zullen worden vergeten, maar het zand zal er voor altijd zijn.”

Beeld Romain Veillon

Nee, het is niet makkelijk om dit soort plekken te vinden, geeft hij toe. “Toen ik bijna tien jaar geleden begon, moest ik heel veel research doen op internet. Nadien maakten steeds meer mensen zulke foto’s en ontstond er een heuse community. Nu gaat het makkelijker, we wisselen informatie uit als we iets ontdekt hebben.”

Opmerkelijk: Veillon heeft nooit één les fotografie gevolgd. “Ik heb aan de École de Commerce gestudeerd en ben daarna uit interesse beginnen fotograferen met een klein cameraatje, gewoon om het te proberen. Het beviel me zo goed dat ik er langzaam ben ingerold. Al geef ik toe dat de foto’s uit mijn beginjaren nergens op leken. Best jammer, want sommige sites die ik destijds fotografeerde, zijn intussen gerenoveerd, ik kan die reeksen dus nooit meer overdoen. Maar dat heb ik geleerd: niets is voor altijd.” 

Meer van zijn werk via romainveillon.com

Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
fotoreeks zand Beeld Romain Veillon
fotoreeks zand Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Beeld Romain Veillon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden