Zaterdag 04/04/2020

"Deze reclame tast vrouwelijke waardigheid aan"

Beeld UNKNOWN

Het Nederlandse modemerk Suit Supply zorgt internationaal voor heel wat controverse met haar laatste reclamecampagne Shameless. In eigen land vindt nu ook de Kristelijke Vrouwenbeweging (KAV) dat de dames teveel als lustobjecten worden afgeschilderd.

"De laatste jaren zien we een toename van 'porno-chic' advertenties in het straatbeeld", stelt Annemie Janssens, algemeen directeur van KAV. " Vooral advertenties voor parfum- en kledingmerken beroepen zich meer en meer op de strategie, waarbij men doelbewust visuele elementen uit de porno-industrie zoals dominantie en exhibitionisme gaat overnemen. Het laatste voorbeeld in rij is de reclamecampagne Shameless van het modelabel Suit Supply, waarbij men maatpakken aan de man probeert te brengen door vrouwen als een lustobject te portretteren".

Onderdanige rol

KAV heeft er genoeg van en dient klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). De portrettering van de vrouw in de Shameless-campagne gaat volgens de organisatie volledig voorbij aan de actieve rol die de vrouw op alle domeinen van de samenleving vervult en tast daarom de waardigheid van alle vrouwen aan. "Op deze beelden is het steeds de man die ageert en de vrouw die een meer passieve, gedesinteresseerde en onderdanige rol aanneemt. Van controle van de vrouw en/of interactie tussen beiden is helemaal geen sprake".

Impact

"De man mag op een nonchalante manier zijn gang gaan en straalt duidelijk macht uit, terwijl de vrouw zich onderwerpt en totaal geen passie uitstraalt. Het is tijd dat de reclamewereld er zich bewust van wordt dat de beelden die zij de wereld instuurt wel degelijk een impact hebben op de 'echte' wereld. Wanneer meisjes dagelijks geconfronteerd worden met beelden die vrouwen pornoficeren, heeft dit een negatief effect op hun zelfbeeld. Deze beelden leggen druk op meisjes om aan een bepaald (negatief) beeld te voldoen en moedigen hen niet aan om een actieve rol op te nemen in de samenleving. Bij jongens hebben campagnes als die van Suit Supply ook een negatieve impact op hun houding ten opzichte van zichzelf en hun verhouding met meisjes/vrouwen. Deze beelden creëren een vals gevoel van bereidwilligheid van de vrouw ten opzichte van de man".

Stereotiepen

"Bovendien bestendigen en creëren dit soort beelden stereotiepen in de samenleving: mannen zijn machtig, vrouwen niet; mannen zijn jagers, vrouwen prooien; mannen ondernemen, vrouwen ondergaan".

"Wat hebben deze foto¿s trouwens te maken met een maatpak? Wil men suggereren dat als je een kostuum draagt van Suit Supply, vrouwen zich gewillig aan je seksuele fantasieën zullen onderwerpen? Het is totaal overbodig en vernederend om bij het aanprijzen van mannelijke kledij naakte vrouwen te portretteren in onderdanige seksuele houdingen. Shameful lijkt ons alleszins een betere naam voor deze campagne". (lvl)

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234