Dinsdag 07/07/2020

Interview

"Als je shit ziet, dan is het wel mijn shit"

Alejandro González Iñárritu en zijn steracteur Leonardo DiCaprio: 'Hij was aanwezig, dapper en intelligent: alles wat je kunt verwachten van een acteur van dat niveau.'Beeld UNIT

Geen woorden, maar beelden. Met deze slagzin in het achterhoofd verfilmde de Mexicaanse regisseur Alejandro González Iñárritu de legende van pelsjager Hugh Glass. En met gigantisch succes: in de VS bracht The Revenant al 14,8 miljoen euro op.

Iñárritu baseerde zich op een bekende Amerikaanse legende over de pelsjager Hugh Glass. Nadat hij het boek Here Lies Hugh Glass van historicus Jon T. Coleman las, was hij zeer geïntrigeerd. Waarop de regisseur zich meer en meer verdiepte in dagboeken van pelsjagers uit de negentiende eeuw. De bedoeling van Iñárritu was om een film te maken die vertelt met beelden. Niet al te veel dialoog, maar terug naar de originele cinema-ervaring: "Show it to me, and don't tell me about it."

De film speelt zich af in 1823, maar veel thema's zijn tot op heden relevant: racisme, de gevolgen van het consumentisme, hoe we omgaan met geweld...
Alejandro González Iñárritu: "Ik vind de tijdgeest van de vroege negentiende eeuw erg interessant, maar ik heb wel het gevoel dat die periode niets bij mensen oproept. Er zijn letterlijk geen verhalen over deze tijd, alles was een legende, zoals het verhaal van Hugh Glass.

"Wat we wel weten, is dat pelsjagers de grootste bron van inkomsten waren in de Verenigde Staten. Dit was voor de olie, voor het goud, voor het Westen. De tijdgeest werd bezeten door hebzucht. De jagers hadden geen respect en braken alle regels om te kunnen krijgen wat ze wilden. De slachtoffers hiervan waren de natuur en de indianen. De inheemse bevolking moest zich houden aan bepaalde afspraken, maar zelfs die werden op een brutale manier geschonden. De pelsjagers hadden geen voeling met de natuur of met deze volkeren, en dat gebrek aan begrip voor het 'andere' lag aan de basis van het stuurloze kapitalisme en het meedogenloze consumentisme dat we vandaag kennen.

"Deze film was voor mij een uitgelezen kans om mensen een spiegel voor te houden, om te tonen dat wat 200 jaar geleden gebeurde, nu nog steeds actuele thema's zijn: de opwarming van de aarde, massaconsumptie, racisme..."

Lees ook

De review van 'The Revenant': Een gewelddadige en geweldige film (5 sterren)

U hebt de film gedraaid met enkel natuurlijk licht, waardoor u maar een aantal uur per dag kon filmen. Waarom die keuze?
"Dat was een voor de hand liggende keuze. Kunstlicht kan nooit op tegen de complexiteit en schoonheid van natuurlijk licht. En het is praktisch onmogelijk om een heel bos te verlichten. De film is opgenomen in de winter, niet ideaal, want rond drie uur in de namiddag was het donker.

"Bovendien waren de locaties zo afgelegen dat wanneer alles klaarstond, we maar een uur hadden om te filmen. We repeteerden grondig alle scènes met de acteurs, maar ook met de cameramannen, zodat zij alles zo snel mogelijk konden opstellen."

Waarom koos u dan voor ver afgelegen locaties?
"Mijn zoektocht naar locaties begon vijf jaar geleden, want ik wist dat ik rond de honderd verschillende opnameplaatsen nodig zou hebben.

"Als je gaat filmen in een stad, kun je zeggen: 'Oké, we hebben een bar nodig, een appartement en een taxi.' Maar wanneer je een film maakt die zich afspeelt in de diepste wouden of in verlaten valleien, is de setting niet zo eenvoudig als in een stad. De locaties in The Revenant zijn op zich bijna acteurs. Ze omhelzen, verwonden, veranderen, beschermen, helpen of beangstigen het personage.

"Het publiek moet verrast en geraakt worden door het landschap. Daarom had ik afgelegen en ongerepte natuur nodig die je niet al ergens anders gezien had. Het was een ongelooflijke uitdaging, maar het was het zeker waard."

Vijf jaar lang hebt u hieraan gewerkt. Is de film een exacte kopie van uw verbeelding?
"Ja, ik denk dat ik de film heb gemaakt die ik wou maken. Er waren geen geheimen of dubbele bodems, het is altijd duidelijk geweest wat voor verhaal het zou worden.

"Dat geluk heb ik altijd wel gehad, dat ik films kon creëren zoals ik ze in gedachten had. Dus als je shit ziet in mijn films, dan is het mijn shit." (lacht)

Hoe was het om te werken met Leonardo DiCaprio?

Vijf jaar lang hebt u hieraan gewerkt. Is de film een exacte kopie van uw verbeelding?
"Fantastisch, echt geweldig. Hij betekende een meerwaarde voor de film en denkt ook als een filmmaker. Hij was aanwezig, dapper en intelligent: alles wat je kunt verwachten van een acteur van dat niveau.

"Ik was enorm tevreden over de relatie die we samen hebben opgebouwd en de ervaring die ik met hem mocht delen."

Het was een erg fysieke rol.
"DiCaprio gebruikt zijn hele lichaam om die rol te vertolken, maar zijn ogen vertellen nog het meest van allemaal. Er zit weinig dialoog in de film, waardoor hij angst, leed en woede moest overbrengen met enkel lichaamstaal. Een erg moeilijke taak, waar hij met glans in geslaagd is.

"Ik vond het fascinerend om te zien hoe hij zich inleefde in zijn rol, maar ook hoe hij zich fysiek verbonden voelde met zijn personage. Op die manier speelde hij niet enkel Hugh Glass, maar werd hij hem ook."

Indrukwekkend palmares

Amores Perros (2000): critic's choice op het Filmfestival van Cannes

21 Grams (2003): Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië

Babel (2006): beste regisseur op Filmfestival van Cannes

Biutiful (2010): genomineerd voor een Oscar voor beste buitenlandse film

Birdman (2015): Oscar voor beste film, beste regisseur en beste origineel scenario

The Revenant (2016): Golden Globe voor beste dramafilm, genomineerd voor een Oscar voor beste film en beste regisseur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234