Dinsdag 17/09/2019

forse uitbreiding

Brussels Airport mikt op 120.000 jobs en verdubbeling passagiers tegen 2040

Persconferentie van Brussels Airport over de 'Strategische Visie voor 2040': Marc Descheemaecker. Beeld Photo News

De luchthaven Brussels Airport heeft de ambitie om de activiteiten en het aantal jobs tegen 2040 te verdubbelen. Daarvoor zijn onder meer twee nieuwe pieren nodig en een verlenging van de (taxi)baan 25L/07R. De luchthaven belooft dat tegen 2040 de helft minder omwonenden geluidsoverlast zal ondervinden dan nu en start een overlegplatform op.

Dat is vandaag gezegd bij de voorstelling van de "Strategische Visie 2040" van Brussels Airport. Nog in het plan zitten een nieuw zakencentrum en een herinrichting van de vrachtzone Brucargo.

Brussels Airport zit momenteel aan zijn piekcapaciteit (74 bewegingen per uur). Die kan de komende jaren worden uitgebreid door het baangebruik te verbeteren. Vanaf 2025 zijn echter structurele ingrepen nodig. Brussels Airport legt twee opties op tafel. Ofwel wordt de taxibaan naast piste 25L/07R even lang als de baan zelf, ofwel wordt de piste zelf (samen met de taxibaan) met zowat 900 meter verlengd naar het oosten.

"Dit zijn de twee opties om meer capaciteit te creëren. Andere opties zijn er niet", stelde Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport. Hij benadrukte wel dat de luchthaven zelf "geen voorkeur heeft voor optie A of optie B". Beide leveren overigens dezelfde piekcapaciteit op (tot 93 bewegingen per uur).

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. Beeld Photo News
Een van de twee opties voor een aanpassing van de baaninfrastructuur is een verlenging van de startbaan 07R/25L. Beeld Brussels Airport

Twee nieuwe pieren

Met de extra capaciteit zou Brussels Airport tegen 2040 40 miljoen reizigers kunnen verwerken (tegen 23,5 miljoen in 2015). Om die mensen op te vangen, zouden er twee nieuwe pieren moeten komen (pier A west tegen 2023 en pier C tegen 2035). Er is ook een herinrichting gepland van vrachtzone Brucargo, omdat het vrachtvervoer tegen 2040 zou verdubbelen tegenover 2010, tot 925.000 ton.

Feist benadrukte dat de verwachte groei van passagiers en cargo niet gepaard zal gaan met een verdubbeling van het aantal vluchten. Doordat er steeds grotere vliegtuigen worden ingezet en de bezettingsgraad toeneemt (tot gemiddeld 130 passagiers per vliegtuig in 2040, tegen 80 in 2010), zou het aantal vliegbewegingen veel minder snel stijgen. Met 315.000 bewegingen in 2040, zou het totale aantal bewegingen nog steeds lager zijn dan in het topjaar 2000.

Bovendien worden vliegtuigen ook almaar stiller. Feist ging er donderdag prat op dat het aantal omwonenden van de luchthaven dat geluidshinder kan ondervinden ("potentieel gehinderden") tegen 2040 bijna zou halveren tegenover 2015, zowel met optie A als optie B. Inwoners van Humelgem, Zaventem Dorp, Diegem en Machelen zouden wel meer geluid te verwerken krijgen.

Beeld photo_news
Beeld Brussels Airport

Verdubbeling in jobs

Wat de jobs betreft, zou het aantal directe en indirecte banen op de luchthaven toenemen van 60.000 vandaag, naar 75.000 in 2020 en zelfs 120.000 in 2040.

Brussels Airport plant ten slotte een nieuw bedrijvencomplex in het hart van de luchthaven. Het pleit ook voor een nieuwe, rechtstreekse toegangsweg tot de luchthaven vanop de E40 Brussel-Leuven.

"We brengen vandaag een nieuwe visie naar voren, met als doel meer welvaart, meer jobs en meer connectiviteit te creëren", aldus Feist. "We willen in een brede dialoog samen zoeken naar de best mogelijke manier om dat te doen." Daarom werd Forum2040 gelanceerd, waarin de luchthaven in dialoog wil gaan met alle betrokkenen over de plannen.

"Sommigen hadden woensdag hun oordeel al klaar", nadat een deel van de plannen in de pers was uitgelekt, hekelde luchthavenvoorzitter Marc Descheemaecker. De strategische visie is volgens hem echter genuanceerder dan er geschreven werd. "Ik ken maar weinig bedrijven die de moed zouden hebben om hun langetermijnplannen te projecteren", klonk het.

"We roepen op om de komende dagen de slogans achterwege te laten en rond één tafel te verzamelen om de dialoog aan te gaan" over de toekomst van de luchthaven, vulde Feist aan.

Beeld BELGA
Beeld AP

Kortenberg "radicaal" tegen

Het gemeentebestuur van Kortenberg verzet zich "radicaal" tegen een mogelijke verlenging met circa 900 meter van baan 25L/07R op Brussels Airport in de richting van Erps-Kwerps. Dat is een van de twee opties die Brussels Airport Company in zijn strategische visie voor 2040 naar voren schuift om de capaciteit van de luchthaven vanaf 2025 te verhogen. De andere optie is om de taxiweg naast die baan te verlengen.

De baan 25L/07R verlengen zou volgens Kortenbergs burgemeester Chris Taes de leefbaarheid van de hele dorpskern van Erps-Kwerps met zijn 6.000 inwoners onherroepelijk tenietdoen. De landingsbaan zou - op een afstand van nauwelijks enkele honderden meters - dan immers parallel komen te liggen met een grote woonwijk. De hinder zou de volledige dorpskern onbewoonbaar maken. Taes roept alle Vlaamse politieke partijen op om deze denkpiste op alle bestuursniveaus "onmiddellijk van tafel te vegen".

Kortenberg wijst erop dat Brussels Airport de gewenste capaciteitsuitbreiding ook kan realiseren door de tweede optie te volgen, namelijk door de taxibaan te verlengen en even lang te maken als de huidige piste 25L/07R. "Ook in de tweede optie moet echter nog grondig bekeken worden of de hinder van opstijgende en landende vliegtuigen voor de betrokken gemeenten Kortenberg en Steenokkerzeel al dan niet aanvaardbaar is", aldus Taes.

De burgemeester eist voorts een rechtvaardige verdeling van de lasten en lusten van de luchthaven en vreest dat Brussels Airport aanstuurt om nog meer vluchten te laten opstijgen boven de regio Kortenberg, Herent en Leuven en Brussel op termijn helemaal te ontzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234