Zaterdag 07/12/2019
Werk van Sébastien Zanella.

Reportage

Dit creatief talent moet je leren kennen volgens fotograaf Stephan Vanfleteren

Werk van Sébastien Zanella. Beeld zanelle

Drie kunstenaars die dankzij hun eigenzinnigheid en creativiteit de aandacht van Stephan Vanfleteren trokken. En die we volgens hem absoluut moeten leren kennen.

Sébastien Zanella (38) 

Fotograaf, filmmaker en oprichter van het onlinemagazine Désillusion

Leeft afgezonderd in een klein dorpje in Zuidwest-Frankrijk.

Leerde het vak al doende en heeft nooit een artistieke opleiding gevolgd.

Begon op zijn veertiende te fotograferen vanuit een bijzondere fascinatie voor de surf- en skatecultuur. Uit frustratie omdat zijn werk door verschillende bladen geweigerd werd, startte hij rond zijn achttiende dan maar een eigen magazine.

Heeft de opdrachten twintig jaar later voor het uitkiezen. Hij werkte samen met grote merken als Louis Vuitton, Nike, Billabong, Samsung, Citroën en Canon.

Noemt zichzelf een poëtische beeldenmaker, een lonely dreamer. Werkt het liefst alleen en in volledige vrijheid – lees: ­zonder assistenten. Meteen de reden waarom hij tegenwoordig heel selectief is in zijn ­projecten.

Reisde de afgelopen twintig jaar de wereld rond om de skate- en surfcultuur vast te leggen in onder meer Indonesië, Hawaii, Tahiti, Marokko en Latijns-Amerika.

Valt op omdat hij, in tegenstelling tot andere sportfotografen die prestaties proberen te ­vereeuwigen, juist de melancholie laat spreken. Zijn beelden zijn introspectiever en gevoeliger van aard.

Bundelde een overzicht van zijn werk in het boek Wave Melancolia.

Sebastien Zanella: “Ik ben altijd het ­buitenbeentje van de familie geweest. Mijn ouders hadden geen enkele interesse in kunst. Ze snappen nog altijd niet waarom ik foto’s maak waar ik zelf niet op sta. Ik voel mij het best in mijn creatieve bubbel, weg van de wereld, alleen met mijn ­gevoelens. Ik heb er altijd van gehouden om dicht bij de melancholie te kruipen, alsof je je zo comfortabel nestelt in een van die fluwelen zeteltjes dat je niet meer weg kan. Melancholie is een staat van uitstel, waar je de wereld kan observeren vanop een afstand. Niet al te blij, maar ook niet al te verdrietig.”

Meer van zijn werk via thewavesagency.com en dslmag.com. Op Instagram: @sebzanella

Yonas Seyoum. Beeld RV

Yonas Seyoum (26)

Visual artist uit Gent

Haalde een master in de beeldende ­kunsten aan LUCA School of Arts in Gent.

Maakt uiteenlopend werk gaande van video, ­installaties en computerinstallaties.

Verlangt ernaar het onbereikbare vast te houden. In het najagen van die schijnbare onmogelijkheid gebruikt hij meestal digitale media. Hij is gefascineerd door de poëzie van computersimulaties.

Omarmt nieuwe media als nieuwe letters en woorden om dingen uit te drukken die voordien onmogelijk waren.

Toonde al werk in WARP, op Etcetra V in S.M.A.K., op het lichtfestival van Gent en verzorgde de visuals voor Symfonieorkest Vlaanderen.

Yonas Seyoum: “Computersimulaties flirten met het idee van onsterfelijkheid. In sommige recente Hollywoodfilms krijgen verouderende acteurs het eeuwige leven met behulp van digitale body doubles. Of herrijzen ze digitaal uit de dood. Hoewel die digitale klonen er meestal hyperrealistisch uitzien, gaat het toch overduidelijk om een vervalsing. Het intrigeert me hoe ze een aanwezigheid oproepen die tezelfdertijd een afwezigheid blootlegt. Ik drijf de spanning tussen die tegenstellingen graag op. Mijn werk toont vaak een gepolijste versie van de realiteit die overtuigend genoeg is om erin te geloven en toch afwijkend genoeg van de werkelijkheid om te beseffen dat het om een illusie gaat. Ik wil me in de toekomst nog verder verdiepen in de technologische ontwikkelingen die steeds weer nieuwe media doen ontstaan.”

Ontdek zijn werk via yonasseyoum.com

Stefaan De Croock. Beeld RV

Stefaan De Croock (37), alias Strook

Kunstenaar uit Brugge

Studeerde grafische vormgeving aan Sint-Lucas in Gent. Is sinds 2011 voltijds bezig met zijn artistieke projecten.

Maakt kunstinstallaties, voornamelijk abstracte gezichten uit stukken sloophout die hij overal verzamelt.

Vertrekt telkens van een eenvoudige, spontane schets die slechts uit enkele lijnen bestaat en brengt zijn werk vervolgens tot leven met de stukken hout die hij vindt.

Valt op omdat hij nooit verf gebruikt, maar altijd op zoek gaat naar de juiste kleurencompositie tussen het hout.

Brak internationaal door met zijn ­deelname aan het streetartfestival The Crystal Ship (2017) in Oostende.

Zijn werk vind je in galeries in Miami, Mexico City en binnenkort in Montreal.

Ontwierp een speciaal kunstwerk voor het nieuwe album van Het Zesde Metaal dat volgende maand uitkomt.

Legt momenteel de laatste hand aan een solo-expo One More Day, van 15 tot 17 november in CC Transfo in Zwevegem.

Stefaan De Croock: “Ik probeer altijd een link te leggen met de stad waarvoor ik de installatie maak. In die van Oostende zitten stukken hout verwerkt van strand­cabines, maar ook van de Mercator en van de Zeebrugse vissersboot Assanat die in 2016 zonk. Het gaf de schipper een zekere gemoedsrust dat zijn boot op die manier herinnerd werd. Overal waar ik hout ga ophalen, komen de verhalen boven. Elke plank heeft zichtbare littekens, als krassen op de ziel. Sinds kort zit er bij elk werk dat ik verkoop een certificaat met het verhaal achter het hout. Ik krijg af en toe berichtjes van mensen die oprecht geraakt zijn door mijn werk. Dat mijn boodschap binnenkomt en begrepen wordt, is voor mij het mooiste compliment.”

Meer via strook.be en op Instagram: @strook

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234