Zondag 15/12/2019

Achtergrond

De chaotische aftocht van Mr. en Mrs. Gucci

Beeld © BELGAIMAGE

In december werd power couple Patrizio di Marco en Frida Giannini de laan uitgestuurd bij Gucci. Die ontslagen stuurden een schokgolf door de modewereld en verliepen niet zonder wrevel, zo blijkt uit Di Marco's gelekte afscheidsbrief. 'Nieuwkomer' Alessandro Michele neemt nu het roer over.

Op 18 december sprak CEO Di Marco de werknemers van Gucci toe in een van de bedrijfskantines in het Italiaanse Firenze. Delen van zijn speech waren geïnspireerd op een memo die hij ook die dag intern had uitgestuurd, en nu gelekt is. "Buiten mijn wil om neem ik afscheid van mijn onvoltooide kathedraal", zei hij. "Het is zonde dat ik niet zal zien hoe dit mooie verhaal zich verder had kunnen ontspinnen." Bovenal was zijn relaas bitter: zo stak hij de schuld van zijn vertrek op zijn 'vijanden binnen Gucci', naar wie hij verwees als nani of 'dwergen'.

Di Marco sprak toen niet alleen als CEO van een van de grootste modebedrijven ter wereld, maar ook als de ene helft van het bekendste power couple uit de branche, als partner van Guccidesigner Frida Giannini. Ook zij is in december de laan uitgestuurd door Gucci.

Het ontslag van Di Marco en Giannini was als een donderslag bij heldere hemel. Maar de reactie van de modewereld op de aankondiging van Giannini's opvolger door Kering, de moedermaatschappij van Gucci, was een nòg grotere verrassing: Alessandro Michele. Die reactie kan in één woord worden samengevat: 'Wie?'

Giannini's collecties werden al een paar jaar lang op gemengde gevoelens onthaald en de verkoop ging er steeds verder op achteruit. Maar toen ze in december buiten de deur werd gezet, kreeg ze nog de kans om door de grote poort te vertrekken. Ze mocht haar mannencollectie in januari aan het publiek voorstellen, haar vrouwencollectie zou volgen in februari.

Een paar dagen na het vertrek van Di Marco begon de spanning tussen Giannini en Gucci echter op te lopen. Op 9 januari, ten slotte, werd Giannini na meer dan twaalf jaar trouwe dienst bij het bedrijf op staande voet ontslagen.

In de mode-industrie was de openstaande betrekking een reusachtige kans voor de designers. Zowel Kering als zijn voornaamste concurrent, Louis Vuitton Moët Hennessy, had in een recent verleden gebruikgemaakt van vacatures om toppers binnen te halen. En bijna altijd had dat geleid tot zakelijk succes.

Wanbeheer

François-Henri Pinault, CEO van Kering, zei in december dat Gucci behoefte had aan een nieuwe benadering, aan 'gewaagdere shows' ook. Daarmee suggereerde hij meteen dat er een grote transfer in het verschiet lag. Maar Gucci kon helemaal geen designers van buitenaf strikken en nam er algauw vrede mee dat Giannini zou worden opgevolgd door Michele, de collega met wie ze jarenlang had samengewerkt. De twee waren samen naar Gucci overgestapt, nadat ze bij Fendi hadden samengewerkt.

In januari ontwierp Michele halsoverkop een mannencollectie, en zijn eerste officiële defilé als creatief directeur van Gucci werd het defilé dat Giannini's laatste show had moeten worden: de herfstcollectie voor vrouwen die deze week in Milaan wordt voorgesteld.

In 2014 draaide Gucci een omzet van 3,49 miljard euro. Tweede en derde op het lijstje van grootverdieners in het Keringimperium zijn Bottega Veneta en Saint Laurent, die samen goed zijn voor een omzet van 1,76 miljard euro. Maar in de vroege jaren 1990 ging Gucci ei zo na failliet. "Het bedrijf was bankroet", aldus Domenico De Sole, ex-CEO van de Gucci Group. "De familie had zich schuldig gemaakt aan wanbeheer."

Samen met Tom Ford bracht De Sole algauw verandering in die toestand. Ford gaf Gucci een sexy uitstraling, hij maakte modesterren en bouwde een imperium uit. In de jaren die volgden op hun succes nam het modebedrijf Bottega Veneta over en kocht het zich in bij Alexander McQueen en Stella McCartney.

In 2004 vertrokken Ford en De Sole bij Gucci. De omzet bedroeg toen 2,64 miljard euro, terwijl het bedrijf een decennium eerder, toen zij er het roer hadden overgenomen, een omzet van amper 176 miljoen euro draaide. In 2006 was Giannini creatief directeur geworden en ontwierp ze zowel mannen- als vrouwencollecties. Ze stapte af van de iconische, sexy ontwerpen van Ford, maar het geld en de winst bleven vlot binnenstromen.

Begin 2009 werd Di Marco aangesteld als CEO van Gucci, nadat hij bij Bottega Veneta had getekend voor een aanzienlijk financieel succes. Zes maanden later begon hij een relatie met Giannini. Hun romance bleef een goed bewaard geheim, tot ze er bijna twee jaar later zelf mee naar buiten stapten. Toen De Sole de leiding had over de Gucci Group, had hij de werknemers verboden persoonlijke betrekkingen met mekaar aan te knopen. Maar Robert Polet, de toenmalige CEO van de Gucci Group, was inschikkelijker. Hij had geen probleem met de onthulling van zijn collega's. Dat had niet iedereen zo begrepen.

In 2012 stokte de groei van Gucci en in 2014 daalde de operationele winst met 6,7 percent. Kering boekte jaar na jaar steeds minder winst. De industrie begon te speculeren dat er onvermijdelijke veranderingen op komst waren. Een goed halfjaar later zat zowel Di Marco als Giannini zonder baan.

In zijn afscheidsmemo was Di Marco niet enkel bitter, maar ook weemoedig. "Gucci is het merk waar ik in mijn leven het meeste van heb gehouden, het merk waarvan ik altijd zal houden, het merk ook waar ik de liefde van mijn leven heb leren kennen", schreef hij. Hij zei dat hij eer wou betuigen aan heel wat mensen bij Gucci, maar hij noemde maar één iemand bij naam: Giannini. "Niet omdat ik me geen betere levenspartner kan wensen. Maar omdat niemand zich een betere collega kan wensen."

Modepers laaiend over debuut van Di Marco's opvolger

Alessandro Michele, de opvolger van Di Marco, krijgt meteen erg enthousiaste reacties van de modepers op zijn debuutshow tijdens de Milaanse Modeweek. Michele was een onbekende. Sinds zijn vuurdoop is dat niet langer zo, oordelen de experts. "Zijn debuutcollectie toont een zelfverzekerde breuk met het verleden", schrijft AP.

Michele krijgt zelfs van modepaus Suzy Menkes goede punten en onder anderen ook van Floriane De Saint Pierre, die een consultancybureau voor modemerken runt. "Hij is een gigantisch talent. Hij slaagt erin de geest van Gucci behouden maar ze in een nieuwe vorm uit te drukken", reageert De Saint Pierre op de show.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234