Donderdag 24/10/2019

Mode

De modewereld weet het niet goed met #MeToo

A model presents a creation by Christian Dior during the 2018-2019 Fall/Winter Haute Couture collection fashion show in Paris, on July 2, 2018. / AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT Beeld AFP

De afgelopen modeweken laten een wrange nasmaak achter. In #MeToo-tijden slaan verschillende toonaangevende luxemerken de bal pijnlijk mis door gasten uit te nodigen die beschuldigd worden van seksueel misbruik.

Miuccia Prada nodigde Roman Polanski uit om naar het defilé van haar cruise-collectie 2019 te komen kijken. Prada liet ook optekenen dat de cineast "een van haar helden" was. Tegen Polanski loopt een Amerikaans arrestatiebevel voor het drogeren en misbruiken van een 13-jarig meisje. De regisseur liet zich in mei nog uit over de #MeToo-beweging. Hij noemde deze 'pure hypocrisie'. “Ik denk dat het een soort massahysterie is die van tijd tot tijd voorkomt in de maatschappij”, zei hij tegen Newsweek Polska toen hij door het Oscar-comité aan de deur werd gezet.

Bij Dior Homme was A$AP Bari te gast. De rapper en ontwerper werd dit jaar gearresteerd voor twee gevallen van aanranding. Nike zette een geplande samenwerking met de Amerikaan direct stop, maar Dior besloot Bari toch een plaatsje te geven op de eerste rij. De rapper verborg wel zijn gezicht achter een sjaal met gaten.

A$AP Bari bij Dior. Beeld Photo News

Louis Vuitton overschaduwde het debuut van zijn eerste zwarte ontwerper door model en celebrity-stilist Ian Connor uit te nodigen. Hij wordt door 21 vrouwen beschuldigd van aanranding. Connor is bekend om zijn stylingswerk voor Kanye West en Kylie Jenner. Zijn gezicht werd zelfs geprint op de jerseys van Wests collectie Yeezy. De 25-jarige Connor werd in 2016 voor het eerst beschuldigd van verkrachting, maar vrijgelaten bij gebrek aan bewijs. Sindsdien kwamen nog 20 vrouwen naar voren. 

Activiste Amber Rose, die de vrouwen steunde en de getuigenissen verzamelde, zei dat ze de groep geloofde. “Je bent onschuldig tot het bewezen wordt dat je schuldig bent, maar als er 21 vrouwen van overal ter wereld die elkaar niet kennen gelijkaardige verhalen vertellen, komt er een punt waarop genoeg genoeg is.” Vuitton leek het foutje nog te proberen corrigeren door Connor in een minder zichtbare hoek te zetten tijdens de mannenshow. Hij draafde echter op met een bekende lijfwacht die prompt een kleine toren van Louis Vuitton-tassen en koffers naast Connor neerzette. Zowel Bari als Connor was later op de dag ook te gast bij de show van streetwear-merk Alyx.

Traag

De modewereld heeft een moeilijke relatie met de nieuwe feministische golf en publiek veroordeelde daders. Aanpassingen worden laat en met lange tanden doorgevoerd. Merken nemen pas afstand van geliefde figuren als de publieke druk echt onhoudbaar wordt. Na beschuldigingen aan het adres van grote namen in Hollywood verschenen in The Boston Globe en The New York Times exposés over modefotografen Bruce Weber, Mario Testino, Patrick Demarchelier en Terry Richardson. Vogue en modehuizen als Valentino kondigden aan niet meer samen te werken met Testino en Weber. Maar de minder beroemde Demarchelier kon een paar maanden later weer gewoon aan de slag bij Vogue Japan en Vogue Australië. Tegen Richardson liepen al sinds 2001 klachten, maar hij bleef jaren een veelgevraagde fotograaf, wat hem toegang gaf tot nog meer slachtoffers. LVMH, eigenaar van Dior en Louis Vuitton, bracht vorig jaar al een statement uit waarin het beloofde betere werkomstandigheden voor minderjarige modellen te voorzien.

Dior Femme kreeg kritiek om zijn peperdure en smaakloze 'We should all be feminists'-shirts. Dat het pr-team van zijn mannelijke tegenhanger een jaar later A$AP Bari op de eerste rij zet, roept vragen op. Bovendien blijft Johnny Depp het gezicht van Sauvage, Diors parfum. De campagne met de acteur hing dit jaar nog in het straatbeeld en kwam uit terwijl er net foto's waren gelekt van zijn toegetakelde ex-vrouw die de acteur beschuldigde van huiselijk geweld.

Buiten schot

Figuren als Polanski of de al bijna even controversiële Woody Allen blijven vaak buiten schot omdat veel cultuurliefhebbers menen dat de kunst los moet worden gezien van het persoonlijke leven van de kunstenaar. Dat argument gaat niet op wanneer we het over de front row-gasten hebben. 

Luxemerken betalen bekende koppen voor hun defilés en evenementen. Hun imago straalt af op het huis en vice versa. De beschuldigingen tegen Polanski, Bari, Connor, Richardson of Depp kunnen niet over één kam geschoren worden, maar de manier waarop merken zich vaak doof en blind tonen voor controversiële figuren blijft opmerkelijk. Zeker omdat 61 procent van hun consumenten vrouwen zijn – consumenten die zich overigens niet veel te lijken aantrekken van de heisa. Pas wanneer de luxehuizen voelen dat het publiek hun kleren niet meer koopt, zal er echt iets veranderen.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234