Donderdag 24/10/2019

Mode

Fashionista's halen steeds vaker hun neus op voor Michael Kors, 'de Coldplay van de mode'

Michael Kors Beeld rv

Fans van  Versace vrezen het ergste nu Michael Kors het Italiaanse luxelabel koopt. Ooit werd Kors de golden boy van de VS genoemd, maar een overdosis aan goedkoop ogende handtassen later is de designer nog even cool als Coldplay.

"Niet doen, Donatella! Hij gaat het merk vermoorden." De Italiaanse krant Corriere della Sera had nog maar net gehint dat Amerikaans designer Michael Kors (59) aasde op Versace, of het regende smeekbedes op de Instagram-account van Donatella Versace (63). Tevergeefs. Donatella bevestigt dat het extravagante luxelabel, in 1978 gestart door broer Gianni, van eigenaar wisselt voor de even extravagante som van 1,8 miljard euro. De platinablonde modekoningin zou artistiek directeur blijven, maar Kors' bedrijf zwaait er voortaan wel de plak. 

Volgens menig Versace-fan draait de vermoorde Gianni zich om in zijn graf. Omdat uitgerekend een Amerikaan aan het hoofd komt van het oer-Italiaanse merk. Omdat er een gigantische kloof gaapt tussen Kors zijn 'ik hou van eenvoud'-stijl en de sexy, flamboyante, wordt-die-jurk-nu-echt-met-veiligheidsspelden-bij-elkaar-gehouden?-ontwerpen van Versace. Maar vooral: omwille van Michael Kors zelf. Noem de man gerust de Coldplay van de modewereld. Weinig ontwerpers slepen zo'n love to hate him- imago met zich mee. 

Project Runway

Modebijbel Vogue omschreef Michael Kors nochtans ooit als de golden boy van de VS. Het prototype van de selfmade ondernemer: een schoolverlater wiens eerste ontwerpen werden opgepikt door de topman van bekend warenhuis Bergdorf Goodman. Kors – echte naam Karl Anderson – overleefde een bijna-faillissement in de jaren 90, schopte het tot creatief directeur bij luxemerk Céline, een baan die hij opzegde om zich op zijn eigen, uitdijende imperium te richten. 

Zijn rol als gevreesd jurylid en beste vriend van Heidi Klum in de tv-hit Project Runway bezorgde hem wereldfaam. Zijn luxelijn wordt gedragen door gewezen first lady Michelle Obama en sterren op de rode loper, daarnaast creëerde Kors een meer betaalbare lijn (lees: handtassen tegen drie cijfers in plaats van vier) om zijn bereik te vergroten. Tussen 2011 en 2015 verdubbelde het aantal Michael Kors-winkels en liep zowat de halve planeet rond met een MK-tas aan de arm. 

Outlet

Maar net daar wringt het schoentje. Kors is slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Luxemerken moeten het hebben van een zekere schaarste, weet elke mode-expert. Als je geen honderd meter kan afleggen zonder verblind te worden door een protserig Michael Kors-horloge of zonder te struikelen over dezelfde handtas, verliest een merk snel aan allure. Zeker aangezien de Kors-accessoires vaak in outletwinkels opduiken. 

Gevolg: fashionista's halen steeds vaker de neus op voor alles met het ronde MK-logo. Nieuwssite Business Insider bracht twee jaar geleden al het artikel 'Waarom Michael Kors niet langer cool is'. Rond het merk hangt een luchtje van ordinair en ongeïnspireerd. Ook de figuur Michael Kors is niet meteen een wandelend stijlicoon met zijn eeuwige zwarte kostuumjasje, loafers, witte broeken en pilotenzonnebril.

Jimmy Choo

Zijn 'betaalbare luxe'-strategie leed volgens Amerikaanse zender CNBC ook onder de financiële crisis: de happy few die tassen met een prijskaartje van vier cijfers met de glimlach neertellen, blijven tijdens een recessie doorgaans lustiger verderkopen, in tegenstelling tot zij die in een betaalbaarder segment shoppen. In 2017 daalde de verkoop met zo'n 11 procent en kondigde Kors aan dat hij de volgende twee jaar meer dan 100 winkels zou sluiten.

Kors probeert volgens modewaarnemers het tij nu te keren. Door meer in te zetten op het hogere luxesegment én meer op Europa dan op de VS. Vorig jaar kocht zijn bedrijf al luxeschoenmerk Jimmy Choo voor 1 miljard euro en ook de aankoop van Versace zou in die strategie kaderen. 

Analisten vrezen wel dat hij te veel betaalde, zijn beursaandeel verloor meteen 8 procent. Versace worstelde in het verleden ook financieel, maar surft weer op een hype. Kors, die de naam van zijn bedrijf veranderde in het duurder klinkende Capri Holdings Limited, liet alvast optekenen dat hij het aantal Versace-winkels wil uitbreiden naar 300, net als de e-commerce en de accessoirelijnen. Fans houden hun hart vast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234