Woensdag 22/05/2019

5 vragen Interview

‘Als een 17-jarige met je flirt in de klas, sta je wel met je mond vol tanden’

Beeld thinkstock

Uw tiener heeft een crush op een leerkracht? Kan gebeuren. Maar hoe pak je zoiets aan, als leerkracht? En als school? Er bestaan geen uniforme richtlijnen, en die zijn nodig, zegt doctoraatsonderzoekster Muriel Lahor.

Waarom hebben we richtlijnen nodig? Wat is er mis met een portie ouderwets gezond verstand?

"Het idee voor mijn onderzoek is ontstaan uit mijn eigen ervaring als leerkracht. Ik geef al enkele jaren les en heb een paar keer met mijn mond vol tanden gestaan als zo'n zeventienjarige kerel in volle klas plots hardop zeer flirterige dingen zegt. Het zal je maar overkomen als piepjonge leerkracht. Zo had ik eens een stagiair onder mijn hoede, een jongeman. In de klas waar hij les moest geven, zat een groepje van vier, vijf meisjes die meteen 'in de aanval' trokken en hem hun telefoonnummer gaven. Hij heeft dat genegeerd, maar wist zich er toch niet meteen raad mee.

"Toen ik dat signaleerde aan zijn supervisor die een les kwam bekijken, antwoordde die: 'Ja maar, dat is nu niet aan de orde.' Anders gezegd: die supervisor wist ook niet hoe je zoiets het best aanpakt. Zulke situaties los je dus niet op met een portie ouderwets gezond verstand. Richtlijnen lijken me echt geen verkeerd idee."

Bestaat er op dat vlak werkelijk niets?

"Ik ben nu een jaar bezig met mijn doctoraatsonderzoek en heb tot dusver nog niets gevonden, nee. Het enige wat enigszins die kant opgaat, is een initiatief van Sensoa (Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, JD). Die mensen bieden de mogelijkheid aan om - tegen betaling - in een school een soort van conventie op te stellen, samen met de betrokken partijen, in een reeks van vier workshops."

Het is inmiddels 2019. Hoe komt dat?

"Het lijkt erop dat dit nog een taboe is. Van collega's hoor ik weleens wat, maar alleen als ik er zelf over begin. Het ligt allemaal zeer gevoelig. Mensen willen vooral heel voorzichtig zijn. De positie van de leerkracht vergt, wellicht meer dan vroeger, grote omzichtigheid. De autoriteit van een leerkracht is volgens mij wat ondermijnd geraakt, door de smartphones is de afstand tussen leerkracht en leerling veel kleiner geworden - een leerling die een beetje zoekwerk doet, heeft je telefoonnummer zo te pakken. Er zijn de sociale media - ik heb in ieder geval mijn Facebook-account maar op slot gezet."

Wat vertelt de vakliteratuur u?

"Dat het voornamelijk een Amerikaanse aangelegenheid lijkt. De meeste vakliteratuur komt uit dat land. En de teneur ervan is veelal negatief: 'Hoe vermijd je misbruik door een leerkracht?', 'Hoe vermijd je dat je carrière als leerkracht kapot wordt gemaakt?', dat soort dingen. Directies treden vooral bestraffend op. En de zaken worden bijna altijd meteen strafrechtelijk aangepakt."

U bent een jaar bezig met uw onderzoek. Waar mikt u op?

"Ik hoop over drie jaar klaar te zijn en een 'product' te kunnen presenteren dat zowel leerkrachten als leerlingen kan helpen. Emoties overkomen je, een handleiding is in dit geval geen luxe. Ik roep hierbij alle schooldirecties op tot samenwerking. En volgend academiejaar hoop ik er een reeks workshops over te kunnen geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.