Dinsdag 31/03/2020

Reportage

Dáárom hebben topmodellen tegenwoordig schele ogen en flaporen

Moffy Gathorne-Hardy, pijlsnel naar de top ondanks (of mede dankzij) haar schele ogen.Beeld rv

De tijd dat de klassieke schoonheidskoninginnen het voor het zeggen hadden op de catwalk, lijkt voorgoed voorbij. Sterker: anno 2017 is er een nieuw schoonheidsideaal ontstaan.

Nog niet zo lang geleden was het een absolute wet: modellen die het wilden maken, moesten aan een pak schoonheidscriteria voldoen waar de doorsneevrouw amper van kon dromen. Minstens 1,75 meter meten, zo slank zijn als een twaalfjarige en toch beschikken over borsten en heupen. Het was de tijd waarin een spleetje tussen de tanden al volstond om afgekeurd te worden. En ja, af en toe passeerde wel eens een meisje onder de radar dat niet voldeed aan het typische beeld dat je kon verwachten. Freja Beha Erichsen bijvoorbeeld, die met haar tattoos en tepelpiercing de rock-’n-roll van het modellenwezen belichaamde. Of de hoogblonde Nederlandse Daphne Groeneveld, wier volle lippen en asymmetrische ogen een totaal ander beeld opleverden dan de schoonheid die we normaal gewend waren te zien.

Maar daar komt dus verandering in. Sterker: de modellen die de laatste tijd grote sier maken, gaan nog een stapje verder in hun anders zijn. Ze pakken openlijk uit met schoonheidsfoutjes die hen een paar jaar geleden alle hoop op een modellencarrière zouden ontzegd hebben. Zo cast Demna Gvasalia, de ontwerper van Balenciaga en Vetements, modellen die zodanig afwijken van de heersende schoonheidsidealen dat sommigen zijn catwalkshows een freakshow noemen. Ook Gucci surft mee op de trend en toont steeds meer vrouwen met een aparte look. Goed voor de carrières van modellen als Estella Boersma, Shaun Ross, Ondria Hardin of Liza Ostanina, die het in de eerste plaats moeten hebben van hun persoonlijkheid. Het Britse Anti-Agency heeft zich zelfs gespecialiseerd in modellen met een kantje af. Denk aan piercings, blauw haar of zelfs okselhaar.

Model Liza Ostanina vlak voor de Moncler Gamme Rouge-show tijdens de Parijse modeweek in oktober.Beeld rv

Ruben Debuck, modelscout voor Rebel Management: “Het is zeker zo dat er tegenwoordig meer karakterkoppen gezocht worden, ook al blijft de markt voor klassieke modellen nog bestaan. Alleen kan er gewoon veel meer dan vroeger. Fotografen zijn de Barbie-achtige look beu en gaan op zoek naar persoonlijkheid. De modellen die je nu bijvoorbeeld bij Gucci ziet, lijken totaal niet op de babes van Victoria’s Secret. Wij doen dat ook met Rebel Management: als wij het model leuk vinden, vertegenwoordigen we haar gewoon, ook al heeft het meisjes een hazenlip of flaporen. We hebben een meisje, Lotte, dat er een beetje bizar uitziet, maar ze wordt constant gevraagd. Of neem een ander model, Suzi. Ze is amper een meter 69, maar loopt wel alle shows, heeft een Adidas-campagne gedaan met Jürgen Teller (bekend modefotograaf, red.) en staat in Vogue.”

Mitch Macken van Jill Models kan dat alleen maar bevestigen. “Wij hebben een meisje, Ursula, van wie niemand denkt dat ze model is, maar ze loopt wel Balenciaga en ze heeft ook al met Carine Roitfeld (topstyliste, red.) gewerkt. Ze ziet er een beetje anders uit, heeft absoluut geen commercieel kantje en net daarom boeken ze haar. Ik denk dat meer en meer merken die trend zullen volgen. Ook magazines als de Italiaanse Vogue en Dazed & Confused hebben de trend opgepikt”.

Maar het kan nog verder gaan dan een karakterkopje tout court. Neem nu de Canadese Winnie Harlow, die lijdt aan vitiligo, een ziekte die zorgt voor een ongelijke pigmentering van de huid en maakt dat Harlows donkere huid een aantal opmerkelijke blanke vlekken vertoont – toen ze jonger was, werd ze door pestende schoolgenoten wel eens als ‘de zebra’ bestempeld. Het weerhield er haar niet van om geselecteerd te worden voor America’s Next Top Model. Sterker: momenteel is ze samen met het Braziliaanse topmodel Adriana Lima het uithangbord voor het Spaanse modemerk Desigual. Twee jaar geleden was ze ook al het gezicht van Diesel – het was de befaamde fotograaf Nick Knight die haar toen op de gevoelige plaat vastlegde. Het gevolg bleef niet uit: toonaangevende magazines publiceerden shoots met haar, wat haar ster in de modewereld nog meer deed rijzen. Top of the bill: vorig jaar was ze te zien in Beyoncés clip ‘Lemonade’.

Ze is de eerste om ons te doen inzien dat de modewereld stilaan openstaat voor andere schoonheidsidealen: “De industrie is aan het veranderen, maar ze moet nog vaker verschillende vormen van schoonheid aanvaarden als de standaard – eerder dan ze te beschouwen als een zeldzaamheid. Ik wil andere gezichten zien op de covers, in films en op affiches. Het is tijd dat we de markt opengooien en allerhande mensen omarmen.”

Winnie Harlow lijdt aan vitiligo en werd vroeger 'de zebra' genoemd. Nu proberen jonge vrouwen haar vlekken na te bootsen op Instagram. Beeld rv

De fascinatie voor Harlow op Instagram gaat overigens behoorlijk ver: zo zijn er sinds een tijdje foto’s te zien van jonge vrouwen die zich zodanig hebben geschminkt dat hun gezicht precies dezelfde vlekken vertoont.

“Ik denk niet dat mensen me op een negatieve manier willen imiteren”, zei Harlow daarover. “Ze tonen gewoon hun versie van mezelf en dat kan ik echt wel appreciëren.”

Een ander model – eigenlijk een danseres die af en toe ook modellenwerk doet – dat de idealen tart, is de ook al Canadese Cassandra Naud, die een grote moedervlek heeft op haar rechterwang. Hoewel ze die operatief zou kunnen laten verwijderen, weigert ze dat halsstarrig. “Mijn geboortevlek is een deel van mezelf”, verklaarde ze aan Daily Mail. “Het maakt me uniek en onvergetelijk, wat erg belangrijk is voor de carrière die ik gekozen heb.” Toch was ze niet altijd zo gelukkig met haar ‘handicap’. “Als tiener heb ik mijn moeder verteld dat ik mijn vlek wou laten verwijderen. Ze begreep mijn beslissing en maakte onmiddellijk een afspraak met een plastisch chirurg. Hij legde uit dat ik met littekens zou achterblijven en dat heeft me van gedachten doen veranderen.”

De Canadese Cassandra Naud: "Mijn geboortevlek is een deel van mezelf".Beeld rv

In de op uiterlijk gerichte wereld van het entertainment heeft ze relatief weinig met vooroordelen te maken, al wordt er soms toch druk uitgeoefend om haar uiterlijk te veranderen. “Ik heb ooit een agent ontmoet die voorstelde om de vlek met Photoshop weg te halen. Ik wou hem pleasen, dus stemde ik toe, hoewel de vraag me choqueerde. Maar uiteindelijk ben ik toch van mening veranderd.” En dat is te merken: op elke foto die van Naud genomen wordt, staat de vlek prominent in beeld. Geen haan die er nog naar kraait.

Van een heel andere categorie is de Britse Moffy Gathorne Hardy, die lijdt aan strapisme. Grofweg gezegd: ze heeft een scheel oog. Maar kijk: dat belette haar niet om de cover te halen van Pop, een modeblad dat normaal gezien alleen perfecte modellen op de cover toelaat. Het gevolg was ongezien: Storm Models, een van de meest gereputeerde bureaus ter wereld, tekende haar en de carrière van de Britse was gelanceerd. “Ik vind het fantastisch dat een model met een scheel oog op de cover komt, dat is goed voor haar zelfvertrouwen. En tegelijk was het een geweldig statement van Pop Magazine”, zegt Ruben Debuck.

Jamie Brewer, die het syndroom van Down heeft, verscheen op de catwalk tijdens de New York Fashion Week. Beeld rv

Maar de modewereld zou de modewereld niet zijn mocht ze in haar queeste naar andere schoonheids­idealen geen grens overschrijden die volgens sommigen beter niet overschreden werd. Zo deinsden enkele casting directors er niet voor terug om de dertigjarige Jamie Brewer los te laten op de catwalks tijdens de New York Fashion Week. Een opmerkelijke keuze, want de actrice heeft het syndroom van Down. De Ameri­kaan­se ontwerpster Carrie Hammer, in wier show ze te zien was, liet de gebruikelijke modellen plaats ruimen voor zogenaamde rolmodellen. Wat Brewer zeker is: ze is al jaren een voorvechtster voor de rechten van personen met een verstandelijke beperking. “Ik hoop van harte dat jonge vrouwen die mij bezig zien, zullen denken: als zij het kan, dan ik ook”, vertelde ze in het NBC-programma Today. “Het is bijzonder inspirerend om een rolmodel te kunnen zijn en meisjes te laten zien dat ze mogen zijn wie ze zijn.”

Deur op een kier

Is deze trend een blijver en mogen we voorgoed een kruis maken over de immer perfecte modellen? Jammer genoeg niet. Zoals alles in de snel fluctuerende wereld die de mode is, zal ook deze trend voorbijgaan. Maar misschien heeft het toch één groot voordeel: de deur staat nu op een kier voor meisjes die anders nooit van een carrière durfden te dromen. Sterker: het toont aan dat de oude stereo­typen van schoonheid hebben afgedaan en dat er zoveel soorten schoonheid bestaan als er mensen zijn.

Dat laatste zien we trouwens ook terug in de allerlaatste trend: bloggers en vloggers die op de catwalks worden opgevoerd. En ook die hebben lang niet allemaal de perfecte maten. Marc Dochez van Dominique Models beaamt: “Die bloggers zijn meestal wat breder en kleiner dan de doorsnee­modellen, eigenlijk maakt het niet uit hoe ze eruitzien. Het is wel erg merk­gelinkt. Gucci bijvoorbeeld zoekt daar steeds naar.” Maar hij denkt niet dat het te maken heeft met een mentaliteits­verandering. Waar het om gaat, zijn de centen. Dochez: “Het brengt gewoon veel op, want die bloggers hebben honderdduizenden volgers die over hen posten. Veel meer moet je er echt niet achter zoeken. Ik denk dat bloggers in die zin belangrijker worden. Vroeger organiseerden merken een de­filé voor de pers, nu doen ze het vooral voor de aandacht van de sociale media. Ik zou het daarom ook geen tijdelijke hype durven te noemen: volgens mij wordt dit een blijver.”

Ook Debuck denkt er zo over. “Nu valt de trend nog op, maar binnen een paar jaar niet meer omdat er dan veel meer diversiteit zal zijn. Er komt zodanig veel variatie dat mensen eraan zullen wennen. Wij hebben een model met een wijnvlek, iedereen springt nu op die kar en zoekt gelijkaardige meisjes”. Dochez ziet het schoonheidsideaal op nog andere gebieden veranderen. “Er is nu veel vraag naar etniciteit, naar modellen die er Aziatisch of Indiaas uitzien. Daar zoeken casting directors intensief naar.”

En daar kunnen zij die zich al jaren verzetten tegen de esthetische dwingelandij van de modewereld alleen maar blij om zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234