Dinsdag 23/04/2019

Wonen

Binnenkijken in een kleine, lichte flat vol tweedehandsspullen in het Antwerpse Zurenborg

Margot verfde het salon muisgrijs, een kleur die ze opmerkte in brouwerij De Koninck. Voor de meubels koos ze voor roze en groen. De ­fluwelen bank komt van Maisons du Monde. Beeld Karlijne Geudens

Margot (25) en Sebastiaan (26) huren dit appartement in Antwerpen. Margot is interieurarchitecte en maakte daarom net iets gedurfdere keuzes. ‘Ik heb me nog moeten inhouden.’

"Ik houd niet zo van wit en schilder graag alles in donkere, moody tinten. Met moody bedoel ik ‘intiem’ of ‘geheimzinnig’. Onze huisbaas raadde me wel aan om mijn ­kleurenpalet niet te extreem te maken, zodat het makkelijker opnieuw te verhuren is als we eruit zouden trekken. Ik heb me moeten inhouden.” Ze voorzag de voorste ruimte in het kleine en lichte eenslaapkamerappartement van een muisgrijze laag verf, tot en met het plafond. “Accentmuren zijn niet aan mij besteed.” De kleur had ze opgemerkt tijdens een bezoek aan de Antwerpse brouwerij De Koninck. In de rest van het appartement hield ze het op wit, en bracht ze kleur aan in de vorm van meubels en accessoires. Groen en roze zijn de ­overheersende kleuren. “Roze is mijn ­lievelingskleur.” Boven de barkast hangt een monochroom roze schilderij van Margot.

Op de schouw een hele collectie plantenpotten, onder andere van Van Gastel. Beeld Karlijne Geudens

Het appartement maakt deel uit van een typisch Zurenborg-gebouw van rond de eeuwwisseling. Met twee marmeren schouwen en een fraaie rondboog in de living hebben Margot en Sebastiaan elke dag plezier van de oude elementen die dit huis een ziel geven. Dat is belangrijk voor Margot. “Ik ben opgegroeid in de buurt en ik geniet nog elke dag van al het moois dat de wijk te bieden heeft. Ik ben hier in de buurt vaak gaan babysitten en ken dus het interieur van een aantal mooie huizen.”

Margot volgde interieurarchitectuur aan de Antwerpse faculteit Ontwerpwetenschappen (vroeger Henry van de Velde Instituut, red.) en Monumentenzorg en werkt op dit moment bij een aannemer die gespecialiseerd is in ­renovaties en restauraties. Sebastiaan is ­kinesist en liet de interieurbeslissingen vol ­vertrouwen aan Margot over.

Interieurarchitecte Margot Bertels in haar habitat. Beeld Karlijne Geudens

Ze zijn allebei twintigers, dus de inrichting van dit appartement kwam tot stand met een beperkt budget, veel creativiteit en wat geluk. De fifties-tafel met gespikkelde toplaag ­mochten ze meenemen uit een inboedel. De buffet- en barkasten van Pastoe, ontworpen door Cees Braakman, komen uit het huis van haar grootouders. “Niemand van mijn andere neven en nichten was erin geïnteresseerd.” Voor de acht eetkamerstoelen klopten ze aan bij Nome Furniture, een vintage dealer gespecialiseerd in Europees en Scandinavisch vintage design. “Ik houd niet van nieuwe dingen, ­vintage of tweedehandse meubels hebben een ziel, een verhaal. Veel interessanter, vind ik.”

Ook de spiegel komt van Maisons du Monde, de kast is vintage Pastoe. Beeld Karlijne Geudens

Voor de nieuwe meubels gaat Margot voor betaalbaar. De groene fluwelen zitbank is van Maisons du Monde, net als de art-decoachtige spiegel boven de buffetkast. Boven de eettafel hangen de ‘Skylights’ van de jonge Nederlandse ontwerper Frederik Roijé. Iets prijziger is de ‘Aim’-lamp van Flos, een ontwerp van de gebroeders Bouroullec, die al twintig jaar voor alle grote designmerken ontwerpen.

Op de salon­tafel staat een echt pronkstuk: een vaas van Alvar Aalto. Beeld Karlijne Geudens

Erg verfijnd is de collectie keramiek die Margot verzamelde. Te beginnen met het werk van haar moeder, Karin Haazen, die al een tijdje keramiek volgt. Koffie drinken ze hier uit ­keramieken koppen van het Scandinavische merk HK Living, maar de echte blikvangers zijn de kommen van de Antwerpse ‘urban ­potter’ Koen Ghesquière, beter bekend onder de naam Ghesq.

Margot heeft nog een andere reden om de keramiekscène te volgen. Een half jaar geleden richtte ze het interieur in van restaurant Söma, in hartje Antwerpen in, waar Ghesq op tafel staat. “Ik droom ervan om zelf meer te kunnen ontwerpen, en ook om het zelf uit te voeren. Maar geen nieuwbouw, alsjeblieft.” (lacht)

Beeld Karlijne Geudens
Links op de schouw: een decoratie-­element van Sissy-Boy Homeland. De ­tekening maakte Margots zus. Het ­schilderij is van Sebastiaans papa. Beeld Karlijne Geudens
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.