Donderdag 17/10/2019

interview

Dita Von Teese: "Het burleske genre draait niet alleen rond kleine pin-upmeisjes"

Dita Von Teese. Beeld EPA

Volgende maand strijkt het burleske fenomeen Dita Von Teese (45) neer in Antwerpen. The Art of the Teese wordt een compromisloze vertoning van glamour, smaakvolle allure en ­berekende erotiek. Waar ze de inspiratie vandaan blijft halen, en welke favorieten haar leven kleur geven? Een tipje van de sluier.

Dita Von Teese zal aan haar eerste Europese tournee naar eigen zeggen geen enkele dollar overhouden. Als we maar break-even draaien, zegt ze, alles voor de kunst. Het verschepen van een hele vrachtwagen vol exquisiete rekwisieten maakt dat  The Art of the Teese een erg dure reizende productie is geworden. Bovendien heeft Von Teese de absolute crème van het burleske-wezen uitgenodigd om samen met haar vorm te geven aan de vleselijke doch stijlvolle verleiding. Niet voor een zaal vol hitsige zakenmannen, zo weet Von Teese. Neen, het publiek dat naar haar voorstelling komt, zal wellicht grotendeels uit vrouwen bestaan.

Het zijn opvallend genoeg niet meer uitsluitend heteromannen die pap lusten van het pikante, gestileerde verleidingsspel, van de kostuums, de tepelversieringen, de jarretelles, de japonnen met veren en pailletten. Sinds ze een paar boeken schreef met tips voor vrouwen (
Burlesque and the Art of the Teese, en Your Beauty Mark: The Ultimate Guide to Eccentric Glamour), zijn het vooral vrouwen die zich aangesproken voelen door haar kijk op het verleidingsspel en het vrouwenlichaam.

Wie is Dita Von Teese?

Geboren in 1972 in als Heather Renée Sweet, in Michigan, VS / was als tiener, met sproeten en natuurlijk blonde haren, al gefascineerd door lingerie / droomde ervan balletdanseres te worden, maar besefte dat ze niet goed genoeg was / begon te werken als strippende danseres in een stripclub, in de stijl van het oude burleske genre / ging voortaan door het leven als zwartharige, met een melkwitte huid / transformeerde tot Hollywood socialite en poseerde voor de cover van Playboywerd het gezicht van merken als Cointreau en Perrier / was ooit getrouwd met Marilyn Manson 

Hoe komt dat? Dita heeft altijd al de elementen van de oude Hollywood-glamour gebruikt om zichzelf de nodige dosis zelfvertrouwen te geven. Dat spreekt veel vrouwen aan, zegt ze, wanneer we haar om halfnegen in haar ochtend aan de lijn krijgen (vermoedelijk middels een retrotelefoon met kiesschijf en ouderwetse hoorn): “De vrouwen die op mijn voorstellingen afkomen zijn meestal vrouwen die zich niet kunnen vinden in het hedendaagse schoonheidsideaal van een quasi-naturelle schoonheid, omdat ze gewoonweg niet over die perfecte looks beschikken. Make-up en een bepaalde stijl zijn ­hulpmiddelen om er toch fantastisch uit te zien.”

Zijn de tijden misschien ook veranderd? De ­normen? Von Teese: “De spelregels zijn voor vrouwen de laatste jaren fel veranderd. Het feminisme heeft in zekere zin ook daarop meer impact gekregen. Als een burleske show verschillende lichaamsvormen en types van allerlei leeftijden en etnische oorsprongen op hun mooist en sensueelst laat zien, dan opent dat voor die vrouwen perspectieven.”

Wat voor mogelijk effect haar sensuele spel op het podium op de aanwezige vrouwen heeft, vragen we haar. Ze grinnikt: “We hebben evenveel mannelijke artiesten op het podium als vrouwelijke, dus met de letterlijke verleiding zit het bij alle partijen wel snor. Het burleske genre draait echt niet meer alleen rond kleine pin-upmeisjes. Het is de combinatie van verschillende elementen die er een fantastisch spektakel van maakt. Voor mij gaat het over het bereiken van een soort esthetische perfectie, om in synergie met andere artiesten van over de hele wereld zoiets te kunnen brengen. Daardoor wordt het een grandioos feest, een ode aan de sensualiteit en aan de schoonheid, waar zowel vrouwen, heteromannen, homo’s, als ­koppels op afkomen. The Art of the Teese is fantastisch, exuberant, stijlvol en feestelijk, kortom: puur vuurwerk.”

Favoriete stad: Parijs

“Parijs is altijd magisch. De geschiedenis van de stad is zo indrukwekkend. De architectuur van Haussmann, de brede lanen en de statige gevels: Parijs kun je met niks vergelijken. Ik heb er een tijdlang gewoond toen ik in de Crazy Horse een serie shows deed. Ik heb er fantastische herinneringen aan.

“Toch kwam er een moment waarop ik genoeg had van Parijs. Ik woonde er in een oud, 17de-eeuws appartement, waar de buren ­misnoegd waren over het getik van hoge hakken op het parket of over muziek ’s avonds laat. Ik miste mijn huis in L.A., ik miste de natuur. Maar toch kan Parijs me nog steeds bekoren.”

Favoriete actrice: Betty Grable

“De jaren 40 en de Technicolor-musicalfilms zijn een bron van inspiratie. Als kind keek ik er samen met mijn moeder naar. Een van mijn favoriete films is The Dolly Sisters (1945) met Betty Grable, met de beste kapsels en mooiste make-up uit die tijd. Grable wilde nooit een echt serieuze actrice worden, ze was blij met de rol van showgirl. Ze wilde gewoon zingen, dansen, en doen waar ze het best in was. Ik kan me helemaal vinden in mensen die hun eigen beperkingen kennen en die weten wat ze echt willen. Ik ken mijn metier. Ik wil gewoon een ­burleske-ster zijn, een stripper, geen zangeres, geen actrice. Net als Grable wil ik gewoon bekend zijn om iets waar ik echt goed in ben.”

Legendarische pin-upfoto van Betty Grable. Beeld Bettmann Archive

Favoriete boek: autobiografieën

“Ik lees liever autobiografieën dan fictie. Ik hou van wellustige ­literatuur uit periodes die mij ­fascineren. Ik beeld mij dan in hoe glamoureus de kleren zijn, de golvende kapsels, de lingerie, de erotische sfeer uit die tijd. De boeken van mijn favoriete filmsterren uit de gouden periode van de cinema zijn de beste: Esther Williams’ biografie is erg meeslepend. Mae West on Sex, Health, & ESP door Mae West is tegelijk hilarisch en openbarend. Toen ik in Parijs woonde, las ik eruit voor aan mijn ‘glam­bassadors’, terwijl we paarse champagne dronken.

D.V., geschreven door het ­illustere modemonument Diane Vreeland, is ook zo’n boek. Het is het meest entertainende memoir dat ik ooit las, kleurrijk, spitsvondig, glamoureus en vol ‘faction’. Erg inspirerend. En uiteraard hét boek over het leven van Marchesa Casati: Infinite Variety: The Life and Legend of the Marchesa Casati door Ryersson en Yaccarino. Als je het over exuberante excentriciteit hebt, dan was Casati de vrouw die gewoonweg alles al deed, lang voor iedereen.”

Beeld rv

Favoriete plek: Mijn blokhut

“Wanneer ik echt wil ontspannen, trek ik naar de bergen. Ik heb er een blokhut uit de jaren 20 gekocht nabij Lake Arrowhead, Californië, waar ik graag de natuur in trek en kook. De bergen hebben er de bijnaam ‘The Alps of California’, en liggen op een goede twee uur rijden van Los Angeles. De blokhut ben ik aan het inrichten als een echte tijdcapsule, met een mix van allerlei spullen, zoals een jaren 40-jukebox, een Victoriaans bed, een Chesterfield-sofa en een eetkamerset uit de jaren 30. ­­­

Favoriete muziek: George Michael

“Ik hou van verschillende soorten muziek, maar George Michael is altijd mijn favoriete artiest geweest. Doorheen de verschillende periodes in mijn leven is zijn muziek erg belangrijk geweest. Ik denk dat ik elke Wham!- en George Michael-song vanbuiten ken. 

"Ooit stuurde hij mij een handgeschreven briefje, dat ik sindsdien in een glazen kistje bewaar. Dankzij Sharon Stone heb ik hem daarna ook persoonlijk leren kennen, op een verjaardagsfeestje dat zij voor hem organiseerde. Ik ben blij dat ik met George Michael een paar mooie momenten heb kunnen delen. Zijn muziek heeft me letterlijk door de moeilijkste momenten in mijn leven geholpen.”

Beeld EPA

Favoriete kunst: pin-upschilderijen

“Ik ben zelf in het bezit van een ­collectie pin-upkunst uit de periode tussen 1930 en 1950. Het zijn werken van John Willie, Jean Gabriel Domergue, George Petty, Zoë Mozert, Peter Driven, Fritz Willis en een paar anderen. Allemaal kunstenaars die me van meet af aan hebben geïnspireerd.”

Favoriete mode: Christian Louboutin

“De schoenen van Christian Louboutin zijn met hun rode zool sowieso al iconisch. Ik heb er een hele verzameling. Intussen is Christian een erg goede vriend geworden. We kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Christian maakt ook de podiumschoenen voor mijn shows; speciale ­creaties die een belangrijk deel zijn van de kostumering. 

"Ik ben gefascineerd door mooie schoenen met hoge hakken omdat ze je als vrouw een zekere signatuur kunnen geven. Ze stralen een onuitgesproken boodschap van erotiek uit. Hoge hakken kunnen soms te dwingend zijn, en de ­vrijheid beperken voor vrouwen, ja. Maar toch vind ik ook dat het net bevrijdend kan zijn om je over te geven aan dingen die beperkend zijn, of waar een taboe op rust.”

Beeld Kos

Favoriete auto: oldtimers

“Ik heb een paar oldtimers die ik koester en waar ik wel degelijk elke dag mee rijd, zelfs gewoon om boodschappen mee te gaan doen: een Cadillac uit 1953, een La Salle convertible uit de jaren 40 en een zeldzame Woodill Wildfire- convertible uit 1956. 

"Mijn liefde voor vintage auto’s begon in 1993 met mijn eerste: een Chrysler New Yorker uit 1939. Sindsdien heb ik er een hele reeks in mijn bezit gehad. In het verleden werd er veel meer aandacht besteed aan het design, aan de schoonheid van gebruiksvoorwerpen, of het nu om een broodrooster ging of om een auto. Dat is helaas niet meer het geval. Nu is alles puur functioneel.
Nothing much that is modern is made with beauty in mind, really.” 

Beeld rv

The Art of the Teese, op 18 en 19 oktober in de Antwerpse Stadsschouwburg

WIN EEN GRATIS TICKET VOOR 'THE ART OF THE TEESE'!

Abonnees maken kans op 1 van de 20 duotickets voor de voorstelling van 17 oktober. Waag uw kans!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234