Zaterdag 19/10/2019

8x foodtrends om van te smullen

Beeld Smartmat

Elke dag aardappelen, vlees en platgekookte groenten is een optie, maar waarom zou je als er zo waanzinnig veel leuke alternatieven zijn om gezond, lekker en gevarieerd te tafelen. Als het over eten gaat, is de goesting bij Goesting Magazine altijd groot, dus maken we de balans op van wat er hot en happening is in culiland. Volg Goesting ook op Facebook voor meer lekkere nieuwtjes!

1. De opmars van de kookpakketten

Gezond en gevarieerd eten willen we graag, maar daar kunnen we best wat hulp bij gebruiken. Ziedaar het succes van de kant-en-klare kookpakketten. Vier jaar geleden zette Smartmat vanuit Zweden voet aan wal in Antwerpen. Als pioniers op de markt van kookpakketten moesten ze mensen overtuigen van het concept. "De Belgen moesten wennen aan het idee dat iemand anders bepaalt wat op tafel komt", vertelt Séverine Debecker bij Smartmat.
Ook het Gentse Foodbag maakt sinds twee jaar Vlamingen gelukkig met hun kenmerkende bruine zakjes met verse ingrediënten. "De grootste uitdaging voor klanten is om het een eerste keer te proberen. Er zit altijd een ingrediënt bij dat je niet kent of minder graag eet, maar meestal valt het eindresultaat goed mee", vertelt Stéphane Ronse van Foodbag.

Voor de twee bedrijven is het vooral de kunst om te weten wat hun klanten verlangen. "We proberen de pakketten te verfijnen op maat van de wensen die er zijn", horen we bij Smartmat. "Zo lanceerden we net de box Friends' Dinner. In de doos zit alles voor een feestelijk etentje met vrienden en de recepten werden ontwikkeld met de Zweedse kok Christer Elfving."
Foodbag speelt met zijn nieuwe box Plat du Jour in op het drukke ritme van gezinnen met kinderen. "Gezond en gevarieerd eten is voor hen belangrijk, maar de gerechten mogen niet te ingewikkeld zijn. Dus kozen we voor klassiekers met een twist. Of er is de optie om een gezonde kant-en-klare schotel te bestellen, voor die ene busy day dat koken echt geen optie is. "

www.smartmat.be
www.foodbag.be

Beeld Foodbag

2. Culinair verantwoord snacken

Op restaurant gaan doen we graag, maar het hoeft niet altijd een driegangenmenu met aangepaste wijnen te zijn. En dat heeft de restowereld begrepen. Terwijl de sterrenzaken een na een de deuren sluiten - eind dit jaar sluiten In de Wulf van Kobe Desramaults, De Karmeliet van Geert Van Hecke en Dôme in Antwerpen - is de keuze aan casual food in een kwalitatief jasje exponentieel gestegen.

Het begon met de transformatie van de hamburger tot culinair gerecht. Iets daarna volgde de upscale versie van de hotdog: de Würst van Jeroen Meus. Ook Wim Ballieu ging met zijn gehaktballen voor comfortfood in een hip jasje, en opende vier jaar geleden al de eerste vestiging van Balls & Glory in Gent.

Ook gerechten zonder gehakt uit (groot)moeders keuken zijn tegenwoordig helemaal restaurantwaardig: denk maar aan boterhammen, soep of kroketten. En natuurlijk wordt er over de grenzen gekeken naar die lekkere, exotische streetfood. De ideale testcase voor een nieuw, funky snackgerecht? Een foodtruck. Checken dus waar de rij het langst is op de komende foodtruckfestivals en je weet wat de volgende hype wordt.

Beeld Würst

3. Vaker veggie

In die trend naar gezonder eten past ook dat we steeds vaker voor veggie kiezen. Nog maar pas deed Eva vzw een onderzoek waaruit blijkt dat 16,4 % van de Vlamingen en zelfs 19,5 % van de Brusselaars drie keer of meer per week vegetarisch eet. Vlees blijft een vast onderdeel van ons menu, maar uit cijfers van de FOD economie blijkt toch dat de Belg elk jaar 900 gram minder vlees op z'n bord schept.

"In kant-en-klaarmaaltijden vertaalt zich dat in een groter aanbod aan vegetarische gerechten. En zelfs in de vleesindustrie krijgen groenten meer invloed omdat mensen meer belang hechten aan gezond eten", zo weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Niet alleen auto's gaan hybride, waarschijnlijk vind je binnenkort in het versvak ook hybride burgers waarbij vlees en groenten gecombineerd worden."

Beeld Shutterstock

4. Is er leven na gin-tonic?

Hopla, begin over de opvolger van gin-tonic en je hebt meteen ieders aandacht. Koning G&T heerst nog steeds op de terrassen, maar andere drankjes azen volop op zijn titel.

De eerste mogelijke opvolger is cider. Het appeldrankje is populair in het Londense uitgaansleven, toch een sterk argument. Dat dacht ook Alken-Maes, want zij lanceren het deze zomer in de supermarkt.
Gido Van Imschoot, sommelier in hotelschool Spermalie, zet er echter zijn geld niet op in. Wanneer hij met zijn leerlingen naar een cidermakerij trekt, blijven de glazen halfvol. En als het jonge volk niet mee wil, wordt het niks.

Van Imschoot gelooft dan weer in de kansen van Vermouth. Reden nummer één: het drankje scoort in Barcelona. En met Martini heeft het een voortrekker van internationaal formaat. De moeilijkheid is dat er zowel droge als zoete vermouth bestaat en dat mixen zowel met sterkedrank, wijn als frisdrank kan. Leuk voor de creatieve barman, minder evident voor de cocktailleek.

Geen nood dus voor al wie begonnen is een eigen gin te stoken: de hype is nog niet gaan liggen. Minstens deze zomer is het nog done om op zoek te gaan naar de ideale gin-toniccombo. Santé!

Beeld Shutterstock

5. Koude koffie

Riepen wij in de winter nog dat thee de nieuwe koffie is, dan moeten we deze zomer ons taalgebruik bijstellen. "Thee is het nieuwe water", weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Een paar jaar geleden zag je overal water met een smaakje, nu zijn drankjes op basis van thee een hit."
Dat betekent niet dat het zwarte goud heeft afgedaan. Al is het wel tijd voor iets nieuws in koffieland, nu zelfs de kleinste dorpjes gezegend zijn met een hippe koffiebar.

In Amerika is cold brew coffee al een paar jaar 'hot'. En als het op nieuwe koffietrends aankomt, zijn ze helemaal mee in het Antwerpse Caffènation. "We experimenteren al een drietal jaar met cold brew en sinds vorig jaar hebben we zelf een combo met ginger ale en tonic op de kaart staan. Dat klinkt raar, maar het is superlekker, tenminste als je de juiste koffie gebruikt die ook correct werd klaargemaakt. Tonic mixen met een gewone espresso is bijvoorbeeld, euh... nogal goor. Je hebt een koffie nodig die vrij fruitig is en zeker ook niet te veel bitterheid heeft. We hebben nu zelf een koffieblend samengesteld die perfect is voor cold brew. Probeer het maar eens en je zal versteld staan."

www.caffenation.be.

Beeld RV

6. Weet wat je eet

Steeds vaker krijgen we onheilsberichten te lezen en te zien over wat er misloopt in de voedingsindustrie. Logisch gevolg: we willen weten waar ons eten vandaan komt. En ook: het mag allemaal veel lokaler.
Charlotte Boone van Flanders Food merkt inderdaad dat herkomst erg belangrijk is geworden. "Zo komt de bloem voor de Luikse wafels van Lotus Bakeries voor een groot deel uit Luik en zetten sommige supermarkten in op vlees van Belgische dieren."

Die drang naar authenticiteit merken ze ook bij hotelschool Spermalie. "Het valt op dat er weer meer gewerkt wordt met lokale producten en met oude technieken als grillen, fermenteren, verzuren en konfijten. We merken dat koks terugkeren naar de basis en mensen willen weten wat er op hun bord ligt. Nieuw is dat niet, Geert Van Hecke (topchef van De Karmeliet, red) heeft altijd gezworen dat je een stuk vlees moet herkennen als een stuk vlees. En Kobe Desramaults van In De Wulf zette als eerste opnieuw vergeten groenten op de kaart, waardoor meer boeren ze ook opnieuw zijn gaan kweken. Wij leren onze leerlingen nu hoe die lekker klaargemaakt kunnen worden, én dat het vooral de kunst is om de trends juist toe te passen. We hebben eens ergens een bord gekregen met drie soorten ingelegde kool en dan nog midden in de zomer. De techniek was juist, maar de combinatie was van het goede te veel. Te extreem is nooit goed."

7. Granolagekte

Vraag ons niet hoeveel nieuwe soorten granola we het afgelopen jaar al proefden: met quinoa, met extra veel kaneel, om zelf te bakken,... Elke week belandt er wel een nieuwe soort in de winkelrekken.
"De ontbijtgranen zijn duidelijk volwassen geworden", weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Jamie Oliver is de aanstoker van de granolagekte in Engeland, in de Belgische supermarkten blijft het aanbod in vergelijking met de overburen dan nog beperkt."

Bij Smartmat doen ze anders wel vrolijk mee met de granolagekte. "Anders Åsarby, de man die Smartmat in België lanceerde, maakt al jaren granola voor zijn kinderen. Toen we met een ontbijtpakket begonnen, vond hij het logisch om 'zijn' granola in het pakket te integreren. Al snel merkten we dat we die granola ook apart moesten aanbieden, omdat er zoveel vraag naar is. Tien procent van onze klanten bestelt een zakje granola bij een ander pakket, dus populair kan je het wel noemen."

Beeld Shutterstock

8. Op maat van je dieet

Zonder gluten, zonder zuivel, zonder suiker: wanneer de klant vraagt, draait de horeca steeds meer. Al loopt het soms nog mis. "Zelf verdraag ik geen cafeïne 's avonds, maar het is al gebeurd dat iemand me een koffie met cafeïne als een cafeïnevrije koffie durfde te verkopen", getuigt Gido Van Imschoot van Spermalie. "Eigenlijk is rekening houden met het dieet van de klant geen trend, maar een must. Onze leerlingen moeten op de hoogte zijn van alle allergenen en hoe ze te vervangen. In het restaurant van de school staat alles klaar om vervangingen te doen voor allerlei allergieën. Dat vraagt creativiteit, maar zo zijn studenten voorbereid op de praktijk."

Charlotte Boone van Flanders Food ziet dat ook de voedingsindustrie zijn best doet. "Ze maken producten meer allergeenvrij door niet-essentiële ingrediënten weg te laten. Vroeger zat er bijvoorbeeld in het paprikapoeder op chips een beetje bloem. Vandaag valt dat vaak weg, omdat de chips dan geschikt zijn voor mensen met glutenallergie."
Daarnaast is het schap met de producten specifiek voor mensen met allergieën een stuk groter geworden. Pas lanceerde Colruyt bijvoorbeeld een nieuwe lijn van Boni, met glutenvrije producten die toch wat minder duur zijn.

Gido Van Imschoot, Spermalie: "Rekening houden met een dieet is geen trend, maar een must." Beeld Shutterstock
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234