Vrijdag 15/11/2019

Culinair Snelkookplan

Budgetkoken met linzen: scoren voor 2,13 euro per persoon

DMM1910 recept Beeld Hannes Vandenbroucke

Moet koken per se saai en kleurloos worden aan het einde van de maand? Allesbehalve! Met deze tips maak je van een economische maaltijd een explosieve smaakbom.

Koken met een beperkt budget is niet enkel voor studenten. Exclusieve ingrediënten zoals wilde zalmmoot, lamskroontje of coquilles smaken natuurlijk weleens, maar ze zijn, bij ons thuis althans, niet voor elke dag. En dat hoeft ook helemaal niet, want je kan minstens even lekker koken met alledaagse en goedkope producten.

Mijn vriendinnen zijn helemaal gewonnen voor het maaltijdboxprincipe. Gemakkelijk, gevarieerd, en je spaart geld uit, want je gooit minder weg. Voor een maaltijdbox voor vier mensen betaal je ­tussen de 5 en 6 euro per persoon, per gerecht. Scherp geprijsd voor een service die het denkwerk voor je doet en de boodschappen aan huis brengt.

Ik besluit mezelf een échte uitdaging op te leggen en gezond, vers en lekker te koken voor vier personen, voor minder dan 10 euro in totaal. Luttele minuten later komen de twijfels al. Is dat wel echt mogelijk? Ik schrik toch elke keer aan de kassa wanneer ik het bedrag hoor en mijn klein zakje met ‘enkele dingetjes’ voor het avondeten bekijk. 

Vergeet dieren

Wil je koken met een beperkt budget, hou dan enkele zaken goed in je achterhoofd bij het shoppen.

1. Vergeet dieren. Geef niet toe aan die goedkope plofkip. Schrap op budgetdagen vis, vlees en ­gevogelte gewoon van het menu of kies voor een heel klein stukje kwaliteitsvlees en gebruik dat ­eerder als smaakmaker dan als bordvulling. Zo maak je een heerlijke carbonara voor twee met slechts 100 gram guanciale (gedroogd vlees uit Italië).

2. Kook een grote hoeveelheid. Klinkt misschien bizar, maar koken voor één persoon is in verhouding veel duurder dan koken voor vier. Wat doe je anders met dat stuk overgebleven courgette of een half blik kokosmelk? Singles hoeven zich niet meteen ­benadeeld te voelen. Dit euvel valt makkelijk op te lossen. Nodig enkele vrienden uit om mee aan tafel te schuiven, dat maakt het nog gezellig ook. Of vries het overschot gewoon in kleine porties in. Zo heb je altijd een voedzame maaltijd bij de hand.

3. Kies voor gedroogde voeding. Linzen, ­kikkererwten en bonen zijn supergoedkoop, lekker en extreem voedzaam. Bij ons zijn ze nog niet zo ingeburgerd in de keuken, maar peulvruchten ­vormen over de hele wereld de basis van heerlijke, budgetvriendelijke gerechten. Denk aan Mexicaanse chili con/sin carne met bonen of Indiase linzendahl.

Linzendahl vormt dan ook de uitkomst van mijn ­uitdaging. Een heerlijk romige en exotische ­smaakbom. Dit gerecht bestaat hoofdzakelijk uit ­linzen en specerijen. Die laatste vormen bij aankoop een kleine investering, maar eenmaal je ze in het kruidenrek hebt staan, maak je er ­tientallen gerechten mee, zodat ze weer een ­spotgoedkoop ingrediënt worden. Ik bereken dat de hoeveelheid kurkuma, komijn en currypoeder die ik nodig heb, alles bij elkaar op nog geen halve euro komt. Een pak rode linzen haal ik voor 1,99 euro uit het rek. Los van olie, peper en zout, klok ik af op 8,52 euro! Vers gegeten voor 2,13 euro per persoon, ofte de prijs van een Dr. Oetker-pizza.

Ik weet alleszins wat gekozen.

Beeld Hannes Vandenbroucke
Beeld Hannes Vandenbroucke

Linzendahl met kokos en spinazie

DIT HEB JE NODIG voor 4 personen

1 el olie / 1 ui, versnipperd / 3 teentjes knoflook, tot moes geplet / 1 chilipepertje, versnipperd / 1 tl currypoeder / 1 tl komijnpoeder / 1 tl kurkuma / 2 tomaten, in stukjes gesneden / 400 g rode gesplitste linzen, gewassen / 500 ml kokosmelk / 600 ml groentebouillon / 250 g spinazie / ½ limoen / ¼ l fijn zeezout / serveer met basmatirijst en verse koriander

Zo maak je het

1. Verhit de olie in een stoofpot en stoof de ui 2 min. aan op een laag vuur. Voeg de knoflook, het ­chilipepertje en de specerijen toe en stoof 1-2 min. verder.

2. Voeg de tomatenblokjes, rode ­linzen, kokosmelk, groentebouillon en ¼ tl zeezout toe en laat 30 min. (zonder deksel) pruttelen op een laag vuur. Roer af en toe zodat de onderkant niet aanbrandt.

3. Proef of de linzen gaar zijn en meng er vervolgens de spinazie doorheen. Laat nog 1 min. (of tot de spinazie volledig geslonken is) garen. Breng op smaak met ­limoensap en voeg eventueel nog wat zout toe.

Tip: voeg gerust diepgevroren erwtjes, een restje bloemkool of zoete aardappel toe voor variatie. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234