Woensdag 20/11/2019

BAD Design

"Als je iets belicht, laat je iets anders onbelicht"

Kunstenaar Frederik Van Simaey en designer Frederik Delbart. Beeld Karmen Ayvazyan

De tweede editie van de BAD-beurs (Belgium Art Design) gaat van start met designer Frederik Delbart (28) en kunstenaar Frederik Van Simaey (38) als eregasten. Allebei tonen ze een primeur op de beurs. En allebei zochten ze inspiratie bij het licht. 

Vorig jaar kwamen er 12.000 bezoekers naar de eerste editie van de BAD-beurs. Volgens exposant Ronald Mattelaer van het Belgische merk Cassecroute vond BAD een publiek dat normaal de weg niet vindt naar beurzen. “Jonge mensen, op zoek naar iets origineels en creatiefs, en dat is echt het publiek dat ik wil tegenkomen.”

Op de vorige locatie, de Eskimofabriek, was het vorig jaar over de koppen lopen. Dit jaar verkast BAD dus naar het mooie brutalistische ICC-gebouw, in de buurt van het SMAK en het museum van Schone Kunsten. De affiche van BAD is trouwens een foto van de betonstructuur van dat gebouw. Naast organisator Harry Vanhoyweghen werkt er een aantal specialisten mee aan de beurs, zoals kunstkenner en professor Willem Elias en designexperte Siegrid Demyttenaere. Allebei kozen ze voor hun discipline een eregast en dat zijn dit jaar dus twee Frederikken. “We kenden elkaar niet van tevoren maar zijn wel benieuwd naar elkaars werk.” Tijdens een dubbelinterview vroegen we hen wat we mogen verwachten, wat zij verwachten en wat ze er zullen tonen.

Schijn

Kunstenaar Frederik Van Simaey: “BAD vroeg ons beiden om iets voor de beurs te creëren. In mijn geval is dat een werk in situ, een grote sculptuur die voor het ICC zal liggen. Het is een verlichtingspaal die ik presenteer als een bloem die uit de grond is gehaald. De voet die normaal in de grond verankerd zit, heb ik omgevormd tot een zitmeubel. Het ligt in de lijn van wat ik altijd doe in mijn werk, functies wegnemen van iets en er nieuwe aan toevoegen. Ik maakte een kunstwerk dat kantelt naar een designobject, ­verlichting en bank tegelijkertijd. Het werk zal onder het dak liggen en het licht weerkaatsen. Het is tien meter lang en de bank is drie meter, een enorm ding. (lacht)

"Ik heb de paal gratis gekregen van Eandis. Ze waren zo vriendelijk om hem ook te komen leveren maar omdat ze niet tot voor mijn deur geraakten, hebben ze hem driehonderd meter verder gelegd. ’s Nachts heb ik de paal zelf versjouwd met van die rolwagentjes, zoals een dief in de nacht. (lacht) Voor ik aan dit werk begon, heb ik me afgevraagd wat er nu typisch Belgisch is. Eerst denk je aan chocolade of frietjes maar uiteindelijk kwam ik uit bij onze overvloed aan straatverlichting. Licht is zo ook een parameter voor welvaart, volgens mij. Ik heb bewust gewerkt met het soort lamp dat er nu niet meer in zit, zo een die eerst oranje oplicht en dan opwarmt. Het werk heet Schijn.”

Jaguar

De naam Frederik Van Simaey doet misschien niet meteen een belletje rinkelen bij het grote publiek, maar deze 38-jarige beeldende kunstenaar werkt al jaren mee aan veelbezochte tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Op dit moment kun je de dichtgelaste Jaguar van Oscar Van den Boogaard zien die hij eerst voor Watou maakte in het Noord-Franse FRAC, in hun nieuwe tentoonstelling Les objets domestiques.

“Ik heb ook een artist book gemaakt, Pull Yourself Together, een zwart-wit tijdschrift dat bestaat uit decollages, dus deconstructies uit Vogue Magazine, met een persoon die uit verschillende beelden bestaat, telkens uit één magazine. Het is nog te koop bij Copyright onder andere.

“Op Art Brussels heb ik ooit als performance een karaoke georganiseerd met doven. Ik doe vaak iets rond dingen die ­ontbreken. Ik werk ook vaak met taal en dan eerder hoe je taal ten opzichte van beeld kunt gebruiken om elkaar te ontkrachten, zo zie ik het soms.”

Ruimtevaart

De andere eregast is de 28-jarige designer Frederik Delbart. Hij gooide tijdens de afgelopen editie van de Salone del Mobile hoge ogen met zijn marmeren tafel Rectoverso, die hij maakte voor het Belgische marmerlabel Vandenweghe. Voor de BAD-beurs keert hij terug naar zijn eerste liefde, verlichting.

“Ik heb iets met verlichting, mijn afstudeerproject The Siblings bestaat uit twee lampen die nu in collectie zijn bij het Belgische label Per/Use. De lampen die ik op BAD presenteer, zijn een hommage aan de ledtechnologie en ik haalde inspiratie uit de ruimtevaart. Met een knipoog naar alle Apollo’s heet de reeks ALUCI.ONE. Ze bestaat uit een tafel-, een pendel- en een staande versie. Ze komt uit bij het Belgische verlichtingsmerk ALUCI. Dat merk krijgt nu een tweede adem binnen de groep van BisLighting. Het is een Brussels merk waarin innovatie, hightech en ecologie belangrijke criteria zijn. De led-lamp is gehuld in laboratoriumglas en is gemakkelijk zelf te monteren, waardoor we met de verpakking veel ruimte uitsparen.

'The Siblings' van Frederik Delbart. Beeld rv

“Verlichting ontwerpen hangt altijd samen met het ontdekken van nieuwe technologie, innovatieve ideeën maar ook met traditie. Zo creëerde ik samen met Gent Glas, een open atelier dat wordt aangestuurd door glasblazer John Moran, het lichtsculptuur Tribute.001, het begin van een grotere reeks verlichtingselementen die het werk van de glaskunstenaar naar voor brengt. Je kunt het eerste exemplaar nu zien in de tentoonstelling Hands on Design.” (Design Museum Gent, red.)

Licht toont dingen

Beide eregasten experimenteren met allerlei materialen en genres, maar voor deze beurs kwamen ze allebei uit bij ‘licht’. Van Simaey: “Jazeker. Ik ben er al mijn hele leven door gefascineerd. Het is niet tastbare materie en voor alle kunstvormen essentieel, van schilderkunst tot architectuur. Licht toont dingen.”

Delbart: “Verlichting is tegelijk medium en bron. Het heeft veel formele aspecten ­terwijl het tegelijk ongrijpbaar is. Als je iets belicht, laat je iets anders onbelicht.”

Wat verwachten beide Frederiken zelf van de beurs? Delbart: “Het publiek komt voor design en kunst, twee begrippen, noch zwart noch wit, zonder afgetekende grenzen, waardoor ze elkaar kunnen overlappen. Als designer haal je inspiratie uit kunst en volgen we de nieuwe ontwikkelingen. Maar er zijn ook belangrijke verschillen.”

De twee BAD-eregasten met hun werk. Beeld Karmen Ayvazyan

Van Simaey: “Ik hou ervan om te zien waar kunst en design in verschillen en in overlappen. Kunst moet geen functie vervullen maar wel emoties opwekken of reacties opzoeken. Dat is anders bij design.”

Ook een deel van het programma van BAD zijn de artist talks. Van Simaey: “De mijne heet ‘Blijven kijken’. Het gaat over de evolutie van mijn oeuvre, licht is daar een rode draad in. Ik wil het een beetje interactief maken. De titel wijst erop dat ik al heel mijn leven blijf proberen om goed te kijken naar de dingen. Ze blijf in vraag stellen ook. Het gaat om nadenken over waarom je naar iets kijkt, of waarom je ervan wegkijkt. Wat zie je als je jezelf verplicht om terug te kijken?

Delbart: "Mijn studio staat vol objecten die ik door de jaren heen heb verzameld en mijn gsm zit vol met random shit, er is zoveel overal, ik fotografeer vaak dingen die maar onrechtstreeks met mijn werk te maken hebben. Er is overal zoveel beeld dat op je afkomt. Soms sluit je je er ook voor af. Het thema van mijn talk is dus inspiratie."

Mis deze highlights niet als je de BAD-beurs bezoekt

De BAD-beurs vond vorig jaar plaats in de Eskimofabriek in Gent. Dit jaar verhuist ze naar het ICC. Zo is er meer plaats voor de honderd deelnemers. 9 tips van de redactie. 

Labt

Ook in de tentoonstelling Where Art Meets Design toont het ontwerperscollectief LABT de ‘stubs’, vier stapelbare krukken die samen een geheel vormen.

Emely Van Impe

Rare familiefoto’s en het opgroeien in een huis van de Italiaanse architect Ettore Sotsass waren genoeg om de jonge mode-ontwerpster Emely Van Impe ruimschoots te voorzien van inspiratie voor haar knitwear-collectie.

Emely Van Impe. Beeld rv

Gallery Light-cube

Een van de kunstenaars van Light-Cube is Hans Vandekerckhove, die al bijna zijn hele oeuvre lang inspiratie put uit tuinen, van die van zijn familie tot die van Derek Jarman in Kent (UK).

Cassecroute

Het sympathieke Belgische merk Cassecroute stond er al mee op de Interieurbeurs in Kortrijk eind 2016 als prototype maar nu tonen ze hun nieuwste tafel in volle glorie, ‘Picnic in the Shadow’.

Valerie Traan

Curator Siegrid Demyttenaere nodigde onder andere galerie Valerie Traan uit om deel te nemen aan haar tentoonstelling binnen BAD met als titel Where art meets design. Muller Van Severen is het ultieme voorbeeld van de cross-over tussen kunst en design en dat ging van bij hun start niet ongemerkt voorbij. Intussen prijken hun ontwerpen in de huiskamers van onder anderen mode-ontwerpster Phoebe Philo.

De 'stubs' van LABT. Beeld rv

Mr Tricot

Modekenners weten dat Ilia Sigi Eckardt prachtige knitwear maakt voor onder anderen Dries Van Noten en Ann Demeulemeester. Nu past hij zijn technieken ook toe op een gloednieuwe, verfijnde collectie lichtobjecten. De lampen kunnen zowel binnen als buiten hangen.

Awardt

Awardt is een Mechels merk van handgemaakte tassen, hoeden en sjaals. Ze doen voor het eerst mee aan BAD en tonen er hun jongste tassencollectie.

Mary White Vodka

Vodka is de nieuwe gin volgens kenners. Het Kortrijkse Deluxe Distillery presenteert er in hun bar annex stand de nieuwe Mary White Vodka. De fles is alvast een blikvanger voor elke barkast.

Beeld rv

Julie Van den Meutter

Julie Van den Meutter toont plaids, kussens, toilettasjes en wandtapijten. “BAD is een van de eerste beurzen waar ik als jonge ontwerpster aan meedoe. De verwachtingen zijn hoog en vooral gericht op ontmoetingen. Alles is handgeweven door mezelf, hier in België. Ik merk steeds dat het zo ontzettend belangrijk is om zelf, met overvloed aan passie, mijn verhaal te kunnen vertellen.”

BAD Beurs, van 16/2 tot en met 19/2, ICC Gent, belgiumartdesign.be

Abonnees van De Morgen maken hier kans op een ledlamp van Frederik Delbart t.w.v. 199 euro 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234