Donderdag 17/10/2019

Mode

De bril, de schoenen, de rolkraagtrui: hoe de architect een mode-icoon werd

Jasje van Maison Martin Margiela @ Verso, trui van Helmut Lang @ Renaissance, broek van COS, laarzen van Dolce & Gabbana @ Verso. Beeld Klaartje Lambrechts

Architectenmode blijkt een modetrend. Je kunt jezelf er bovendien stante pede van intellectuele en artistieke geloofwaardigheid mee voorzien. Dat één beroep zo veel invloed heeft op de mode, is wel verbazingwekkend. Een kleine antropologische verklaring.

De Britse krant The Guardian had het onlangs over ‘architectenmode’ als een van de nieuwe hypes. Op de website van de krant waren schoenen te zien met hakken in postmodernistische vormen, met piramides op bollen. Memphis-achtige structuurtjes die in onze middeleeuwse steden vast na twee meter al klem raken tussen de kasseien. De nieuwe trend werd verder geïllustreerd met kledingensembles: dichtgeknoopte witte hemden of zwarte rolkraagtruien, wijde camelkleurige driekwartsbroeken, enkelhoge smalle zwarte broeken en lange zwarte overjassen.

Architecten zijn blijkbaar dé toonaangevende beroepsklasse als het heden op kleren aankomt. Nu ja, heden? Eigenlijk hebben architecten al altijd hun eigen vormelijke zin gedaan. Voor de meeste architecten speelt mode een actieve rol in hun denk- en leefwereld. Hun voorkeuren zijn zorgvuldig uitgekiend als het over verhoudingen gaat in hun silhouet, tussen boven- en onderstukken. Daar zal die verdomde gulden snede wel iets mee te maken hebben.

Architecten dragen hun kleren voorts erg gestructureerd en kiezen vaak voor stukken die bijna gebeeldhouwd zijn. Ze hebben een voorliefde voor een garderobe die een andere kant opgaan dan je zou verwachten, met een coupe die niet aan de heersende normen voldoet. Echt verbazingwekkend is dat niet. Architecten houden immers van textielspielerei die een zweem van vervreemding wil opwekken en intellectuele geloofwaardigheid genereert. En hun liefde voor de kunst illustreert, niet te vergeten.

Zie mij, ik ben een bril

Architectenmode, dat is inderdaad mode die er altijd min of meer kunstzinnig uitziet. Vooral de accessoires moeten voor de modebewuste architect een beetje naar kunstgalerij ruiken. Of naar een designmuseum dat de kaart trekt van de nieuwe ambachtelijkheid. Een grote zijden sjaal die met de hand werd beschilderd door een bevriend kunstenares, bijvoorbeeld. Of een erg opvallende armband in 3D-print. Een rare hoed die een enigmatische toets moet geven. Een paar sobere grijze schoenen met een zool in drie fluo­kleuren, die de ernst van het menselijk bestaan mogen ondermijnen.

Of een bril. Uiteraard. Een bril die wuivend roept: “Heyho, zie mij, ik ben een bril. En ik ben er trots op. Waag het niet mij te bekritiseren of ik klaag u aan voor bril-shaming.” Alle accessoires terzijde gelaten: architectenmode geeft de bewoner van de kleren in ieder geval een zweem van bekwaamheid en accuratesse, betrouwbaarheid, luciditeit en toch een zeker non-conformisme.

Accessoires mogen voor de modebewuste medemens een beetje naar kunstgalerij ruiken. Zelf proberen? Bovenstuk van Issey Miyake, oorbel van Kim Mee Hye @ Renaissance, armband van Renaissance, bril ’Tilde’ van theo, handtas van Helmut Lang @ Renaissance. Beeld Klaartje Lambrechts

Wonderbaarlijk toch. Hoe komt het dat ‘traditionele’ architectenmode juist nu zo toonaangevend wordt? Archi­tecten­mode is altijd al vrij masculien, logoloos, artistiek en soms een tikkel wereldvreemd geweest. Het moet zijn dat de combinatie van die elementen tegenwoordig heel erg aanslaat. Dat architectenmode vrij mannelijk van stijl is, is wellicht ook een verklaring voor de groeiende schare vrouwelijke fans die als architect ook hun mannetje willen staan. 

Mentale rust

Misschien genereert een voorkeur voor kleren in sober zwart-wit en in sobere, neutrale vormen een zekere ernst van gedachten, die de voortgang van zaken stimuleert en niet troebleert. Misschien is de afwezigheid van genderprikkels in architectenmode bijgevolg een groot gemak dat zorgt voor mentale rust, in tijden als deze. Kwestie van focus te kunnen houden in alle elegantie.

Het kost bovendien weinig moeite om zich de stijl toe te eigenen. Wilt u zich ook een beetje meer architect voelen, kwestie van aan modieus verantwoorde ernst te winnen en zo meer? Dan kunt u zeker en vast terecht bij merken als Marni, Issey Miyake, Joseph, Jil Sander, Comme des Garçons of Martin Margiela. Die zijn allemaal architectfähig. In de iets goedkopere klasse verwijzen we u graag naar COS en Arket, die een royaal aanbod hebben aan kleren waar u meteen een ruimtelijk, structureel, functioneel en pragmatisch gevoel bij krijgt. En focus, uiteraard. De kunstzinnige accessoires moet u er zelf maar bij verzinnen. Zolang ze maar niet té trendy zijn.

Wilt u ook aan modieus verantwoorde ernst winnen? Dit model draagt een jurk en laarzen van Hermès en oorbellen van Wouters & Hendrix. Beeld Klaartje Lambrechts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234