Zondag 19/01/2020

"Een wonder dat we nog leven": gewonde stewardessen in nekbrace na hevige turbulentie

Beeld Twitter/TrafficAirColom

Gedeukte bagagekastjes, omgevallen voedingswaren en twee gewonde stewardessen die een nekbrace nodig hadden: het was vorige zaterdag geen pretje om met vliegtuigmaatschappij Avianca van Lima (Peru) naar Buenos Aires (Argentinië) te vliegen. Boosdoener was de turbulentie, die het toestel boven het Andesgebergte flink door elkaar deed schudden.

Een van de stewardessen hield aan de chaos een diepe snede aan het voorhoofd over, sommige zuurstofmaskers waren ook naar beneden gekomen. Tachtig minuten later zou het vliegtuig veilig op de bestemming landen.

De hevige schokken kwamen naar verluidt zo onverwacht dat het personeel niet eens de tijd had om zich veilig vast te klikken. Volgens de luchthaven hadden 23 mensen uiteindelijk medische verzorging nodig, Avianca zelf hield het bij "twaalf gewonden waaronder acht bemanningsleden".

Beeld Twitter/TrafficAirColom

Sporen van klap
Een van de reizigers zag hoe iemand met zijn hoofd tegen de bagageruimte boven hem kwakte. De sporen van de klap (zie foto hieronder; nvdr) zijn duidelijk zichtbaar. "Toen we aankwamen in Ezeiza stond niemand van Avianca ons op te wachten. Blijkbaar vonden ze het niet nodig om te zien hoe het met ons ging. Het is een wonder dat we het overleefd hebben", aldus Alejandro Babato.

Beeld Twitter/TrafficAirColom
Beeld Twitter/AlexInAir

Een dag later gebeurde hetzelfde met een toestel van Malaysia Airlines, dat van Londen naar Kuala Lumpur vloog. Ook hier vielen heel wat dingen om, waaronder zelfs een voedselkar. Na afloop moesten zo'n 34 passagiers verzorgd worden. "Mijn vader zat op het toilet toen de hel losbarstte en heeft zijn hoofd tegen het plafond gestoten", aldus Amman. "Het gebeurde heel plots, iedereen had schrik en kinderen begonnen te huilen."

In geval van turbulentie is er echter geen reden tot paniek, verzekert piloot én auteur Patrick Smith. "Vliegtuigen zijn ontworpen volgens het concept van positieve stabiliteit, ze zullen dus altijd naar hun oorspronkelijke toestand terugkeren. Het kan even onaangenaam aanvoelen, maar u moet geen schrik hebben dat het toestel overkop zal gaan. Ik kan in de geschiedenis van de burgerluchtvaart zelfs geen enkel voorbeeld bedenken van een crash die te wijten was aan turbulentie. Om bijvoorbeeld een vleugel af te rukken, is veel meer kracht nodig dan turbulentie ooit zal kunnen opwekken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234