Woensdag 23/10/2019

Mode

Deze modeontwerper, hofleverancier van cool én luxe, wordt creatief directeur bij Louis Vuitton

Virgil Abloh eerder dit jaar tijdens de Parijse mode­week. Toen presenteerde hij de nieuwe Off-White-collectie, nu zal hij ‘de codes van Louis Vuitton herschrijven’. Beeld EPA

Virgil Abloh (37) wordt de nieuwe artistiek directeur van de mannencollecties bij Louis Vuitton, een van de oudste en meest invloedrijke modehuizen van Europa. Abloh is de stichter van het streetwear­label Off-White en was lange tijd creatief directeur bij rapper Kanye West.

Hij wordt meteen ook de eerste Afro-Amerikaan­se artistiek directeur bij Louis Vuitton, het belangrijkste merk in de stal van LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. “Ik ben in de wolken”, bekent Abloh. “Dat ik de kans krijg mee te schrijven aan het volgende hoofdstuk van design en luxe bij een merk dat aan de top staat van de luxe­business, is altijd een van mijn wildste dromen geweest. Om aan de jongere generaties te kunnen tonen dat je er er ook anders kunt uitzien (zwart, red.) in deze positie, is op zichzelf al een uiting van een fantastisch moderne spirit.”

De jongste maanden deden heel wat geruchten de ronde over de benoeming. Ze waren het gevolg van een reorganisatie bij de mannen­collectie van LVMH die een aanvang nam met het vertrek van Kim Jones, Ablohs voorganger bij Louis Vuitton. Vorige week raakte bekend dat Jones de nieuwe ontwerper van de mannen­collecties wordt bij dat andere merk uit de LVMH-stal, Christian Dior. Hij vervangt er onze landgenoot Kris Van Assche.

Ablohs aanstelling weerspiegelt ook de groeiende consument­gedreven verweving van luxe en streetwear. Volgens een studie van consultancybureau Bain&­Company stuwde dat de wereldwijde verkoop van persoonlijke luxegoederen vorig jaar 5 procent hoger, naar 263 miljard euro. En ten slotte is het ook een erkenning van de luxe-industrie dat het nieuwe wegen moet bewandelen om op de hedendaagse cultuur in te spelen.
“Virgil is ongelooflijk goed in het bruggen slaan tussen klassiek en de tijdgeest van het moment”, zegt Michael Burke, de CEO bij Louis Vuitton. Ze ontmoetten elkaar voor het eerst toen Abloh en Kanye West samen stage liepen bij het modehuis Fendi, waar Burke toen CEO was. “Ik was toen al onder de indruk hoe ze een nieuwe vibe brachten in de studio en op een positieve manier disruptief waren. Ik ben sindsdien Virgils carrière blijven volgen.”

Een ontwerp van Virgil Abloh voor zijn Off-White-label. Beeld rv

De 37-jarige Virgil Abloh is een Ghanese Amerikaan van de eerste generatie die opgroeide in Illinois. Hij wordt algemeen beschouwd als de perfecte hofleverancier van de cool in de mode. Hij is een meester in het gebruik van ironie, verwijzingen en zelfbewuste knipogen om het vertrouwelijke in een nieuwe context te plaatsen en het een aura van culturele meerwaarde mee te geven.
Abloh volgde geen mode­opleiding, maar deed architectuur- en ingenieurs­studies. In 2013 stichtte hij het label Off-White, bijna tien jaar nadat hij Kanye West had ontmoet, en werd diens creatieve partner. In 2015 was Off-White finalist voor de LVMH Young Designers Prize. Momenteel heeft het label 3,1 miljoen Instagram-volgers. Vorig jaar ontving Abloh nog de Urban Luxe Award bij de uitreiking van de British Fashion Awards.

Abloh kan de ontwerper worden die Louis Vuitton’s mannen­collecties relevanter en zichtbaarder maakt voor de generatie van millennials. Daarmee kan hij voortbouwen op de erfenis van Kim Jones, die de klassieke mannen­collectie en accessoires – van oudsher een specialiteit bij Vuitton – een groot­stedelijk trekje meegaf.

Abloh stelde een ‘merken­handboek’ samen van acht pagina’s dat de nieuwe ethiek van zijn Vuitton definieert. “Het eerste wat ik ga doen, is nieuwe codes vastleggen. Mijn muze is altijd geweest wat mensen echt dragen en ik vind het uitdagend om daarvan een luxe­versie te maken.” Hij wil ook focussen op de manier waarop het merk met zijn consumenten communiceert, hoe het zijn producten lanceert, zijn mode­shows organiseert en hoe het inspeelt op de algemene politieke stemming.

Politieke statements

De verwachtingen over de benoeming van Abloh zijn hoog­gestemd, vooral door de hype die rond zijn naam werd gecreëerd. Kritiek die men vaak hoort aan zijn adres (van bijvoorbeeld Raf Simons, ontwerper bij Calvin Klein) is dat zijn echte genie vooral ligt in het geven van een andere bestemming aan andermans werk, veeleer dan in de creatie van eigen nieuwe silhouetten.

Abloh schrikt er ook niet voor terug om politieke statements te maken, een tactische keuze waarin luxe­merken vaak een risico zien. Vorig jaar tijdens zijn gast­optreden op de show van de mannen­collecties in Florence maakte de traditionele mode­show plaats voor een samenwerking met de installatie­kunstenares Jenny Holzer over de migranten­crisis. Ook Vuittons traditionele focus op reizen krijgt een nieuwe invalshoek. “Ik wil naar andere culturen kijken en de hele mensheid zichtbaar te maken. Als creativiteit versmelt met wereld­problemen, kun je de wereld samenbrengen. Mode kan op dit niveau ogen openen”, besluit hij. 

© The New York Times

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234