Woensdag 23/10/2019

Interview

Amsterdamse expo brengt hulde aan de Parisienne: "Het gaat om een mengeling van intellectuele verfijning, een manier van stappen, van ­kijken"

Rendez-vous met Les Parisiennes, een groep danseressen en zangeressen, in 1965. Een beeld van fotograaf Gérard Géry van Paris Match.  Beeld Gérard Géry / Paris Match

"Je kunt het woord ‘Parisienne’ niet opzoeken in het woordenboek", zegt fotograaf Emanuele Scorcelletti. Toch wordt er in Amsterdam een expo aan gewijd. Niet ver van de walletjes hangen de lobby en gangen van hotel The Grand vol kunstfoto’s van illustere en minder bekende inwoonsters van de lichtstad.

Charlize Theron, Vanessa Paradis, Julia Roberts, Yves Saint Laurent, Sharon Stone… er zijn weinig beroemdheden die nooit voor de camera van fotograaf Emanuele Scorcelletti verschenen. De naam doet misschien geen belletje rinkelen maar hij is wel de enige die jarenlang het alleenrecht kreeg om te fotograferen in de coulissen van het festival van Cannes. Deze Luxemburger met Italiaanse roots woont al jaren in Parijs en hij is dan ook de ideale gesprekspartner om uitleg te geven bij de expo. Bovendien tekende Scorcelletti ook voor een belangrijk deel van de foto’s die tentoongesteld worden in The Grand.

Fotograaf Emanuele Scorcelletti. Beeld rv

“Moet je in Parijs geboren zijn om een ­Parisienne te zijn?” vragen we aan Emanuele Scorcelletti. “Helemaal niet. Parijs is een internationale, mondiale stad, die altijd de hoofdstad van de mode is geweest. Grote stylisten trokken altijd naar de lichtstad. Neem nu Karl Lagerfeld. Hij is dan wel Duits, maar voor hem is Parijs incontournabel. Of voor de vrouwen dan: kijk naar de dochter van Vanessa Paradis en Johnny Depp, toch een Amerikaan. Zoveel naturel! Lily Rose is een icoon geworden en zij vertegenwoordigt vandaag zeker het beeld van de Parisienne.”

“Een Parisienne is een onafhankelijke vrouw, intellectueel en artistiek. Ze hoeft zich helemaal niet te plooien naar bepaalde vestimentaire vormen.” En dus kun je in een winkel helemaal niet vragen naar een Parijse outfit, want die bestaat niet, vertelt Scorcelletti. De fotograaf maakt de vergelijking met een Milanese vrouw, die ook zeer ­elegant is, een aangeboren klasse heeft. “Een Milanese zal sneller een bepaald merk kiezen, een totaaloutfit, en minder voor een mengeling gaan, terwijl een Parisienne meer een persoonlijke, open stijl ontwikkelt. Als ze een hoog rockgehalte heeft, zal ze haar kleding wat stoerder kiezen en die aanpassen aan haar persoonlijkheid. Maar ze blijft wel elegant. Misschien is haar vest wel wat sportiever, maar dan draagt ze zeker hoge hakken of een goed gesneden jurk.”

Het woord chic is hier absoluut op zijn plaats. En daarvoor hoef je geen ster te zijn, noch rijk te zijn. Geld maakt zeker het verschil niet.

Tijdens het interview moeten we dus al snel concluderen dat er geen definitie bestaat van het begrip. Scorcelletti probeert het zo samen te ­vatten: “Het gaat om een mengeling van intellectuele verfijning, een manier van stappen, van ­kijken. De Parisienne is een vrouw die zich interesseert voor cultuur en voor de anderen. Als je nooit reist, kun je ook geen nieuwe trends ontdekken! Door naar andere landen te gaan, kun je zien hoe mensen zich daar kleden.”

De ultieme Parisienne

Wie is voor hem dan de ultieme Parisienne? Scorcelletti twijfelt geen seconde: “Inès de la Fressange (59-jarig model, stijlicoon, auteur, ontwerpster, red.) Met totaal verschillende kleren slaagt zij erin een stijl samen te stellen die volledig ‘Parijs’ is. Inès heeft geen schrik om een mening te hebben. Ze gaat het gesprek aan met journalisten en ontwerpers, gebruikt sociale media, haar blog en boeken om te converseren met andere vrouwen wereldwijd. Vraag haar er maar eens naar. Ze zal je zeggen dat het de weerspiegeling is van je geest, dat het niets te maken heeft met kleding, het gaat om intellect. Een dwars, onbeleefd kantje, met een ­vrolijke saus erover. Dat zijn haar eigen woorden.”

Inès de la Fressange, de muze van fotograaf Emanuele Scorcelletti, in oktober 2007. Beeld Emanuele SCORCELLETTI

Scorcelletti kent de la Fressange al 25 jaar. “Mijn eerste foto’s heb ik met haar gemaakt en ze is sindsdien geen zier veranderd. Ze zal altijd Parisienne blijven. We hebben fotoshoots in de regen gedaan alsof er niets aan de hand was. Ze heeft een grenzeloze energie, en bovendien ­respect voor het werk van anderen. Ze begrijpt dat je ook anderen nodig hebt om vooruit te komen. Ook dat respect voor anderen maakt deel uit van dat intellect. Je moet aan anderen kunnen laten voelen dat ze belangrijk zijn. Dat kan Inès zeer goed, met een echte naturel en een menselijke rijkdom, die ook typisch is voor de Parisienne. Je krijgt de indruk dat ze afstandelijk zijn, maar in een discussie krijg je een natuurlijke en rijke uitwisseling van energie, zelfs als de ontmoeting kort is.”

Benieuwd naar hoe ze er in het echt uitziet, die Parisienne? Ofwel reis je naar Amsterdam, voor een expo gewijd aan de beroemde Française, met werk van Scorceletti en andere fotografen uit de archieven van Paris Match. Of je kunt natuurlijk ook de Thalys richting Parijs opstappen, je op een terras installeren en gewoon kijken.

La Parisienne by Sofitel, nog tot 9 maart in Sofitel The Grand, Oudezijds Voorburgwal 197 in Amsterdam. Daarna reist de expo naar Polen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234