Vrijdag 23/08/2019

Start-ups

Belgische babysitapp Bsit haalt 3 miljoen op om Europa te veroveren

Screenshot Bsit-app. Beeld Bsit

De Belgische start-up Bsit haalde deze week 3 miljoen euro op. Daarmee wil het in de eerste plaats ouders in Frankrijk en later het Verenigd Koninkrijk overtuigen dat het over de beste babysitapp beschikt. ‘Wij moeten niet zo snel groeien als Uber of Deliveroo. Ouders moeten ons vertrouwen.’

Een Uber voor babysitters: zo wordt de app van de Brusselse start-up Bsit sinds zijn ontstaan in 2015 omschreven. Hoe bij het haar getrokken de vergelijking ook klinkt, de redenering is eenvoudig. De drie oprichters, Donatienne van Houtryve, Géraldine Biebuyck en Dimitri Boose, creëerden een app waar ouders en babysitters elkaar kunnen ontmoeten, afspraken kunnen maken en betalingen kunnen regelen.

Van een Uber-chauffeur verwacht je hoogstens dat hij je veilig en wel, voor een eerlijke prijs en optioneel met een glimlach van A naar B vervoert. Maar bij een babysit komt net iets meer kijken. “We praten hier over kinderen aan iemand toevertrouwen”, zegt Fabrizio Gentile van Bsit. “Je moet dus ook de app ten volle vertrouwen alvorens je er een babysitter op zoekt.”

Sterren

De 360.000 geregistreerde gebruikers in België, Luxemburg en Frankrijk bewijzen dat ouders – en babysitters – wel degelijk op een alternatief voor het nichtje of de buurjongen zaten te wachten. Bsit verdiende dat vertrouwen naar eigen zeggen mede dankzij een slimme interface van de app. Wie zich voor het eerst aanmeldt op de dienst, krijgt de suggestie eerst familie, vrienden en kennissen toe te voegen. Zo zien ze meteen welke oppassers zij al inschakelden en wie ze het meest aanraden.

Zowel ouders als babysitters krijgen dankzij algoritmen een persoonlijk aanbod. Iedereen kan zijn voorkeuren aangeven. Zo kunnen ouders aanvinken dat ze liever jongens over de vloer krijgen als oppas, terwijl babysitters kunnen laten weten dat ze zich het liefst ontfermen over kinderen vanaf 5 jaar. 

Ouders kunnen met de Belgische Bsit app ook een babysit voor op reis boeken. Beeld Guy Kokken

Ouder en babysitter recenseren elkaar achteraf. De kroost krijgt in principe niks te zeggen op de app, maar hun invloed op het aantal sterren die uitgedeeld worden, mag waarschijnlijk niet onderschat worden.

Constante inkomsten

Vroeger nam Bsit een commissie op elke babysitafspraak die via het platform geregeld werd. Vandaag concentreert het zich op abonnementen. Dat moet een constantere inkomstenstroom geven. Bovendien gaat het bedrijf ervan uit dat abonnementen tot een intensiever gebruik van de app kunnen leiden.

Er bestaan nog twee formules. Met Bsit One, voor 4,49 euro per maand, kun je een klassieke babysit voor ‘s avonds boeken. Voor 6,49 euro per maand kun je oppassers ook inschakelen om de kinderen van school te halen of een week mee op reis te nemen. 

Klinkt absurd? Niet zo, vertelde medeoprichtster Donatienne van Houtryve eerder in Het Laatste Nieuws. “Mijn kinderen – zes maanden, drie en vijf jaar oud (in 2017) – leven op verschillende ritmes. Een persoon erbij kan ervoor zorgen dat ik met mijn twee oudsten op fietstocht kan, terwijl mijn jongste ligt te slapen. Of zodat ik met mijn man op restaurant kan terwijl zij al in bed liggen.” 

Ook deze zomer besloten een honderdtal ouders een oppas mee te nemen op reis, zegt het bedrijf.

Ouders en babysit onderhandelen op Bsit zelf over de prijs. Volgens cijfers die het bedrijf vrijgeeft, hebben alle babysitters samen sinds 2015 6 miljoen euro verdiend. Wat Bsit al verdiende, communiceert het bedrijf niet.

Voldoende blijkbaar om buitenlandse investeerders te overtuigen. Zo berichtte het zakenblad Trends dat Bsit 3 miljoen euro ophaalde bij Britse en Engelse investeerders. Met dat geld wil de Brusselse start-up zijn Europese veroveringstocht definitief inzetten. 

“We hebben de Franse markt getest met behulp van twee mensen die we van afstand hebben begeleid”, zei CEO Dimitri De Boose aan Trends. “Nu willen we de Franse markt aanvallen door een kantoor in Parijs op te richten, dat zes tot acht mensen zal tellen, en door in te zetten op marketing.”

Ouders in controle

Na Frankrijk staat het vizier op het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Op lange termijn moet Bsit de Europese leider in de kinderoppasmarkt worden. 

Maar wat heeft de Brusselse start-up dat concurrenten niet hebben? Waarom geloven investeerders in het potentieel van Bsit. Overal in Europa bestaan er al lokale varianten van een oppas-app.

Dat lappendeken van initiatieven is volgens Fabrizio Gentile net een van de belangrijkste redenen voor Bsit om nu te proberen groeien. “De problematiek dat ouders te weinig tijd voor zichzelf hebben en maar geen opvang vinden, is van internationale aard. Wij geloven dat onze oplossing de allerbeste is.”

Dimitri Boose. Beeld Bsit

Een van de belangrijkste redenen waarom investeerders voor Bsit kiezen, is dat het initiatief altijd bij de ouders ligt. “De meeste oppas-apps werken via zoekertjes die ouders op de website plaatsen, waar babysitters op kunnen reageren”, zegt Gentile. “Dat is een vervelend proces. Voor je het weet, zit je met een babysit die je liever niet had.” 

Bij Bsit zijn het de ouders die babysitters persoonlijk uitnodigen. “Zo houden ouders alle controle.”

Tot slot kun je je afvragen of de app niet het slachtoffer van zijn eigen succes kan worden. Waarom zouden ouders de app nog gebruiken zodra ze een paar geschikte babysits kennen? “Het gebeurt dat mensen overschakelen op WhatsApp, maar dan moeten ze plotseling zelf hun planning en betaling regelen. Terwijl wij dat net allemaal voor hen doen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden