Interview

Kris Van Assche verlaat Dior: "Soms wordt de druk zo groot dat het geluk verdwijnt"

Kris Van Assche stond 11 jaar aan het roer bij Dior Homme

Het is eind februari wanneer Kris Van Assche (41) met ons praat. Zijn tiende collectie voor Dior Homme ligt net in de winkel. Het gaat over zijn indrukwekkende staat van dienst, over hoe je in de mode een olympiër moet zijn en over de toekomst. Die komt sneller dan verwacht, want maandag verraste moederbedrijf LVMH zelfs Van Assches team door zijn vertrek aan te kondigen. En zo lees je hier zijn laatste grote interview als designer van Dior Homme. 

Maandag 19 maart. Moederbedrijf LVMH zendt een communiqué uit dat het vertrek van Kris Van Assche bij Dior Homme aankondigt. Daarin bedankt Pietro Beccari, sinds 20 februari de nieuwe CEO van Dior, hem voor “de groei en het elegante en moderne silhouet dat hij ontwikkelde”. Het maakt het volgende interview een nabeschouwing van tien collecties, maar ook van zijn tijd bij Dior Homme. 

Kris Van Assche heeft graag dat de dingen duidelijk zijn. Correct. Die rechtlijnigheid voel je vanaf de eerste seconde. We zitten in zijn bureau – een grote lege kamer met tafel en enkele stoelen – in de Rue Marignan 3, Parijs. Het is hier dat de ateliers van Dior Homme enkele jaren geleden een eigen stek kregen, op een boogscheut van de Avenue de Montaigne 30, het eerste atelier van Christian Dior. 

Tsjak: Van Assche wandelt kordaat de witte ruimte binnen. Tsjak: in een diagonale beweging stapt hij naar de overzijde van de lange kamer. Hij herschikt nog even zijn outfit, onder streng toezicht van zijn reflectie in de metersbrede spiegel. Het witte vacuüm staat in fel ­contrast met het terrasje dat je door het raam ziet, waar extravagante en welvarende shoppers neerploffen voor een coupe en misschien iets te eten. Tsjak: hij loopt op de fotograaf af en poseert, subtiel nonchalant, maar bewust van de beste houding. Tsjak: klaar is hij voor zijn interview, over tien, pardon – “elf!”, klinkt het streng – jaar Dior Homme: “Let’s go”.

Te laat

Hij richt zijn blik nog even op de persattaché: “Nous allons continuer en Flamand, hé. Comme d’hab.” Zoals gewoonlijk. Maar praten met Nederlandstalige journalisten, zo wordt meteen duidelijk, blijkt allesbehalve de gewoonte. De Londerzelenaar die al lang Parijzenaar is, ontwerpt al sinds 2007 collecties voor Dior Homme, de mannenafdeling van het Franse couturehuis. Voor de consument lag zijn eerste lijn, een lente- en zomercollectie, in het voorjaar van 2008 in de rekken. Kwamen de groten van de internationale modepers vorig jaar op bezoek – “ik gaf al tientallen, honderden interviews” – dan komt de Belgische pas dit voorjaar. “Te laat dus.” 

Share

'Ik vergelijk mode vaak met de Olympische Spelen. Dit is niet ik-hou-van-mode-en-ik-lees-al-eens-graag-een-modeblad. Mensen die graag zwemmen, gaan weleens naar het zwembad. Wie de spelen wil winnen, traint jarenlang elke dag'

Rechttoe, rechtaan kortom. Je merkt het niet alleen aan zijn directe manier van antwoorden. Ook om te laten voelen welke vragen hij onnodig, onlogisch of té logisch vindt, gebruikt Van Assche liever geen omwegen. Ik zeg hem dat in de Belgische pers niet zo vaak over hem wordt gecommuniceerd. Of dat frustreert? “Dat frustreert niet.” Daarna snel: “Dat is een feit.” En wat hij daarvan vindt? “Dat het niet leuk is voor mijn familie, vrienden en buren, want die lezen natuurlijk alleen de Belgische pers. Als ontwerper heb ik genoeg buitenlandse contacten. Maar het is toch wel een interessant gegeven. Allez, België, en Antwerpen in het bijzonder, wordt in het buitenland aanzien als modestad.” En dan, na een pauze: “Maar ik vind wel dat er goeie journalistiek ontbreekt. Haha.”

nieuws

cult

zine