Woensdag 16/10/2019

Voeding

De West-Vlaamse die ons leert nooit meer te diëten: "Voeding mag geen straf zijn"

Sandra Bekkari. Beeld Diego Franssens

Het gebeurde zonder dat we er erg in hadden, maar Vlaanderen is een gezondheidsgoeroe rijker. Sinds een jaar staat één vrouw ­onafgebroken in de top 10 van Standaard Boekhandel: Sandra Bekkari (43) met haar Nooit meer diëten.

Haar derde boek in de reeks Nooit meer ­diëten belandde in de eerste week na ­publicatie meteen op nummer één. Bekkari was al beroemd in West-Vlaanderen, maar wordt nu ook op vakantie herkend. En dus willen ook wij van DM Magazine ontdekken wie de vrouw is achter die succesvolle ­boeken.

Hoe is het allemaal begonnen? Waarom ben je zo sterk bezig met ­gezondheid?

“Ik heb altijd veel gesport. Toen ik een beetje ouder werd, besefte ik dat voeding heel belangrijk is en dus begon ik daarover te lezen. Eerst droomde ik ervan om sportleerkracht te worden. Daarna besloot ik toch om communicatie te gaan studeren, maar ik besefte al snel dat ik het luik gezondheid miste. Heel toevallig was er in Oostende een wellnesszaak over te nemen, en ben ik ­opleidingen gaan volgen om anderen te ­begeleiden bij een gezonder leven, en vooral beweging.

“Maar waarom gaan mensen naar de ­fitness? Vaak voor hun gewicht. Ik moest dus ook iets doen met voeding. In het begin volgde ik de klassieke voedingsleer en werkte ik met een heel strikt programma, met vaste menu’s voor een hele week. Maar ik besefte al gauw dat ik zoiets zelf nooit zou volgen. Toen ben ik verdere bijscholingen gaan volgen, om uit te vissen wat voeding met je lichaam doet. En zo begeleidde ik mensen met voeding en beweging. Maar er was geen enkele filosofie waar ik me volledig in kon vinden. En dus liet ik de zaak in Oostende over aan een keten die het pand graag wilde en in 2008 heb ik dan de Sana-methode uitgewerkt. 

Sandra Bekkari. Beeld Diego Franssens

“De titel van mijn boeken, Nooit meer ­diëten, is heel bewust gekozen. Ik ben ervan overtuigd dat strenge diëten niet ­werken. Of het werkt wel (lacht), maar alleen efkes. Ik miste het aspect van genieten. Voeding mag niet saai zijn, mag geen straf zijn. Het cliché van konijnenvoer, weet je wel. Met Sana wilde ik lezingen geven, naar bedrijven trekken, zorgen dat er daar gezondere maaltijden waren voor de medewerkers ’s middags. Er was al snel interesse, en ik had door dat ik dat niet alléén kon blijven doen. Toen heb ik het netwerk van Sana-coaches opgestart, allemaal mensen die achter de aanpak en de visie staan. Nu hebben heel wat bedrijven een Sana-lunch, geven we lezingen op de werkvloer, en kookworkshops.

“In 2010 had ik al een eerste boek geschreven, Gezond en slank. Ik was toen al blij dat er een herdruk kwam, na de eerste druk van 3.000 exemplaren. Een jaar later kwam er een boek met vijftien chefs, om aan te tonen dat er ook chefs zijn die aandacht besteden aan gezonde gastronomie, dat je dus op restaurant kunt ­blijven gaan. Maar ik was eigenlijk vooral bezig met mensen begeleiden. Ik gaf hen vaak recepten mee die ­eenvoudig en gezond waren. En toen merkte ik dat bij die gerechten goede foto’s ont­braken. Misschien moet je toch nog eens een boek maken, Sandra, dacht ik bij mezelf.

“Tot ik in 2014 rondliep op de Boeken­beurs, en me afvroeg ‘Wow, waar ben ik mee bezig, er zijn al zo veel boeken.’ Ik herinner me dat, toen het eerste deel uitkwam, ik naar de winkel ging en het boek niet vond. Het stond ergens achteraan in de winkel. Een paar weken later kwam het in de boeken-top 10 en is het er niet meer uit geweest.

Spaghetti courgetti met paprikasaus en berloumi (glutenvrij). Beeld rv

“Soms ben ik echt ontroerd als ik zie wat het boek teweegbrengt. Dat geeft mij heel veel energie. Je kunt anderen weer doen stralen, en dat is superfijn.”

Leef je zelf volgens je eigen methode?

“Ja hoor. We zijn een nieuw samengesteld gezin en onze jongste dochter is ermee opgegroeid. Maar voor mijn twee plus­kinderen van 17 en 20 was het in het begin aanpassen. De oudste zit op kot in Gent, en dan weet je wel wat de pot daar schaft. Maar onlangs vroeg hij toch naar het recept van de cruesli. Ze zijn mijn ultieme proefkonijnen.”

Wat is het verschil tussen jouw visie en die van Pascale Naessens?

“Ik houd geen rekening met combinaties, daar sta ik totaal niet achter. Bijvoorbeeld ­quinoa en peulvruchten: een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Het is waar dat we veel te veel koolhydraten eten en te weinig groenten. Maar ik zeg niet dat een aardappel bij vis een slechte combinatie is, dat is een van de grote verschillen tussen mij en Pascale.

“Ik hoor dat velen mijn methode toegankelijker vinden, ook voor een gezin. En ik denk ook dat we een andere werkwijze hebben. Pas­cale geeft ook soms lezingen, maar zij doet daarnaast veel andere dingen. Terwijl dit ­verhaal ontstaan is uit de dagdagelijkse ­begeleiding van mensen. Maar natuurlijk zijn er ook veel gelijkenissen, zoals de mediterrane keuken.”

En brood?

“Ik ben niet tegen brood, maar ik ben voor goed brood. Er bestaat brood waarbij je met twee sneetjes een voldaan gevoel hebt. En bij andere soorten heb je met een half brood nog niet voldoende. Ik vind wel dat mensen veel meer zouden moeten variëren. Er zijn er die de hele dag tarwe eten, ’s ochtends boter­hammen, ’s middags een belegd broodje en ’s avonds spaghetti. Dan heb je eigenlijk gewoon de hele dag hetzelfde gegeten, vaak in sterk bewerkte vorm. Daarom werk ik vaak met havervlokken. Soms wordt over quinoa gezegd dat het een hype is, maar het is wel een heel goeie variatie en makkelijk als meeneemlunch.”

Veel van wat je zegt, is vrij voor de hand liggend. Hoe komt het dat je zoveel succes kunt oogsten met je boodschap?

“Doordat het haalbaar en no-nonsense is, en dat je niet te veel rekening moet houden met regels. Ik hoor ook dat de boeken veel gebruikt worden, er zijn er die elke dag uit mijn boeken koken. We hebben een Facebook-groep en daar kan ik zien hoe ermee gewerkt wordt. Ik heb het vooral gehad van mond-tot-mondreclame, genre ‘de recepten kloppen en de ingrediënten zijn makkelijk vindbaar’. Er bestaan geen wonderen. Mensen hopen daarop, maar je moet iets vinden dat een levensstijl kan worden.”

Heb je het gevoel dat nog niet iedereen weet wat gezonde voeding inhoudt?

“Ja, ik schrik daar soms van. Er is heel veel info, en toch zijn er nog heel veel mensen die bepaalde evidente zaken niet weten. Velen denken dat versgeperst fruitsap wel goed is. Of ze gaan walnotenolie verhitten. Een gezonde olie op de verkeerde manier ­gebruiken, maakt hem heel ongezond. Er is nog veel werk aan de winkel.”

Er zijn zoveel dieet- en andere kook­boeken. Wat maakt dat die van jou zo aanslaan?

“Ik probeer heel dicht bij de lezers te staan, onder andere door aanwezig te zijn op sociale media, en zo veel mogelijk te antwoorden op berichtjes. Ik wil echt wel helpen. Die persoonlijke aanpak wordt natuurlijk moeilijker nu de groep groeit. Maar na een presentatie blijf ik altijd even om een boek te signeren, of voor een woordje uitleg. Zo krijg ik ook heel veel feedback, weet ik wat leeft en wat duidelijk is of niet.”

Word je al herkend?

“De laatste tijd wel en dat is wennen. In West-Vlaanderen deed ik al een tijdje ­regionale tv, maar nu valt het ook buiten de ­provincie voor. Als ik boodschappen doe, zie ik mensen kijken naar wat er allemaal in mijn kar ligt. Ik start deze week ook met gezonde kookboxen die aan huis geleverd worden. Er komt heel veel op mij af, maar ik wil het zo veel mogelijk bij de basis houden. De vraag voor een servieslijn is een paar maanden geleden gekomen, maar ik vind dat er al genoeg zijn. (lacht) Ik wil het vooral houden bij het eten zelf en begeleiding bieden.”

Gegratineerde hespenrolletjes met witloof à la Sana. Beeld rv

Houd je ook rekening met duurzaamheid bij de keuze van je ingrediënten?

“Dat probeer ik wel te doen, zonder daar extreem in te gaan. In het nieuwe boek werk ik bijvoorbeeld met berloumi in plaats van halloumi, ook al omdat ik de Belgische variant lekkerder vind. Olijfolie is natuurlijk niet superlokaal. Maar bij vlees zijn de ­hoeveelheden beperkter, en als we allemaal minder vlees eten, dan doen we ook veel voor de planeet. Zo kies ik ook graag voor Noordzeevis.”

Is je basis de mediterrane keuken?

“Ja, maar daarnaast vind je in elk boek ook enkele klassiekers in een gezonder jasje, zoals de witloofrolletjes met bloemkoolsaus, of balletjes in tomatensaus met veel meer groenten in. Ik merk dat die oude recepten vaak gemaakt worden. Hier en daar vind je ook wat Aziatische invloeden, zoals een ­chicken tikka masala.”

Nooit meer diëten, deel 3 is verschenen bij Borgerhoff & ­Lamberigts en kost 24,95 euro, borgerhoff-lamberigts.be

Het derde deel van 'Nooit meer diëten'. Beeld rv

De Sana-methode in een notendop

Sandra Bekkari: ‘De Sana-methode is een stappenplan waarbij het gaat om de balans vinden. Het zijn zeven eenvoudige stappen die we mensen aanleren.’

Stap 1: Terug bewuster en met aandacht eten. “Heel vaak eten we op automatische piloot, zonder te genieten. Dat is heel jammer, want voor de computer of voor tv schrokken we maar binnen. Alles staat of valt met een goede planning. Als je na een drukke werkdag thuiskomt en je hebt niks in huis, wordt het moeilijk. In een halfuurtje kun je wel een gezonde maaltijd klaarmaken, maar je moet de boodschappen wel in huis hebben.”

Stap 2: Voldoende drinken. “Water, maar ook groene thee. Velen denken nog altijd dat versgeperst fruitsap goed is, maar vergeten dat het boordevol ­suiker zit. Je prestaties gaan heel snel achteruit als je te weinig drinkt. In de sport weten dat ze dat heel goed, maar ik vind het dagelijkse leven ook vaak ­topsport. Drink dus regelmatig.”

Stap 3: Hoe je de dag start. “Iedereen weet dat een gezond ontbijt belangrijk is, maar wat we eten is minstens even belangrijk. Als je begint met boter­hammen met choco en confituur of gesuikerde ontbijtgranen, heb je na een uur opnieuw honger. Ik geef dus ook veel informatie over het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel.

“Ik werk vaak met havervlokken, omdat die graansoort lang een voldaan gevoel geeft, en omdat je het gemakkelijk kunt combineren met fruit of ­yoghurt. Zo heb je ’s ochtends snel een ontbijt klaar. Ik krijg bij mijn kinderen havermoutpap ook niet verkocht, maar wafeltjes of pannenkoeken met haver, of cruesli met chocolade en hazelnoten vinden ze wel superlekker. Vaak steek ik zondagavond een lading granola in de oven, dat kost echt geen tijd.”

Stap 4: Las twee gezonde tussendoortjes in. “Vooral om te voorkomen dat je ’s avonds thuiskomt met grote honger, want dan loopt het vaak fout. Zelf eet ik in de namiddag een stuk fruit en een handvol noten.”

Stap 5: Kies voor een gezond bord. “Er zijn geen verboden voedingsmid­delen of combinaties, maar het komt erop aan om je bord op een andere manier in te delen. Bij veel mensen zijn de groenten de garnituur en ligt op hun bord een groot stuk vis of vlees, of een berg koolhydraten. We draaien dat om naar veel groenten die lekker bereid zijn.

“Koolhydraten stem ik vooral af in functie van de fysieke activiteit. Veel mensen zitten de hele dag, maar ze eten koolhydraten alsof ze een topsporter zijn. Daar loopt het fout. Het is niet zo zwart-wit dat koolhydraten slecht zijn, maar een eetpatroon moet aangepast zijn aan je levensstijl. Ook besteed ik veel aandacht aan gezonde vetten. De basisolie is extra vierge olijfolie.

Stap 6: Varieer met superfoods. “Zoals groenten, zaden, noten, fruit, olijfolie. De natuur zit er vol van. Superfoods hoeven geen exotische ­bessen of poeders te zijn. Wel kun je volop variëren met verse ingrediënten en vooral kleuren.”

Stap 7: Beweging. “Voeding en beweging gaan altijd samen. Sport is goed, maar je kunt ook tijdens de ­lunchpauze even naar buiten gaan, en een levensstijl maken van minder zitten. Soms zegt men wel dat dit niet zo revolutionair is, en dat is ook zo. Er bestaan ook geen wonderen, Sana is gewoon een leidraad op weg naar een gezonder eetpatroon waar recepten aan gekoppeld zijn. Als je blijft genieten, wordt het veel makkelijker en houd je het ook vol.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234