Zondag 19/01/2020

Wonen

Binnenkijken in een tot lichte loft omgebouwde meubelfabriek

Warm vintage meubilair en designklassiekers als de Eames Lounge Chair en de Tufty Time-sofa van B&B Italia zorgen voor balans in de industriële architectuur. Beeld Luc Roymans

Architect Gert De Leersnyder transformeerde een leegstaande fabriekshangar tot een levendige loft, omringd door veel tuin.

Voor je verder leest, een kleine waarschuwing: dit stuk kan een lichte vorm van jaloezie ­opwekken. De kans is immers groot dat je de bewoners benijdt als je weet dat zij behoren tot dat zeer selecte groepje van geluksvogels die gespaard zijn gebleven van de ellenlange en ­zenuwslopende zoektocht die de ­vastgoedmarkt vaak teweegbrengt.

Blijkbaar moet je het soms niet ver gaan zoeken en bevindt je droomhuis zich gewoon onder je neus. Of, in het geval van architect Gert De Leersnyder, naast de deur. Dat die leegstaande meubelfabriek aanvankelijk helemaal niet te koop stond, bespaarde hen sowieso al veel concurrentie. “En wat nog in ons voordeel speelde,” zegt De Leersnyder, “is dat het pand bestond uit een verzameling van met elkaar verbonden hangars, die bovendien in zeer slechte staat ­verkeerden. De meeste mensen zagen er dan ook niet onmiddellijk een knusse thuis in.”

Slechts één hangar van de meubelfabriek bleef overeind staan. De basis ervan hield De Leersnyder zoveel mogelijk intact. Beeld Luc Roymans

Maar aan verbeelding geen gebrek bij De Leersnyder. “Ik was vooral nieuwsgierig naar wat er met al die ruimte zou kunnen gebeuren. Gelukkig wilde de buurman de hele boel best van de hand doen, ondertussen alweer zo’n vier jaar geleden.”

Van de hele fabriek bleef uiteindelijk slechts één hangar overeind, de rest werd tuin. “We hebben lang nagedacht over hoe we het gingen aanpakken. Helemaal platgooien en er nieuwbouw neerzetten, was nooit een optie. We wilden zoveel mogelijk verder werken op de bestaande structuur. Uiteindelijk bleek slechts één ruimte bouwfysisch gezond. We vonden het vooral belangrijk om het industrieel karakter, dat je meestal enkel tegenkomt bij fabriekspanden in het centrum van de stad, te behouden.”

‘Ruwbouw is afbouw’ is de architecturale ­filosofie die De Leersnyder verder toepaste in het huis. Buizen lopen zichtbaar langs het ­plafond, net als de steunbalken. Bakstenen werden niet verstopt. “Als de basis mooi en eerlijk is, hoef je die niet weg te stoppen. Het beton en de bakstenen houden het geheel ook luchtig. Die ademruimte was belangrijk voor ons.”

De kamers zijn niet alleen naar buiten gericht, met zicht op de tuin, maar ook voorzien van binnenramen voor een volledige doorstroom van het licht. Beeld Luc Roymans

Het huis wordt volledig omringd door ramen en van de ene kant van de woning kun je ­helemaal doorkijken naar de andere kant. De Leersnyder: “De ritmiek van de buitenramen werd binnen herhaald bij de slaapkamers. In plaats van een binnenmuur staken we ramen en krijgt de zon zo overal vrij spel om tot in het hart van de woning binnen te dringen. Om hier en daar privacy te garanderen, hebben we ­gordijnen gehangen.”

De woonkamer ligt als een centraal plein ­tussen de ruimtes. “Groot genoeg voor feestjes of om er kinderen te laten rondcrossen met hun fietsje, maar evengoed kan het hier heel intiem en gezellig worden tijdens rustige momenten aan de open haard.”

“Je zou er ook een kantoor van kunnen maken”, zegt de architect. “Wat een pluspunt was toen we een half jaar geleden besloten om het te verkopen. Hoe graag we hier ook gewoond hebben, we kwamen toevallig tijdens een van onze fietstochten een huis aan de vaart tegen. En het is altijd een droom geweest om ergens te wonen met zicht op het water. Als het af is, kom je nog maar eens langs.” 

Wat vroeger volledig werd ingepalmd door verloederde bouwsels, fungeert nu als een mooi stukje tuin en terras. Beeld Luc Roymans
Beeld Luc Roymans
Beeld Luc Roymans
Beeld Luc Roymans
Open kasten en rekjes in de keuken. Net zoals bij de architectuur wordt er ook in het interieur niets weggemoffeld. Beeld Luc Roymans
Beeld Luc Roymans
Beeld Luc Roymans
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234