Woensdag 23/10/2019

Portret

Danseres Aki Saito: "Klassiek ballet is meer dan mooie schoentjes en tutu’s"

Beeld Dirk Lambrechts

Aki Saito (43) werd geboren in Japan, waar ze op haar zevende haar balletopleiding ­begon. Ze trok al snel naar het ­buitenland en sloot zich aan bij ­Ballet Vlaanderen. Daar werd ze in 1998 eerste soliste. samen met Wim Vanlessen vormt ze een gevierd duo. 

“Iedereen heeft zijn eigen rituelen voor een ­optreden. Je hebt dansers die over de scène wandelen of die hun passen repeteren. Ik trek mezelf terug in mijn cocon. Na een lichte lunch kruip ik letterlijk onder de dekens. Om vijf of zes uur ga ik naar het theater. Ik maquilleer me. Ik kneed mijn schoenen. Ik kruip in mijn rol.

“Ik was 16 toen ik uit Japan vertrok. Eerst naar Zwitserland, daarna naar België. In Japan had ik een harde, technische opleiding gekregen, vol discipline. Nu zag ik ‘artiesten’. Dansers die hun hart en ziel in hun optreden legden, die lak hadden aan technische perfectie maar hun eigen stijl ontwikkelden. Ik ben blij met mijn opleiding. Vakkennis en technische perfectie zijn de basis van mijn prestatie. Maar ik ben ook blij dat ik die andere laag heb ­ontdekt.

“Nu ik wat ouder ben, leg ik andere ­ac­centen in mijn rollen. Mijn Sleeping Beauty van nu is heel anders dan tien jaar geleden. Realistischer, vol pijn, met een duister kant­je. Klassiek ballet is meer dan mooie schoentjes en tutu’s. Ja, een goed ballet is van een tijdloze schoonheid. Maar dat is niet het eni­ge gevoel dat je kunt ervaren. Er is verdriet en passie, liefde en lijden.

“Op het podium kun je voelen of een zaal warm is en open voor je vertolking, of eerder afwachtend, gesloten. Ik laat er me niet door beïnvloeden. Ik moet aan mijn eigen kwaliteitsnormen beantwoorden, mijn eigen niveau ha­len. Vroeger dacht ik: als ik prima ballerina ben, gaat alles makkelijk zijn. Maar de eerste keer dat ik principal dancer was, voelde ik de druk van de positie. Mensen verwachten het beste van je, een topprestatie vinden ze vanzelfsprekend. Dat cliché, it’s lonely at the top, ik begreep het plots.

“Na een optreden, opnieuw onder de dekens, trekt het hele ballet voorbij. Dan zie ik elke beweging en elke geste, en vraag ik me af wat er beter had gekund. Er kan altijd iets beter. Dat houdt me aan de gang.”

Je kunt Aki Saito zien in A Date with The Art of Ballet met Wim Vanlessen, op 24 februari om 19 uur bij Fosbury & Sons, fosburyandsons.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234